صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پزشکی » پزشکی  »  پاورپوینت نقش اکسیدان و آنتی اکسیدان در بدن و سیستم ایمنی

پاورپوینت نقش اکسیدان و آنتی اکسیدان در بدن و سیستم ایمنی

دانلود پاورپوینت نقش اکسیدان و آنتی اکسیدان در بدن و سیستم ایمنی ppt

دانلود پاورپوینت نقش اکسیدان و آنتی اکسیدان در بدن و سیستم ایمنی ppt

رادیکال های آزاد
برای اینکه به اهمیت آنتی اکسیدان ها پی برد لازم است که شناخت خوبی از رادیکال های آزاد داشت.
رادیکال های آزاد مولکول هایی اند که یک الکترون جفت نشده در مدار بیرونی خود دارند و بسیار ناپایدار بوده و به سرعت با ترکیبات دیگر وارد واکنش می شوند تا الکترون مورد نیاز خود را بدست آورند و ثبات یابند که گونه های رادیکال های آزاد شامل گونه فعال اکسیژن ROS مانند  آنیون سوپراکسید – پراکسید هیدروژن و رادیکال هیدروکسیل و گونه های نیتروژنRNS شامل اکسید نیتریک و پراکسی نیتریت متعلق به این گروه اند.

بدن به طورمعمولی تحت یک تعادل پویا بین نسل رادیکالهای آزاد و رفع آن است سیستم دفاع فیزیولوژیک برای مقابله با رادیکالهای آزاد دربرگیرنده سیستم آنزیم های درونی مثل کاتالاز . گلوتاتیون ردوکتاز . گلوتایتون پراکسیداز. سوپر اکسید دسموتاز . اورات و کوآنزیم Q می باشد عوامل اگزوژن مثل بتاکاروتن . ویتامین Eو سلنیوم می باشد. این مولکولها دارای یک اثر آنتی اکسیدانی به دلیل توانایی آنها در تبدیل گونه های فعال اکسیژن به گونه های پایدار، بی ضرر و یا کاهش مقدارآنها را دارند.

مسیر تولید رادیکالهای آزاد : تولید رادیکالهای آزاد در بدن بصورت مداوم وغیرقابل اجتناب است علل اولیه تولید رادیکالهای آزاد شامل موارد زیر است:
۱) سیستم ایمنی بدن : سیستم ایمنی محافظ بدن درمقابل عوامل بیماری زای خارجی است نوتروفیل ها به خودی خود یک منبع تولیدROS می باشند. فعال سازی فاگوسیت ها از طریق تعامل واسطه های پیش التهابی و یا محصولات باکتریایی با گیرنده های خاص باعث تولید مقدار زیادی از آنیون سوپراکسید رادیکال های آزاد می شود.

۲) تولید انرژی : سلولها به طورمداوم تولید انرژی می کنند که ROS و اکسی رادیکالها به عنوان زباله های سمی تولید انرژی در سلول می باشد یک سلول واحد می تواند انواع مختلفی از رادیکال های آزاد را تولید کند.
۳) استرس : پاسخ بدن به فشارهای معمولی و استرس باعث تولید رادیکال های آزاد می شود هورمون های که میانجیگری واکنش استرس دربدن را دارند مثل کورتیزول و کاتکول آمین ها که از تخریب آنها رادیکالهای آزاد تولید می شود که مخرب اند.
۴) آلودگی هوا وعوامل خارجی : آلاینده های هوا مثل آزبست . مونواکسید کربن . فرمالدهید . دودسیگار . حلالهای شیمیایی و غذاهای فرآوری شده حاوی سطوح بالایی از چربی همه محرک قوی تولید رادیکالهای آزاد است.
۵) عوامل عمومی : از عوامل عمومی افزایش سن و اختلالات متابولیسمی را می توان نام برد . در افراد مسن لنفوسیت ها حساسیت بیشتری به قرار گرفتن در معرض پراکسید هیدروژن نسبت به افراد جوان دارند. اختلالات متابولیسمی میتوکندری نیز باعث افزایش نشت ROS  از زنجیره تنفسی می شود.

واکنش های مربوط به رادیکال های آزاد را به سه مرحله می توان تقسیم کرد :
۱) مرحله شروع : تشکیل رادیکال های آزاد از گونه های پایدار و یا واکنش رادیکال های آزاد را با گونه های پایدار شامل می شود.
۲) مرحله اشاعه : شامل واکنش های که در آن تعداد رادیکالهای آزاد یکسان باقی می ماند.
۳) واکنش پایان : واکنش های که شامل ترکیب دو رادیکال آزاد برای تشکیل یک گونه با ثبات تر است و تعداد رادیکال آزاد کاهش می یابد.


تعداد صفحات : 34 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,