صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » پاورپوینت  »  پاورپوینت تزئینات در معماری

پاورپوینت تزئینات در معماری

دانلود پاورپوینت تزئینات در معماری 33 اسلاید
پاورپوینت تزئینات در معماری در قالب 33 اسلاید بهمراه تصاویر ، آماده ارائه و کنفرانس
فهرست :
تزئینات در معماری
چکیده
مقدمه
معماری عصر صفویه
جایگاه نقوش هندسی در معماری عصر صفویه
تمدن اسلامی در عصر عثمانی
ویژگی‌های معماری عثمانی
نمونه های از بناهای معروف دوره عثمانی
تزئین و نقش
اصول کلی تزیینات
عناصر تزئین
روش های اجرای تزیینات در معماری
اجزای تزیین
نتیجه گیری

چکیده :
تزئینات در هنر اسلامی، یکی از اصلی ترین و موثرترین مولفه های وحدت بخش به شمار می رود .جونز در مقاله ای پرمحتوی و جذاب با عنوان ((سطح ، الگو و نور در معماری اسلامی )) می نویسد : ” تزئینات عاملی است که هنر سرتاسر دنیای اسلام را در ارتباط با هم قرار می دهد. ” او می افزاید: “معماری اسلامی (( معماری فرم )) نیست و درون مایه های آن بیشتر در قالب تزئینات مطرح شده است.”
در نیمه سده دهم هجری (در زمان حکومت صفویه) هنرمندان عثمانی موفق شدند با الهام از هنر ایران و هنر بومی خود، به هنری با ویژگی های ملی دست یافتند. در این مقاله به اشاره به معرفی ویژگی های انواع تزئینات معماری، عناصر تزئین، روش اجرای تزئینات، الگو های تزئینات( نقش هندسه، اسلیمی و ارابسک) و شاخصه های بناهای معروف در دوره صفوی و عثمانی به وجه اشتراک و افتراق میان آن دو خواهد پرداخت.

مقدمه :
ایران و عثمانی در عصر صفوی به دلیل اختلاف مذهب و رقابت های سیاسی همچنین نفوذ اروپا در دو هر کشور، شاهد روابط تازه ای بودند. از سوی دیگر مبارزه با غارتگران و باج گیران، و نیز صلح با پیشکش نمودن کالاهای هنری و اعزام هنرمندان، تاثیرات فرهنگی و هنری تنگاتنگی را پدید آورد. شاید دلیل عمده توجه عثمانی ها به هنر ایران این بوده که به عنوان یک جامعه مسلمان، برای ارتقاء هنر سرزمین خود با دیگر کشورهای اسلامی لازم می دیدند از هنر آن ها الگو برداری کنند و به همین دلیل بود که در سده نهم هجری سران حکومت بعد از هر پیروزی صنعتگران برخی از کشورهای مقلوب را مانند مصر و ایران با خود به استانبول می بردند. آنچه شاخصه معماری ایرانی می باشد استفاده وسیع از هندسه و تزئینات اسلیمی در کاشیکاری، گچ بری و … می باشد.دوره صفویه و عثمانی دوره شکوفایی هنر معماری و تزئینات ان در ایران و ترکیه می باشد. شناخت ویژگی های این دو دوره در شناخت اصول معماری مورد اهمیت می باشد.


تعداد صفحات : 33 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود