گزارش کارآموزی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک لاهیجان

دانلود مقاله کارورزی با عنوان دانلود گزارش کارآموزی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک لاهیجان در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۶۶ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

مقدمه و تشکر:
انسانهای اعصار پیشین با وجود زندگی ساده و ابتدائی ، خود سعی داشتند محلی امن از نظر استحکام و اطمینان خاطر برای سکونت و راه مناسب برای دسترسی و ارتباط مطلوبتر با یکدیگر داشته باشند که با پیشرفت علوم و تکنولوژی مسئله ژئوتکنیک ( شناخت زمین در ارتباط با سازه ) ، علم مکانیک خاک و مقاومت مصالح پدیدار گردید که در طراحی راهها و سازه های مختلف از قبیل سدها ، پلها ، ساختمانهای مسکونی ، اداری ، تجاری و کارگاههای صنعتی کاربرد حیاتی یافته اند .
آمار و ارقام تلفات ناشی از حوادث غیرمترقبه از قبیل طوفان ، سیل ، زلزله و خسارات عمده جانی و مالی در دنیا ، روز به روز نیاز انسان را به این رشته از علوم بیشتر می نمایاند . امروزه شاهد آن هستیم که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا به بهترین شکل ممکن از علم مکانیک خاک و مقاومت مصالح در همه ساخت وسازها استفاده بهینه بعمل می آید . حال آنکه در کشور ما که در حال توسعه می باشد الزاما بایستی بیشتر اندیشید و با همتی بلند و عزمی راسخ و دیدی وسیع و حساسیتی بیشتر از قبل ، دست به دست هم داده جهت آبادانی بیشتر و حفظ بیت المال با رعایت اصول ایمنی و استانداردهای بین المللی عمل نمود . باشد تا شاهد روزی باشیم که هیچ سازه ای کمترین نقص و ایراد فنی از جهت کیفی نداشته باشد .
این امر حاصل نخواهد شد مگر اینکه هرگونه ساخت و سازی با شناخت لایه های زیرین زمین و خصوصیات فیزیکی و مکانیکی کلیه مصالح بکار رفته در سازه و توجه ویژه به کیفیت کار در آن همراه باشد .
ا نشا ا . . .
هنگامی که اینجانب خود را جهت گذراندن کارآموزی ۲ به شرکت مهندسی شمال سازانه معرفی نمودم به صلاحدید جناب آقای مهندس پوراکبری و به دلیل تعدد کارآموز و پایین بودن راندمان آموزش در مقاله مذکور به قسمت نظارت مقاله و از آنجا به آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک شعبه لاهیجان و به مسئول این شعبه جناب آقای مهندس زمانی معرفی شدم وبا سرپرستی ایشان ونظارت مستقیم جناب آقای مهندس پور اکبری مشغول به گذراندن دوره دو ماهه کار آموزی در این واحد شدم.
در اینجا لازم می دانم از جناب آقای مهندس زمانی مسئول آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک شعبه لاهیجان وهمچنین جناب آقای مهندس پور اکبری که در این مدت راهنمای من بوده اند و کمک زیادی جهت یادگیری نکات فنی و رعایت تشکیلات سازمانی ، به من کردند تشکر میکنم .

فصل اول
آشنایی کلی با مکان کارآموزی
۱- تاریخچه سازمان
۲- نمودار سازمانی و تشکیلات
۳- نوع محصولات تولیدی یا خدمات
۴- شرح مختصری از فرایند تولید یا خدمات

۱-تاریخچه سازمان :
آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و ترابری با بیش از ۴۰ سال سابقه بزرگترین موسسه کنترل کیفی ایران می باشد .
این سازمان برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۴۲ در تهران تاسیس شد و از آن زمان تا کنون تحت نظر وزارت راه و ترابری به کار خود ادامه داده است . پس از گسترش خدمات این سازمان و به منظور همگانی کردن فرهنگ کنترل کیفی ، آزمایشگاه فنی ومکانیک خاک تصمیم به توسعه دادن این خدمات در سراسر کشور کرد ، و به این ترتیب پس از تهران و اصفهان ،استان گیلان از اولین شهرهایی بود که در آن زمان رسما شعبه آزمایشگاه فنی ومکانیک خاک در خود داشت .
اداره کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان قبل از سال ۱۳۵۰ با استقرار یک واحد محلی زیر نظر آزمایشگاه مرکز آغاز به فعالیت کرد و با شروع چند مقاله راهسازی در محورهای مختلف به منظور ارائه خدمات کنترل کیفی مطلوب تر اقدام به تاسیس شعبه در مرکز استان نمود . بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی با آماده شدن ساختمان فعلی آزمایشگاه فعالیت آن محسوس تر و هر سال از سال قبل فعال تر و مجهز تر گردید .
هم اکنون آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان با بیش از ۶۵ نفر پرسنل مجرب با مجهزترین و پیشرفته ترین لوازم و وسایل آزمایشگاهی و تحقیقاتی ، توانایی انجام کلیه خدمات مورد نیاز عملیات تحقیقاتی ، ژئوتکنیک ، مطالعات مسیر ، کنترل کیفیت و مرغوبیت مصالح مقاله های ملی و استانی را با دارا بودن ۵ شعبه مجهز در شهرهای رشت ، انزلی ، لاهیجان ، فومن ،سیاهکل و با ۲۲ واحد محلی مستقر خدمات بیش از ۳۰ مقاله ملی و دهها مقاله عمرانی را ارائه می دهد .
ضمنا ذکر این نکته ضروری است که اداره کل آزمایشگاه استان گیلان مرکزیت منطقه ۲ ( شامل استانهای گیلان ، مازندران ، گلستان ، اردبیل ) را نیز به عهده داشته و همکاری گسترده ای به منظور ارائه خدمات مطلوب آزمایشگاهی ایفا می نماید .
مطابق اساسنامه شرکت سهامی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک که در تاریخ ۱۸/۱۱/۱۳۶۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است این شرکت صد در صد دولتی می باشد و کلیه درآمدهای حاصله از خدمات آن به حساب ۹۴۵ خزانه واریز می گردد و رسالت آن کنترل کیفی و بررسی چگونگی مصالح و مطالعات ژئوتکنیک و مکانیک خاک می باشد و بدین لحاظ می تواند بازوی توانمندی برای کلیه دست اندرکاران اجرائی به منظور ارتقاء کیفی در اجرای مقاله ها و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه های ملی محسوب گردد . لذا با توجه به هزینه های گزاف و محدودیتهای مالی و کمبود مصالح از قبیل ( سیمان ، قیر ، آهن آلات و . . . ) چنانچه از امکانات گسترده آزمایشگاه به نحو شایسته ای استفاده گردد و با دیدی عمیق و وسیع به این مسئله مهم و حیاتی نگریسته شود و مانند اکثر استانهای کشور آزمایشگاه را از خود دانسته ، بطور قطع و یقین نه تنها در هزینه ها صرفه جوئی مطلوبی خواهیم داشت بلکه از دوباره کاریها و اتلاف زمان و نیروی کار و سرمایه های ملی جلوگیری شده وبا پرداخت حداکثر ۲% حق الزحمه آزمایشگاه می توان ۹۸% بودجه عمران و سازندگی را تضمین نمود . امید است که با انتخاب آزمایشگاه اصلح در کنترل کیفی مقاله ها به اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم .

۲- نمودار سازمانی و تشکیلات :
اداره کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از همان ابتدای زمان تاسیس ، یعنی سال ۱۳۴۲ تحت نظر وزارت راه و ترابری بود این سلسله مراتب پس از انقلاب اسلامی هم ادامه پیدا کرد . بعد از انقلاب اسلامی که تعداد شعبه های آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزایش یافت ، اداره مرکزی آزمایشگاه تصمیم گرفت که برای کنترل بهتر و همچنین خدمات رسانی بیشتر و بهینه تر شعبه های فعال و پرکار کشور را به چند اداره کل تقسیم کند و در واقع در هر چند استان ، فعالترین شعبه به اداره کل در آن منطقه تبدیل شده و مستقیما نظارت بر کار استانهای آن منطقه را به عهده می گیرد و نیز همکاری عمده ای با تمامی شعبات منطقه تحت پوشش خود را موظف است .
استان گیلان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و چون اداره کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان یکی از پرسابقه ترین اداره کل ، بعد از اداره کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تهران و اصفهان می باشد ، از طرف اداره کل تهران به عنوان اداره کل مرکزی منطقه ۲ نیز انتخاب شده است لازم به ذکر است که منطقه ۲ شامل استانهای گیلان ، مازندران ، گلستان ، اردبیل است .
علاوه بر این سلسله مراتب و تشکیلات سازمانی در خود استان نیز به نحو شایسته ای کنترل می شود که در زیر توضیح داده شده است.
در حال حاضر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان بیش از ۶۵ نفر پرسنل مجرب دارد و با مجهزترین و پیشرفته ترین لوازم و وسایل آزمایشگاهی و با دارا بودن ۵ شعبه مجهز در شهرهای رشت ، انزلی ، لاهیجان، فومن و سیاهکل و نیز با ۲۲ واحد محلی مستقر در محل مقاله های عمرانی متعدد این استان ، هم اکنون وظیفه خدمات رسانی به بیش از ۳۰ مقاله ملی و دهها مقاله عمرانی را به عهده دارد .
در واقع اگر بخواهیم نمودار سازمانی و تشکیلات آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک شعبه لاهیجان را بطور خلاصه نام ببریم ،چنین باید بیان کنیم که آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک لاهیجان تحت پوشش و نظارت اداره کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان فعالیت دارد ضمن اینکه اداره کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گیلان هم تحت نظارت اداره مرکزی تهران فعالیت می کند و حتی خود اداره مرکزی تحت نظر وزارت راه وترابری و بعداز آن دولت جمهوری اسلامی است.
گوشه ای از نمودار سازمانی و تشکیلاتی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک شعبه لاهیجان را در زیر می بینیم .


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 66

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط