صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » حسابداری  »  پروپوزال بررسی تاثیر مالیات برارزش افزوده در روند درآمدهای مالیاتی

پروپوزال بررسی تاثیر مالیات برارزش افزوده در روند درآمدهای مالیاتی

دانلود پروپوزال رشته حسابداری پروپوزال بررسی تاثیر مالیات برارزش افزوده در روند درآمدهای مالیاتی پروپوزال مالیات بر ارزش افزوده پروپوزال مالیاتی نمونه پروپوزال مالیاتی نمونه پروپوزال رشته حسابداری دانلود نمونه پروپوزال رشته حسابداری دانلود پروپوزال آماده رشته حسابداری تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر تورم تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر اقتصاد تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر صادرات

Effect of value added tax in the tax proposal

 

بیان مساله:
مخارج روزافزون دولتها برای انجام‏ وظایفی همچون تخصیص منابع، توزیع‏ عادلانه درآمد، رشد اقتصادی، گسترش‏ اشتغال و… منابع درآمدی گوناگون و در عین‏ حال باثباتی را می‌طلبد، درآمدهای دولتها معمولا به دو گروه‏ درآمدهای مالیاتی و غیرمالیاتی تقسیم‏ می‏شود تجربه کشورهایی که دارای سیستم‏ مالیاتی کارآمد هستند، نشان داده است که‏ بالا بودن سهم منابع مالیاتی به منابع غیر مالیاتی از آثار نامطلوب اقتصادی تا حد بسیار زیادی جلوگیری کرده و درآمد باثباتی‏ برای دولتها فراهم می‏سازد. رشد درآمدهای مالیاتی ایران در سال‌‌های اخیر به طور عمده در بخش مالیات‌‌های مستقیم حقوق و عوارض گمرکی بوده است و با در نظر گرفتن این واقعیت تلخ که به مالیات در گذشته توجه کمی شده است در این راستا مالیات برارزش افزوده‏ به‏ عنوان یکی از سیستم‏های مطرح طی دو دهه‏ اخیر،مورد توجه ویژه‏ای قرار گرفته است. در بین انواع مالیات‌‌های موجود نیز یکی از بهترین روش‌‌های اخذ مالیات، مالیات بر ارزش افزوده می باشد. مالیات برارزش افزوده‏ بهترین ابزار برای تأمین درآمدهای عمومی، بازتوزیع ثروت و درآمد، ایجاد انضباط مالی و مدیریت اقتصادی است، تأمین هزینه‌های عمومی کشور همچون تأمین امنیت، بهداشت و درمان، آموزش و … نیازمند منابع مناسب و مستمر برای دولت‌ها می باشد و مهمترین منبع درآمدی دولت‌ها برای تأمین این هزینه‌ها در جهان امروز مالیات برارزش افزوده‏ است که برخلاف روش تأمین هزینه از طریق فروش نفت که منجر به افزایش تقاضا و تورم می شود روش سالم‌تری بوده و بر ترکیب تقاضا اثرگذار است. . تغییر و تحول در اقتصاد کشور و در نتیجه تغییر در نحوه تولید و توزیع ثروت و درآمد، مستلزم بازنگری و تجدید در مالیات برارزش افزوده‏ است. مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد. مالیات بر ارزش افزوده (Vat) نوعی مالیات چند مرحله‌ای است که در مراحل مختلف زنجیره تولید ـ توزیع براساس درصدی از ارزش افزوده کالاهای تولید شده و یا خدمات ارائه شده اخذ می گردد ولی مالیات پرداختی در هر مرحله از زنجیره واردات ـ تولید ـ توزیع به عنصر مرحله بعدی زنجیره انتقال می‌یابد تا در نهایت توسط مصرف‌کننده نهایی پرداخت گردد. این مالیات در واقع نوعی مالیات غیرمستقیم بر مصرف است که به صورت غیرانباشته به کلیه مراحل تولید و توزیع خصوصی کالا و خدمات تعلق می‌گیرد و خرید کالا و خدمات واسطه‌ای را از پرداخت مالیات معاف می‌کند.

استهلاک +‌ سود + ‌اجاره + ‌بهره +‌ دستمزد = معاملات واسطه‌ای ـکل معاملات =  ارزش افزوده
بنابراین دو روش کلی برای محاسبه مالیات فوق معرفی می شود که عبارتند از : روش تجمعی و روش تفریقی.
در روش تجمعی بر مبنای تعریف ارزش افزوده از حاصل جمع عواید نهاده های تولید یعنی دستمزد، اجاره، سود بانکی، سود بنگاه و… مالیات محاسبه و اخذ می شود. (ضیایی بیگدلی ، طهماسبی بلداچی ،۱۳۸۳).
در حالی که در روش تفریقی ارزش افزوده به عنوان اختلاف میان ارزش کل معاملات و ارزش معاملات واسطه ای (اختلاف میان ورودی و خروجی ) در نظر گرفته شده و بر این اساس مالیات فوق محاسبه می گردد.
از سوی دیگر هر یک از روش های فوق نیز خود به دو شیوه ، اعمال مستقیم و غیرمستقیم دسته بندی می شوند. به این ترتیب چهار شیوه کلی اعمال مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد. (۱۹۸۸A. A. Tait,)
الف) روش تجمعی مستقیم
(سود + اجاره + بهره + دستمزد) * نرخ مالیاتی
ب) روش تجمعی غیرمستقیم
(سود) * نرخ مالیاتی + (اجاره + بهره + دستمزد) * نرخ مالیاتی
پ) روش تفریقی مستقیم
(ورودی – خروجی) * نرخ مالیاتی
ت) روش تفریقی غیرمستقیم
(ورودی) * نرخ مالیاتی – (خروجی) * نرخ مالیاتی
در حال حاضر معمول‌ترین روش اجرایی این مالیات استفاده از سیستم صورت‌حساب خرید و فروش است و اشخاصی که به فعالیت اقتصادی اشتغال دارند از یک طرف پرداخت‌کننده  و از طرف دیگر وصول‌کننده این مالیات بوده و وصول‌کننده، مالیات پرداختی را از مالیات وصولی کسر و مابه‌التفاوت را به حساب مالیاتی پرداخت می‌کند ( تعیین بدهی مالیاتی از طریق به کارگیری نرخ ثابت مالیات روی کل فاکتور فروش و کسر مقدار مالیات پرداختی بر خرید واسطه‌ای ).
از نظر اقتصادی ارزش افزوده ما به تفاوت ارزش ستانده و ارزش داده است،همچنین مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که بر ارزش افزوده یک محصول در هر مرحله ای از تولید و توزیع وضع می گردد،طوری که در هر مرحله از تولید که کالاها و خدمات به تولید کننده دیگر و یا مصرف کننده نهایی عرضه می شود،قابل پرداخت می باشد همچنین به عرضه کننده اجازه داده می شود که مالیات بر ارزش افزوده پرداختی بابت خرید عوامل تولید را ، از میزان قابل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خود کسر کند ، به عبارت دیگر مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر فروش چند مرحله ای است


تعداد صفحات : 22 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,