صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  گل همیشه بهار

گل همیشه بهار


گل همیشه بهار
گل همیشه بهار (نام علمی: Calendula officinalis یا Calendula persica) یک گونه گل است. همیشه‌بهار گیاهی از تیره مرکبان، علفی و پایا است. ساقه هوایی افراشته منشعب و دارای پرزهای غده‌ای گل آن زردرنگ می‌باشد.

همیشه‌بهار در ایران از جمله در بلندی‌های بالای ۲۵۰۰ متر در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌روید.

گیاهی علفی، یکساله دارای ساقه ای به طول ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر است ، برگهایی ساده بیضوی ، دراز ،پوشیده از کرک ، با کناره های موجدار و به رنگ سبز، مایل به قهوه ای روشن دارد، روی ساقه منشعب آن کاپیتولهای درشت و زیبا ظاهر می گردد که به تناسب گرما و رطوبت محیط زندگی ، به طور منظم صبح ها در فاصله ساعت ۹ تا ۱۰ شکفته و سپس در بعد از ظهرها بین ساعات ۴ تا ۵ جمع می گردد. کاپیتولهای آن دارای دو نوع گل یکی لوله ای و دیگر زبانه ای به رنگ زرد مایل به نارنجی و واقع در حاشیه نهنج است.میوه فندقه و قهوه ای رنگ و سطح آن نا صاف می باشد.
خواص دارویی

ضد نفخ معده و روده، تحریک کننده کار کلیه ها، افزایش دهنده جریان خون و فعالیتهای قلبی می‌باشد. عصاره هیدروالکلی گیاه همیشه بهار کوهی در درمان التهاب اثربخشی قابل ملاحظه ای اعمال می کند. ماده موثره و اثربخش آن هلنالین است که موجب مهار فاکتور کپیه برداری NF-kappa B(Transcription) می‌شود. این ماده، فاکتور TNFα که توسط ماکروفاژهای ایجاد کننده التهاب تولید می شود را مهار می‌کند. از طرف دیگر عوامل موثر دیگر در ایجاد التهاب مانند سیتوکین ها، اینترلوکین-1و6، TNFα و پروتئین C فعال را بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. افزون برمهار عوامل فوق الذکر با مهار آنزیم سیکلواکسی ژناز-2 از سنتز پروستاگلاندین های موثر در ایجاد التهاب پیشگری می نماید. یک ژل محتوی عصاره گلهای همیشه بهار کوهی که بطور موضعی روی عضله ساق پای مرد داوطلب استفاده شده در تسکین درد عضلانی موثرتر از دارونما بوده است.

درادامه این مطلب از «Ask.com» به چند خاصیت این گیاه اشاره می شود که خواندن آن می تواند جالب و آموزنده باشد:

این گیاه تب بر است.

▪ عصاره آن تاثیر ضدسرطانی به ویژه در برابر سرطان خون، پوست، سینه، پروستات، ریه، لوزالمعده و روده بزرگ دارد.

▪ عصاره گل آن برای معالجه گزیدگی زنبور و عقرب به کار برده می شود.

▪ خاصیت ضدالتهابی دارد و با منقبض کردن رگ های خونی از خونریزی پیش گیری می کند.

▪ برای معالجه عفونت گوش، چای گل همیشه بهار بخورید.

▪ چشم را با چای این گیاه بشویید تا قرمزی و درد آن التیام یابد.

▪ چای آن به هضم غذا کمک می کند، سیستم دفاعی بدن را تحریک و بدن را سم زدایی می کند و سیکل قاعدگی را منظم می کند.

▪ به تشکیل رگ های خونی جدید کمک می کند.

▪ به طور موضعی روی آکنه، سوختگی و خراشیدگی استعمال می شود.

▪ با آبسه ، کورک و تکرر استفراغ مقابله می کند.

▪ این گیاه ادرار آور است.
خواص آرایشی

به عنوان رنگ موی طبیعی استفاده می‌شود. پودر گلبرگهای این گل را به شامپو یا نرم کنند اضافه کنید. مصرف مداوم از آن رنگ مو را روشن می‌کند.

منابع: ask.com

ویکی پدیا دانشنامه آزاد