صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » مقاله » کشاورزی و دامپروری  »  گزارش کارآموزی سم شناسی و آفت کشها

گزارش کارآموزی سم شناسی و آفت کشها

گزارش کارآموزی سم شناسی و آفت کشها

مقدمه
انسان از قدیم الایام از یک تعادل طبیعی اکوسیستم برخوردار بوده است ولی با افزایش جمعیت و تلاش انسانها برای تأمین غذا، تعادل طبیعی اکوسیستم ها برهم خورده و آفات ، بیماریها و علفهای هرزی ایجاد شده ، بطوریکه علیرغم تلاش انسانها برای حفظ محصولات، %۳۰ تولیدات کشاورزی از بین می رود. البته در کشورهای در حال توسعه این رقم بالاتر است مثلا در آمریکای لاتین %۴۰ محصولات دچار خسارت می‎شوند.
در قدیم روشهای سنتی فراوانی برای مبارزه با آفات وجود داشت از جمله روش مبارزه بیولوژیک (استفاده از اردک مرغابی و پرندگان در مزرعه برای خوردن آفات) استفاده از عصاره بعضی گیاهان به صورت محلول پاشی، استفاده از مترسک بوده است ولی با پیدایش سم تحولی در کنترل خسارت آفات و بیماریها ایجاد گردید به طوریکه حتی به اثرات سوء جانبی آنها نیز توجهی نشد. ولی به تدریج به اثرات جانبی (side effects) نیز در کشت و استفاده سموم آغاز شد به طوریکه از روشهای تلفیقی و مدیریت صحیح افات استفاده می کردند. ولی به تدریج حرکت جهانی به طرف کاهش مصرف سموم در امر مبارزه با آفات و بیماریها رفت به طوریکه در کنفرانس جهانی ریودژانیرو در سال ۱۹۹۲ که از کشور ایران نیز شرکت داشتند، در اغلب کشورها با برنامه ریزیهای مخصوص در جهت کاهش مصرف سموم تلاش فراوان به عمل آمد. در برخی کشورها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد مصرف سموم کاهش پیدا نمود.
در ایران نیز از سال ۱۳۷۳ مقاله جدیدی به نام مقاله کاهش مصرف سموم و استفاده بهینه از کود با تلاش وزیرکشاورزی وقت در هیئت دولت به تصویب رسید و از سال ۱۳۷۴ اجرای این مقاله زیر نظر ۳ کمیته تحقیقات ، اجرا و ترویج و هماهنگی شروع و هماهنگی شروع و همچنان با جدیت ادامه دارد.
در اثر اجرای کامل این مقاله و سایر مواد در طول ۱۰ سال اخیر مصرف سموم %۴۰- ۵۰% در کشور کاهش یافته است. اینک اجرای این مقاله با عنوان جدید توسعه کاربرد مواد بیولوژیک و استفاده بهینه از کود و سم در کشاورزی از اهم برنامه های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‎شود.

فهرست
بخش اول: سم شناسی
مقدمه
تاریخچه
طبقه بندی سموم
نامهای سموم
غلظت به کار رفته و آزمایشهای اولیه در سم شناسی
فرمولاسیون سموم
ترکیبات مهم استعمالی در فرمولاسیون
تعاریف مهم در سم شناسی
خانواده های شیمیایی سموم
ارگانوفسفره ها
پایروتروئیدها
کار با مات ها، دی نیتروفنل و دی تیو کاربامات ها
ترکیبات آلی لکره
روغن ها
آنتی بیوتیک ها
ایزو تیوسیانات ها، بنزیمیدازول ها و ترکیبات بنزنی
اکسانتئینها و تری آزول ها
ترکیبات معدنی، قارچ کش های استروئید، نیکوتین
سایر ترکیبات
بخش دوم: گزارش کارآموزی در بخش آفت کش ها
مقدمه
تاریخچه، اهداف و بخشهای موسسه تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی
آزمایشگاه باقیمانده سم
بخش مایکوتوکسین ها
بخش مقاومت آفات و سم پاشی
بخش سنتزفرمون
فرمون- کاربردها، تله ها و روند کاری آزمایشگاه
سنتزفرومون ها
آزمایشگاه  استخراج و عصاره گیره
بازدید از آزمایشگاه
FAO واقع در بخش و منابع
منابع


تعداد صفحات : 118 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود