صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » پاورپوینت  »  پاورپوینت بررسی ریزمغذی ها

پاورپوینت بررسی ریزمغذی ها

پاورپوینت بررسی ریزمغذی ها
ریزمغذی ها چه هستند؟
ریزمغذیها شامل‌ ویتامین‌ و املاح‌می‌باشند که‌ در مقایسه‌ با کربوهیدراتها،پروتئین‌ها و چربی‌ها به‌ مقادیر جزئی‌برای‌ فرآیندهای‌ متابولیکی‌ بدن‌ضروری‌ هستند. بدن انسان برای انجام فعالیت های حیاتی به مقدار اندکی ویتامین ها و املاح نیاز دارد. کمبود این مواد که به آنها ریز مغذی می گویند عوارض زیادی را برای فرد و جامعه به دنبال دارد. این مواد مغذی دارای نقش های بسیار حیاتی در بدن هستند و کمبود آنها مشکلات جدی و جبران ناپذیری را ایجاد می کند و در برخی موارد حتی به مرگ منتهی می شود.
خوشبختانه تمامی این مشکلات قابل کنترل و پیشگیری است و در صورتی که سیاست های مناسبی در سطح کلان اتخاذ شود، میتوان از عوارض آنها به طور کامل پیشگیری کرد.کشورهای توسعه یافته سال هاست ویتامین ها و مواد معدنی را به برنامه غذایی روزانه مردم وارد کرده و کمبود برخی از آنها را کنترل کنند. امروزه راهکارهای اصلی مقابله با کمبود ریز مغذی هادر دنیا شناخته شده و شامل 4 راهکار اصلی اصلاح عادات و الگوهای غذایی، مکمل یاری، غنی سازی و ارتقاء سطح بهداشت عمومی و توصیه سازمان های بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت و به کارگیری همه آنها با توجه به شرایط و امکانات موجود است.
غنی سازی در اصل افزودن مواد مغذی به میزان موردنیاز به یک غذای اصلی و پایه ارزان و در دسترس تمامی جامعه است، به نحوی که با مصرف منظم آن ماده غذایی، به مرور زمان شیوع کمبود آن ماده مغذی در جامعه کاهش پیدا کند مثلا غنی سازی نمک طعام باید باعث /می شود که تقریباً همه افراد به میزان مناسبی از ید در طول روز دست پیدا کنند در کشورهای در حال توسعه غنی-سازی مواد غذایی به سرعت در حال توسعه و گسترش است. افزودن ید به نمک یکی از تجارب جهانی و مفید غنی سازی است که نتایج بسیار رضایت بخشی داشته است غنی سازی مواد غذایی با ید، آهن و ویتامین A توانسته بهره هوشی کودکان را 10 تا 15 نمره بهبود بخشد، مرگ مادران را به یک سوم برساند و مرگ نوزادان و کودکان را تا 40 درصد کاهش دهد و علاوه بر آن سبب افزایش توانایی و قدرت انجام کار شود. کمبود برخی‌ از انواع‌ریزمغذیها به‌ ویژه‌ کمبود ید، آهن‌ وویتامین‌ A از مشکلات‌ شایع‌ تغذیه‌ای‌است‌.
در کشور ما نیز شواهد موجودحاکی‌ از آن‌ است‌ که‌ کمبود ید واختلالات‌ ناشی‌ از آن‌ و فقرآهن‌ وکم‌خونی‌ ناشی‌ از آن‌ مشکلات‌ عمده‌تغذیه‌ای‌ در گروههای‌ آسیب‌پذیر ازجمله‌ کودکان‌ زیر ۵ سال‌ است‌ و کمبودویتامین‌های‌ A و D در برخی‌ ازمناطق‌ کشور وجود دارد.

آهن:
آهن‌ در ساختمان‌ هموگلوبین‌ وبیوگلوبین‌ و بعضی‌ از آنزیم‌ها شرکت‌دارد. کمبود آهن‌ و کم‌ خونی‌ ناشی‌ ازآن‌ جمله‌ مشکلات‌ اساسی‌ بهداشت‌عمومی‌ در دنیا به‌ شمار می‌رود که‌ آثارنامطلوب‌ آن‌ بر تکامل‌ جسمی‌ ورفتاری‌ و کاهش‌ بازده‌ کاری‌ افراد به‌اثبات‌ رسیده‌ است‌. تأمین‌ آهن‌ موردنیاز کودکان‌ در سال‌ اول‌ زندگی‌ توجه‌خاصی‌ را لازم‌ دارد. میزان‌ آهن‌ شیرمادر کم‌ است‌ اما قابلیت‌ جذب‌ بالایی‌دارد و ذخیره‌ آهن‌ شیرخوار و آهن‌ شیرمادر، نیاز شیرخوار را در ۴ تا ۶ ماه‌اول‌ زندگی‌ تأمین‌ می‌کند. از شش‌ماهگی‌ به‌ بعد با کاهش‌ ذخیره‌ آهن‌ نیازکودک‌ به‌ مقدار قابل‌ ملاحظه‌ای‌افزایش‌می‌یابد.


تعداد صفحات : 44 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود