صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » پاورپوینت  »  پاورپوینت کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی

پاورپوینت کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی

پاورپوینت کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی
ساده تر از همه چنین می‌توان گفت که کاروانسرا ساختمانی است که کاروان را در خود جای می‌دهد و بزرگ‌ترین نوع ساختمان های اسلامی است. پلان آن معمولاً مربع یا مستطیل شکل است، با یک ورودی برجسته عظیم و بلند، معمولاً ساده و بدون نقش، با دیوارهایی که گاهی اوقات بادگیرهایی در انتهای آن تعبیه شده است. یک دالان با طاق قوسی که مابین ورودی و حیاط داخلی قرار گرفته است، فضای کافی را برای جا دادن حیوانات بارکش فراهم ساخته است. بر روی سکوی برآمده‌ای که در پیرامون این حیاط قرار گرفته است، طاقگان‌هایی واقع شده‌اند که نمای داخلی را مفصل بندی می‌کنند. در پشت آنها حجره‌های کوچکی برای منزل دادن مسافران ساخته شده است. در کاروانسراهای دو طبقه، از حجره‌های پایینی برای انبار کردن کالاها و از حجره‌های بالایی برای منزل دادن مسافران استفاده می‌شد.
پر رونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را می‌توان دوره صفویه دانست. در این دوران بود که شاه عباس یکم با توجه به تدبر خود، تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم نمود و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها می‌دانست. پژوهشگران همین موضوع را یکی از دلایل اشتهار بیشتر کاروانسراها به کاروانسرای شاه عباسی می دانند. هر چند که ممکن است آن کاروانسرا بازسازی شده کاروانسراهای پیش از صفویه باشد. از جمله کاروانسراهایی که در دوره صفویه ایجاد شده است، میتوان کاروانسرای شاه عباسی کرج را نام برد که این کاروانسرا در زمان شاه سلیمان صفوی و بین سالهای ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ احداث گردیده است.
پاورپوینت کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی دارای ۳۱ اسلاید بوده و تصاویر همراه با توضیحات کامل در آن ارائه شده است و می توانید فهرست و تصاویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را مشاهده نموده و در صورت تمایل اقدام به خرید آن نمایید. این پاورپوینت می توانید برای درس معماری اسلامی استفاده نمایید.

فهرست:
کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی
کاروانسرا
سرپناه در سفر
کاروانسراهای ایران در گذر زمان
کاروانسرا در دوره اسلامی
انواع کاروان سراها
– کاروانسراهای مدور
– کاروانسراهای چند ضلعی حیاط دار
– کاروانسراهای دو ایوانی
– کاروانسراها با تالار ستون دار
– کاروانسراهای چهار ایوانی
– کاروانسراها با طرح متفرقه
معماری کاروانسراها
کارکردهای چند گانه کاروانسرا
– معماری
– اقتصادی
– اجتماعی
– فرهنگی
– سیاسی


تعداد صفحات : 31 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود