صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  گلچینی از خواص ویتامین B/ از کجا بفهمیم کمبود ویتامین B داریم؟

گلچینی از خواص ویتامین B/ از کجا بفهمیم کمبود ویتامین B داریم؟


گلچینی از خواص ویتامین B/ از کجا بفهمیم کمبود ویتامین B داریم؟
برخی از بیماری‌ها که در کتب تاریخی به عنوان داستان‌های ترسناک خوانده می‌شوند به علت رعایت نکردن رژیم غذایی سرشار از انواع ویتامین و مواد مغذی به وجود می آید.

ویتامین‌های گروه B دارای انواع مختلف هستند که تحت عنوان ویتامین B کمپلکس شناخته می‌شوند، هر یک از این ویتامین‌ها دارای ویژگی‌های درمانی خاص و منحصربفردی هستند که دریافت میزان مورد نیاز از هریک از آن‌ها توسط بدن سبب جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود.

یکی از بیماری‌های خطرناک که اکثر افراد در باره آن شنیده اند بیماری بری بری است.

این بیماری در اثر کمبود ویتامین B1  ایجاد می‌شود، براساس تحقیقات تیامین ماده اصلی موجود در این ویتامین است و میزان نیاز روزانه آن برای زنان بالای ۱۸ سال حدود یک و چهاردهم میلی گرم، برای زنان باردار یک و نیم میلی گرم و برای مردان یک و دو دهم میلی گرم است.

ویتامین B1 برای شکستن کربوهیدرات به قند در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در غلات سبوس دار، لوبیا، آجیل و گوشت قرمز وجود دارد.

این ویتامین به ویژه برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری بری بری بسیار ضروری است، در اثر بری بری فرد دچار مشکلات قلبی عروقی، آسیب به دستگاه گوارش، اختلال در سیستم عصبی، شل شدن استخوان ها، از دست دادن حس در دست و پا، فلج پا و حتی نارسایی احتقاقی قلب می‌شود.

بیماری بری بری معمولاً در اثر سوء تغذیه رخ می‌دهد و در صورتی که فرد درمان‌های لازم را دریافت نکند، حتی به مرگ وی منجر می‌شود.

ریبوفلاوین هم یکی از اجزای مهم در ویتامین B2 است که برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید است، این ماده برای جلوگیری از بروز سردردهای میگرنی، افزایش تحرک پذیری موها، زیبایی پوست، درمان آکنه‌های پوستی، درمان سندروم کارپال تونل، برطرف کردن گرفتگی عضلات و نیز جلوگیری از بروز آب مروارید مفید است.

ریبوفلاوین در منابع طبیعی از جمله آجیل، سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت و لبنیات وجود دارد.

نیاسین ماده اصلی در ویتامین B3 است که به نام اسید نیکوتین هم شناخته می‌شود، این ویتامین نیز در لبنیات، ماهی، گوشت کم چرب، آجیل و نان غنی شده وجود دارد.

وجود حجم به اندازه از نیاسین در رژیم غذایی باعث جلوگیری از ابتلا به اختلال پلاگر می‌شود. این بیماری باعث مشکلات جسمی و نیز روحی در بیماران می‌شود.

علائم بیماری پلاگر شامل اسهال، التهاب غشای مخاطی، بروز آلزایمر و بالا رفتن کلسترول خون است.

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک هم یکی از اعضای خانواده ویتامین B است و برای رشد بدن بسیارضروری است.

این ویتامین در سبزیجاتی، چون کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، آووکادو، غلات سبوس دار، سیب زمینی، لبنیات و گوشت وجوددارد.

دارا بودن میزان کافی و به اندازه از این ویتامین باعث می‌شود تا هورمون‌های بدن تعدیل شوند و نیز کودکان رشدی طبیعی داشته باشند.

ویتامین B6 یکی از مهمترین اجزای خانواده ویتامین B است و وجود آن برای سلامت خون بسیار مفید است، این ویتامین در خوراکی هایی، چون سیب زمینی و انواع میوه‌ها به جز مرکبات همچنین در مرغ، ماهی و گوشت وجود دارد.

وجود این ویتامین برای انجام بیش از ۱۰۰ واکنش آنزیمی در بدن انسان ضروری است، از جمله مزایای این ویتامین ساخت سلول‌های قرمز خون، کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، کم خونی، راش و حساسیت‌های پوستی، افسردگی و کاهش تمرکز است؛ و در نهایت دو عضو دیگر خانواده ویتامین B12 و B9 هستند که هر دو برای رشد و جلوگیری از کم خونی مفید هستند.

ویتامین B12 در جگر گاو، محصولات لبنی، ماهی، گوشت و حبوبات وجود دارد. این ویتامین برای ساخت سلول‌های خونی و سلامت آن‌ها بسیار مفید است.

افرادی که دچار کمبود ویتامین B12 هستند با مشکلاتی، چون ضعف، خستگی، یبوست، کاهش وزن، از دست دادن اشتها، مشکلات عصبی، افسردگی و پریشانی مواجه می‌شوند.

ویتامین B9 هم که به نام اسید فولیک شناخته می‌شود یک ماده ضروری برای افراد دچار کم خونی بویژه دختران، زنان باردار و شیرده است.

از جمله منابع طبیعی دارای این ویتامین می‌توان سبزیجات دارای برگ‌های تیره، مارچوبه، کلم بروکسل، پرتقال، آجیل، لوبیا، نخود فرنگی و غلات سبوس دار را نام برد.

بررسی کمبود ویتامین B از طریق آزمایش خون و نیز معاینات بالینی انجام پذیر است، به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند در صورتی که دچار علائمی، چون خستگی، ریزش موی سر، کم خونی و مواردی از این دست هستید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید و از منابع طبیعی یا مکمل‌های تغذیه‌ای تحت نظارت پزشک استفاده کنید.