صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » گزارش کارآموزی  »  کارآموزی مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت قطعات فلزی در صنعت خودروسازی

کارآموزی مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت قطعات فلزی در صنعت خودروسازی

دانلود کارآموزی مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت قطعات فلزی در صنعت خودروسازی گزارش کارآموزی خودروسازی شیمی دانلود مقاله کارورزی کارآموزی صنایع شیمیایی گزارش کارآموزی صنایع شیمیایی مقاله کارآموزی صنایع شیمیایی گزارش کارآموزی شیمی گزارش کارآموزی شیمی کاربردی گزارش کارآموزی شیمی رنگ گزارش کارآموزی شیمی کاربردی گزارش کارآموزی شیمی در داروخانه

Metal parts in the automotive industry

 

موضوع : گزارش کارآموزی مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت قطعات فلزی در صنعت خودروسازی

اولین جائی که قطعات برای مونتاژ بدنه خودرو ها آماده می شوند سالن پرس می‌ باشد. البته تعداد محدودی از قطعات در داخل تولید می شود و بیشتر آن ها از خارج از کشور وارد می شوند برای مثال قطعات ریو از کره و قطعات زانتیا از فرانسه وارد می شوند. یک سری از فولادها نیز از فولاد مبارکه اصفهان می آید.
جنس قطعات متفاوت است. مثلاً قطعات ریو و زانیتا گالوانیزه می باشند.
در این سالن برای ورقه هایی که کشش خیلی زیادی دارند برای جلوگیری از زنگ زدن و محافظت سطح از خوردگی و یا تأثیر رطوبت و تأثیر گرما روغن محافظ می زنند.
قبلاً از روغن کشش (کرم کشش) برای جلوگیری از بریده شدن ورقه هایی استفاده می شد که کشش خیلی زیادی را هنگام بریده شدن و سوراخ کردن آنها تحمل می کردند مثل قطعه تویی در جانبی.
اما بعداً به ۲ دلیل استفاده از آن ممنوع شد:
۱ – باعث آلودگی رنگ می شد
۲ – بعد از این که قطعات از کوره بیرون آمدند روی رنگ می ماند و سبب تغییر آن می شد امروزه از آب صابون استفاده می شود.
بعضی از پرس ها چند مرحله ای هستند ابتدا قطعات اضافی آنها بریده می شوند و در مرحله بعدی سوراخ های جانبی روی آن ها ایجاد می گردند.
در کل قالب سازی بسیار دشوار و هزینه بر می باشد.

سالن بدنه
در سالن بدنه جمعاً ۴ قسمت کلی وجود دارد که شامل کفی، شاتل، ساید، و کانوایر (conveyer) می شود.
در قسمت کفی، بخش کف ماشین تولید می شود سپس به قسمت شاتل منتصل می شود که در آن محفظه موتور به کفی متصل می گردد.
در قسمت ساید هم کناره های مربوط به بدنه تهیه می شوند که پس از آن به بخش شاتل منتقل می شوند تا همراه با سقف و گلگیرها و دیگر اجزاء همگی روی کفی سوار شوند و عملیات جوش کاری انجام گیرد و دربهای جانبی و درب موتور و درب صندوق هم نصب گردد تا سپس مرحله رگلاژ Regulat درب ها انجام شود و نهایتاً بدنه خودرو تکمیل گردد.
پس از آن روی بدنه سوهان کاری انجام می شود و پس از سنباده زدن و تأیید شدن از لحاظ کیفیت، بدنه به سالن رنگ منتقل می شود.
۱ – ۴ سالن بدنه جدید
مواد شیمیایی که در سالن بدنه استفاده دارد شامل ماستیک ها Mastic سمباده ها Abrasives و گازهای مخصوص جوش کاری می شود .
۱ – ۱ – ۴ ماستیک ها مشتمل بر سه نوع هستند :
۱ – درزگیر ساخت بدنه (Mastic sealer) : که ضد لرزش و درزگیر می باشد و صرفاً جهت درزگیری قسمت هایی که روی هم نصب می شوند استفاده دارد.
۲ – درزگیر نقطه جوش : که در نقش آب بند و رسانای جریان برق را دارد که استفاده آن برای قسمت هایی است که انتظار می رود پس از جوش کاری دو قطعه ، هم جریان برق به خوبی هدایت شود و هم مانعی برای ورود آب یا هرگونه ذرات خارجی دیگر وجود داشته باشد.
۳ – درزگیر نواری : این ماستیک به صورت یک چسب نواری دوطرفه عمل کرده و صرفاً جنبه چسبندگی دارد که استفاده آن را زیر درب پارک و اتصال قطعات مربوط به بخش ساید می باشد.
۳ – ماستیک های ضد لرزش nti Flutter : 3215 در بخش های مختلفی استفاده دارند که از جمله آنها اتصال تراورزها Travers به سقف می باشد. نقش تراورزها استحکام بخشیدن به سقف جهت جلوگیری از خشدن آن می باشد.
۲ – ۱ – ۴ سمباده ها :
سمباده هایی که در سالن بدنه استفاده می شود شامل دو نوع است :
۱ – سمباده فیبری دیسکی Abrasive Disc
۲ – سمباده پشت کرکی Abrasive paper Disc
هر کدام از این سنباده ها با دو درجه P100 و P80 در سالن بدنه موجود است. استفاده این سنباده ها پس از عملیات سوهان کاری است که با توجه به اینکه در سوهان کاری خراش های زیاد و عمیقی روی بدنه ایجاد می شود باید این خراش ها برطرف شوند تا بدنه آماده برای سالن رنگ باشد برای این کار ابتدا از سنباده یا فیبری استفاده می شود که دستگاه آن به صورت گرد Rotary ( با یک محور چرخش ) کار می کند بعد از آن سنباده پشت کرکی استفاده می شود که نرم تر بوده و خراش های بسیار کم عمق تری را ایجاد می کند دستگاه مربوط به این سنباده ها به صورت مداری (orbitaly) کار می کند یعنی دو محور چرخش دارد و به صورت بیضوی می چرخد که این باعث صیقلی تر و صاف تر شدن سطح نسبت به سنباده قبلی می شود که بعد از این مرحله از سنباده زدن بدنه برای رنگ شدن مناسب است.
۳ – ۱ – ۴ گازهای جوش که در سالن بدنه استفاده می شوند شامل ۳ نوع گاز هستند :
۱ – گاز CO2
۲ – گاز O2 3 – گاز استیلن
گازهای O2 و استیلن برای جوش سیمهای برنجی استفاده می شوند که سیم هایی با طول حدود ۱ متر و قطر ۳ میلیمتر هستند در این نوع جوش کاری از مایعی به اسم گاز فلاکس جهت روان تر شدن جوش کاری استفاده می شود. از گاز CO2 هم برای یک نوع جوشکاری دیگر استفاده می شود که برای این جوشکاری از روغنی به اسم روغن ضد جرقه استفاده می شود.
۲ – ۴ تفاوت های خط تولید بدنه
از جمله تفاوت ماستیک هاست در تولید بدنه زانتیا تنها از دو نوع ماستیک استفاده می شود که یکی نقش درزگیر و لرزه گیر را دارد و دیگری صرفاً نقش چسبندگی دارد. در این جا ماستیک هایی که نقش آب بند و رسانا دارند و همچنین ماستیک های درزگیر نواری استفاده نمی شود . تفاوت دیگر در استفاده از سنباده هاست . در این خط علاوه بر دو سنباده پشت کرکی و فیبری دیسکی دو نوع سنباده دیگر نیز استفاده می شوند :
۱ – سنباده های کوچکی که برای لبه ها استفاده می شوند.
۲ – سنباده پشت پارچه ای که با درجه P150 موجود می باشد.
این سنباده که به صورت لرزشی کار می کند برای آخرین مرحله سنباده کاری استفاده می‌شود که از دیگر سنباده ها نرم تر است و سطح بدنه را صاف تر و صیقلی تر می کند.
۳ – ۴ سالن بدنه قدیم
در این سالن نیز کلیه مراحل مانند سالن بدنه جدید می باشد با اندکی تفاوت که یکی شامل بخش همینگ Hemming می شود که در لب های جانبی جلو، درب های موتور و صندوق عقب در این سالن تولید می شوند. در این بخش نیز از درزگیرها استفاده در این قسمت ماستیک ۳۲۱۵ یا ضد لرزش است که برای اتصال قسمت های تقویت کننده درب های موتوری و صندوق به قسمت اصلی در به کار می رود که این کار به دو روش دستی و دستگاهی انجام می گیرد که برای در موتوری به روش دستگاهی است یعنی ۴۴ نازل Nozzel روی یک دستگاه سوار شده اند که در ۴۴ جای مختلف در موتور و هر کدام به اندازه ۵ گرم از این ماستیک را می ریزند و برای در صندوق هم به روش دستی این کار انجام می گیرد یعنی ماستیک ها به وسیله یک نازل اما در جاهای مختلف زده می شوند.
همینگ درب های عقب هم در سالن جدید صورت می گیرد. از تفاوت های قابل ذکر سالن بدنه جدید و قدیم استفاده از پودر تنه کار برای روان کردن جوش برنج به جای گاز فلاکس در سالن قدیم است .

دانلود گزارش کارآموزی مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت قطعات فلزی در صنعت خودروسازی
مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت قطعات فلزی در صنعت خودروسازی

فهرست مطالب

۳ – سالن پرس

۴ – سالن بدنه

۱ – ۴ سالن بدنه جدید

۱ – ۱ – ۴ ماستیک ها

۲ – ۱ – ۴ سنباده ها

۳ – ۱ – ۴ گازهای جوش

۳ – ۲ – ۴ سالن بدنه قدیم

۵ – سالن رنگ

۱ – ۵ خط PT

۱ – ۱ – ۵ مراحل مختلف PT

۲ – ۱ – ۵ آزمایش های PT

۲ – ۵ خط ED

۱ – ۲ – ۵ ته نشست آندی

۲ – ۲ – ۵ ته نشست کاتدی

۳ – ۲ – ۵ الترافیلتراسیون

۴ – ۲ – ۵ آنولیت

۵ – ۲ – ۵ آزمون رنگ های کوره ای

۳ – ۵ سیلر و عایق زیر بدنه

۱ – ۳ – ۵ آزمون درزگیری PVC

وزن مخصوص

گرانروی

پایه ریزی

بو

رنگ

نحوه کاربرد

آزمایش رنگ

انواع تست ها

روش کاربرد دستگاه اندازه گیری دانسیته


تعداد صفحات : 48 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود