صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » حقوق  »  پاورپوینت کنفرانس حقوق بین الملل عمومی ۱

پاورپوینت کنفرانس حقوق بین الملل عمومی ۱

پاورپوینت کنفرانس حقوق بین الملل عمومی ۱
تالیف: دکتر محمد رضا ضیائی بیگدلی
فصل اول
مفهوم کلی حقوق بین الملل
مقدمه
– حقوق بین‌الملل یکی از شاخه‌های حقوق عمومی می‌باشد.
– ریشه‌ی لغوی آن از کلمه‌ی «Jus Gentium» لاتین است که معنای آن «حقوق ملل» می‌باشد. «هوگو گروسیوس»،[۱] حقوق‌دان مشهور هلندی نام این علم را «حقوق جنگ و صلح» نامیده و کتابی به همین نام نیز نگاشته است. «حقوق بین‌الدول»، «حقوق نوع بشر» و «حقوق سیاسی خارجی»، از دیگر نام‌های این رشته می‌باشد. و بالاخره برای اولین بار، فیلسوف و حقوق‌دان بزرگ انگلیسی («جرمی بنتام»[۲]) اصطلاح «حقوق بین‌الملل» را برای این رشته برگزید و تا کنون نیز این نام باقی مانده است.

تعریف حقوق بین الملل
«مجموعه اصول و قواعدی است که دولت‌ها یعنی اعضای اصلی جامعه‌ی بین‌المللی خود را ملزم به رعایت آنها می‌دانند و در روابط با یکدیگر اجرا می‌کنند. علاوه بر آن، قواعد حاکم بر طرز تشکیل و وظایف سازمان‌های بین‌المللی و روابط این سازمان‌ها را با یکدیگر و با دولت‌ها و نیز در بعضی موارد حقوق و تکالیف افراد را نیز شامل می‌شود».
بنابراین، حقوق بین‌الملل را به دو شاخه‌ی «حقوق بین‌الملل عمومی و خصوصی» می‌توان تقسیم کرد. حقوق بین‌الملل خصوصی تنها به روابط افراد با یکدیگر می‌پردازد. اما حقوق بین‌الملل عمومی، رشته‌ایست حاکم بر روابط کشورها، سازمان‌های بین‌المللی و اشخاص (تحت شرایطی).

ماهیت حقوق بین الملل
در پاسخ به این سوال که آیا حقوق بین الملل واقعا حقوق است؟ علمای حقوق به دو دسته ی نفی یا انکار حقوق بین الملل و اثبات وجود حقوق بین الملل تقسیم می شوند.
مخالفان می گویند که حقوق بین الملل اگر حقوق است باید دارای یک سازمان فراکشوری باشد،ولی چنین سازمانی با حاکمیت کشورها در ناهماهنگی محض است. به علاوه در جامعه بین المللی،نه قانونگذار،نه قاضی و نه مجری وجود دارد و با فقدان این سه عامل اساسی،حقوق بین الملل افسانه ای بیش نیست.
نافیان حقوق بین‌الملل در دیگر استدلال خود اعلام داشته‌اند که کشورها تا آنجایی قواعد حقوق بین‌الملل را رعایت می‌کنند که منافع‌شان اقتضا کند و هرگاه منافع‌شان به خطر بیافتد، نقض قاعده نموده و قواعد حقوق بین‌الملل رازیر پا می‌گذارند.

از جمله نخستین دانشمندانی که حقوق بین الملل را نفی کرده هابس و اسپینوزا هستند

فهرست اختصاری مطالب
مفهوم کلی حقوق بین الملل
تاریخ تحول حقوق بین الملل
مبانی حقوق بین الملل
حقوق بین الملل و حقوق داخلی
منابع حقوق بین الملل
اعضای جامعه بین المللی


تعداد صفحات : 44 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود