پاورپوینت مراحل رشد اخلاقی کلبرگ

پاورپوینت مراحل رشد اخلاقی کلبرگ
پاورپوینت مراحل رشد اخلاقی کلبرگ شامل 34 اسلاید است و برای دانشجویان روانشناسی کاربرد دارد.

مقدمه
میان نظریه کلبرگ و برخی دیگر از نظریه های رشد وجوه متشابه چیزی دیده شده است . کلبرگ همانند فروید ، اریکسون و پیاژه معتقد است که رشد اخلاق طی مراحل از قبل برنامه ریزی شده پیش می رود ، یعنی با اتمام یک مرحله ، مرحله بعدی ، که تلفیقی از عناصر مرحله ی قبل و تجارب جدید است ، ظاهر شود . ( اشاره به اصل اپی ژنتیک در رشد . ) افزون بر این ، کلبرگ نیز مدعی است که مراحل رشد جنبه همگانی یا جهانشمول دارند .
منظور این است که این مراحل به صورت برنامه ریزی شده ی ژنتیکی به دنبال یکدیگر ظاهر می شوند . ( ترنر، جفری ، س و همکارانش .) از آنجا که کلبرگ به دیدگاه شناختی تمایل داشت ، معتقد بود که رشد اخلاق و تحول شناختی رابطه ای نزدیک و تنگاتنگ دارند .
یکی از معروفترین معماهای اخلاقی کلبرگ در باره ی مردی است به نام هانز که زنش در حال مردن است . هانز به اندازه کافی پول ندارد تا داروئی را که جان زنش را نجات می دهد تهیه کند .
داروساز هم تخفیف نمی دهد و نمی پذیرد که پول را بعداً دریافت کند . از این رو هانز دارو را از دارخانه می – دزدد . سئوال این است ( که آیا هانز لازم بود این کار را بکند و چرا ؟ ) سطح قضاوت اخلاقی بستگی دارد به ساخت یا نوع استدلالی که شخص بکار می- برد ، نه محتوای قضاوت . در صورتیکه شخص بگوید که هانز کار درستی کرده یا اشتباه کرده در هر دو حالت می تواند در قضاوت اخلاقی نمره بالایی بیاورد ، نمره ای که می آورد بستگی دارد به دلایلی که در مورد قضاوتش ارائه میدهد .
لارنس کلبرگ بر رشد اخلاقی تاکید می کرد و نظریه ای مرحله ای در مورد تفکر اخلاقی ارائه داد که به خوبی در فراسوی فرمولبندی های اولیه پیاژه در این زمینه، به پیش می رود. کلبرگ به پاسخ بله یا خیر از طرف آزمودنی علاقه مند نبود، بلکه به استدلال مبتنی بر جواب توجه داشت.

شش مرحله کلبرگ
سطح اول، اخلاق پیش عرفی یا پیش قراردادی(تولد تا ده سالگی)
کلبرگ به این دلیل این سطح را تفکر پیش قراردادی نامید که کودکان هنوز به عنوان اعضای جامعه سخن نمی گویند.

مرحله اول، جهت گیری اطاعت و تنبیه
جهت گزینی بر اساس تنبیه و اطاعت از قوانین به منظور اجتناب از تنبیه می باشد. این مرحله مشابه اولین مرحله تفکر اخلاقی پیاژه است. کودک بر این باور است که افراد صاحب قدرت، مجموعه ثابتی از قوانین را تدوین کرده اند که او باید بدون هیچ گونه سوالی از آن اطاعت کند. در این مرحله ذهن کودک به این شکل است که تنبیه با کار نادرست همبسته است.
و …

فهرست مطالب
مقدمه
شش مرحله کلبرگ
سطح اول، اخلاق پیش عرفی یا پیش قراردادی(تولد تا ده سالگی)
مرحله دوم، فردگرایی و مبادله
سطح دوم، اخلاق عرفی یا قراردادی(حدود ده سالگی)
مرحله سوم، ارتباطات میان فردی خوب
مرحله چهارم، حفظ نظم اجتماعی
سطح سوم، اخلاق پس عرفی یا فرا قراردادی (کسانی که به سطح تفکر به شیوه عملیات صوری رسیده باشند)
مرحله پنجم قرار داد اجتماعی و حقوق فردی
مرحله ششم اصول جهانی یا اصول اخلاقی
موضوعات نظری
رشد چگونه اتفاق می افتد
مفهوم مرحله
تفکر اخلاقی و رفتار اخلاقی
تفکر اخلاقی و سایر اشکال شناخت
نگاه زنانه گیلیگان به رشد اخلاقی
کاربردهای ضمنی در تعلیم و تربیت
ارزشیابی
پایان


فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات: 34

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط