پروپوزال بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی در بهبود روابط بین فردی و تعارضات درون مدرسه ای

دانلود پروپوزال بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی در بهبود روابط بین فردی و تعارضات درون مدرسه ای اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی آموزش مهارتهای ارتباطی به کودکان آموزش مهارتهای ارتباطی زوجین آموزش فن بیان و مهارتهای ارتباطی آموزش مهارتهای رفتاری و ارتباطی بهبود روابط بین فردی

Proposals to improve the effectiveness of communication skills in interpersonal relationships and conflicts within the school

 

پروپوزال آماده روانشناسی و علوم تربیتی

 

پروپوزال، اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی در بهبود روابط بین فردی و تعارضات درون مدرسه ای در دانش آموزان دختر قلدر پایه اول متوسطه

 بیان مسأله اساسی تحقیق:
انسان ذاتاً موجودی اجتماعی ست و ما هر روز به گونه های مختلف با یکدیگر در ارتباطیم تا اندیشه ها، احساسات و تمایلات خود را به یکدیگر منتقل کنیم. میزان علاقه و احترام خود را نشان دهیم و رنج و اندوه، شادمانی و خرسندی و شک و دو دلی خود را با دیگران در میان بگذاریم. یک ارتباط ساده یایک مجموعه ارتباطات، خواسته یا ناخواسته، از پیش تعیین شده یا اتفاقی، فعال یا منفعل، به هرحال یکی از ابزارهای کلیدی ارضاء نیازها، کسب نتایج و متجلی ساختن آرزوهای ماست. (کول، کریس، ۱۳۷۶)
توانائی برقراری ارتباط خوب به ایجاد روابط بین فردی مثبت و موثر می انجامد و یکی از این موارد، توانائی ایجاد روابط دوستانه است که در سلامت روانی و اجتماعی و روابط گرم به عنوان یک منبع مهم و روابط اجتماعی سالم نقش بسیار مهمی دارد (حاجی آخوندی، زهرا، ۱۳۹۰)
در این میان مدرسه به عنوان اصلی ترین نهاد تعامل و ارتباط بعد از خانواده است که زندگی اجتماعی کودک در آن شکل می گیرد. ولی متاسفانه مدارس بخشی چنان معمولی از زندگی ما شده اند که به راحتی نسبت به نقش استثنائی و خارق العاده آن بی توجه هستیم.مدارس اولین و مهمترین مکان یادگیری هستند که در آنجا لیاقت ها و توانایی هابه بار می نشیند. در عین حال مدارس مکان های حفظ ایمنی، مراقبت، و ترغیب ایجاد تندرستی و اعتماد به نفس و ایجاد ارتباط سالم است که لازمه استقلال در بزرگسالی است. و پرورش شخصیت اخلاقی به عنوان هدف غائی در تعلیم و تربیت، مطرح است و رسیدن به آن پایه، مستلزم توجه به نیازهای روان شناختی و اصول بهداشت روانی شاگردان است. (اتکینسون، مری، ۱۳۸۳).
آموزش و یادگیری به شکل موثر زمانی اتفاق می افتد که تعاملات صحیح بین افراد مدرسه برقرارشود. طبیعی است که در تعاملات انسانی عواملی همچون تفاوت در تجربیات، دیدگاه ها، ارزش ها و انتظارات، تعارض ها و اختلاف نظرها را پیش می آورد بنابر این جهت پیشبرد موثر آموزش در مدرسه باید تعارض ها بدرستی حل و فصل گردد تا نه تنها به عنوان مانعی در سر راه یادگیری نگیرند، بلکه موجبات یادگیری بیشتر را فراهم نمایند.( سلیمانی، نادر، ۱۳۸۴)
متاسفانه یکی از مشکلات روابط بین فردی که باعث ایجاد تعارضات درون مدرسه ای میشود پدیده قلدری در مدارس است . رفتار قلدری به عنوان زیر مجموعه ای از ساختار بزرگتر رفتار پرخاشگری یک پدیده ی منحصر به فرد است که به طور مشخصی تعریف شده است . در اواخر این دهه این پدیده به طور فزاینده ای به صورت وخیم تر ظاهر شده و باعث بروز مشکلات برای اعضای خانواده و محیط های آموزشی شده است . (مرل و ایساوا ۲۰۰۸ )
امروزه قلدری در تمامی مدارس جهان به عنوان یک شکل گسترده ولی نادیده گرفته شده به رسمیت شناخته شده است. این رفتار دارای پیامدهای جدی برای کسانی است که مورد قلدری قرار می گیرند و یا مرتکب قلدری می شوند . تحقیقات در حال رشد در ۱۵ سال اخیر نشان داده است که هم مرتکبان قلدری و هم قربانیان در معرض خطرهای کوتاه مدت و بلند مدت سازگاری مانند مشکلات تحصیلی ، مشکلات روان شناختی و مشکلات روابط اجتماعی هستند . قلدری با خشم ، پرخاشگری ، خشونت ، بیش فعالی و همچنین بعد ها با بزهکاری و جنایتکاری ، پیوند یافته است . قربانی شدن توسط همسالان ، با بیماری ، اجتناب از مدرسه ، فقر عملکرد تحصیلی ، افزایش ترس و اضطراب ، و افکار خودکشی رابطه دارد . افزون بر آن در دراز مدت ، موجب مشکلات درونی همچون عزت نفس پایین ، اضطراب و افسردگی می شود .(اسویرر ۲۰۱۱) بنابراین مدارس در پیشگیری از این تعارضات نقش حیاتی دارند.


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 14

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط