صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » پاورپوینت  »  پاورپوینت ‌نظریه یادگیری انتظاری چیس تولمن

پاورپوینت ‌نظریه یادگیری انتظاری چیس تولمن

دانلود پاورپوینت ‌نظریه یادگیری انتظاری چیس تولمن 38 اسلاید
پاورپوینت ‌نظریه یادگیری انتظاری چیس تولمن شامل 38 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . این پاورپوینت برای دانشجویان روانشناسی وسایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

مقدمه
یادگیری، اساس رفتار آدمی بوده و اکثر رفتارهای آدمی حاصل یادگیری می‌باشد. انسان از طریق یادگیری روی محیط خود تاثیر گذاشته و از آن تاثیر می‌پذیرد. فرآیند یادگیری از آغاز تولد انسان شروع شده و تا پایان عمر او ادامه دارد و ساحت‌های فراوانی از یادگرفتن، سخن گفتن، رفتار اجتماعی، پرورش عقلانی، عاطفی، روحی، اخلاقی و … را شامل می‌شود.

یکی از نظریه‌پردازان یادگیری، ادوارد چیس تولمن(Edward chace Tolman) (1959-1886) روان‌شناس آمریکایی است. اثر معروف او در زمینه یادگیری کتاب “رفتار باهدف جانوران و آدمیان” است که در سال 1932 منتشر گردید.

تولمن، ‌برای دوره‌ای بیش از چهل سال، تأثیر بسیاری بر روان‌شناسی به‌ویژه در زمینه‌ی یادگیری گذاشته و حتی هنوز هم نفوذ وی در روان‌شناسی احساس می‌شود. نظریه او به “شرطی شدن انتظاری” موسوم است. این نظریه با نام‌های زیر هم مورد بحث قرار گرفته است:

· رفتارگرایی باهدف
· یادگیری انتظاری
· غایت‌نگری در یادگیری

مبنای نظری مورد تعلق نظریه یادگیری تولمن
روان‌شناسان، همواره تلاش داشته‌اند که فرایند یادگیری را تبیین کنند و در قالب نظریاتی به توضیح نظری این فرآیند بپردازند. البته این تلاش‌ها نیز چون هر تولید علمی دیگری که در چرخه دانش‌زایی به وجود می‌آید، معمولا تحت تاثیر خاستگاه نظری و پارادایم‌های مورد تعلق خاطر نظریه‌پردازان است.

تولمن، مانند افرادی چون هال، پیاژه و گشتالتی‌ها به فرضیه یادگیری شناختی دلبسته بوده و بنیاد فکری خود را بر اساس این فرضیه بنا نهاده است. گرچه برخی معتقدند نظریه تولمن را به سختی می‌توان طبقه‌بندی کرد؛ زیرا در آن، هم عناصر کارکردگرایانه و هم عناصر شناختی یافت می‌شوند، اما همین افراد در نهایت به این نتیجه می‌رسند که این نظریه را در ردیف نظریات شناختی چون نظریه گشتالت، پیاژه، بندورا و نورمن طبقه‌بندی کنند؛ چون “تاکید عمده آن بر شناخت است”.

در هرحال، روان‌شناسان پیرو فرضیه شناختی اعتقاد دارند که یادگیری را به‌ویژه در انسان نمی‌توان به شیوه رضایت‌بخشی بر حسب تداعی‌های شرطی تبیین کرد. به نظر آن‌ها یادگیرنده، در حافظه خود یک شناختی را تشکیل می‌دهد که حافظ و سازمان‌دهنده اطلاعات مربوط به رویدادهای مختلفی است که در موقعیت یادگیری روی می‌دهد. امروزه، نظریه‌های یادگیری به دو دسته مهم تقسیم می‌شوند:
و …

فهرست مطالب
مقدمه
مبنای نظری مورد تعلق نظریه یادگیری تولمن
تشریح نظریه یادگیری تولمن
یادگیری نهفته، دستاوردی دیگر برای نظریه یادگیری تولمن
پایان


تعداد صفحات : 38 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود