صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » عمران  »  پاورپوینت بازارهای تاریخی ایران

پاورپوینت بازارهای تاریخی ایران

دانلود پاورپوینت بازارهای تاریخی ایران ۳۵ اسلاید - مقاله رشته مهندسی معماری و عمران

دانلود پاورپوینت بازارهای تاریخی ایران ۳۵ اسلاید – مقاله رشته مهندسی معماری و عمران
مقدمه:
در روزگاری که نه مراکز خرید لوکسی وجود داشت و نه برج های تجاری، هر شهری بازاری داشت که یکی از رکن های اصلی شهر به حساب میومد و به عنوان نهادی اقتصادی- اجتماعی و در واقع استخوان‌بندی شهر به شمار می رفت. جالبه که بدونین بازار واژه ای فارسی هست که ریشه اون توی زبان پهلوی بهاچار به معنی مکان قیمت‌ هاست. مجموعه بازار در ایران از دوران ساسانیان در شهرهایی که رونق بازرگانی داشتن شکل گرفت که ما قشنگترین و تاریخی ترین بازارهای ایران رو به شما معرفی می کنیم.

بازار زنجان
تاریخچه ساخت این بازار که که طولانی ترین بازار ایران به حساب میاد به اوایل عصر قاجار یعنی بیشتر از دو قرن پیش بر می گرده. این بازار هم مثل سایر بازارهای سنتی ایران راسته‌های مخصوص به خودش رو داره که البته امروزه در حالت اولیه‌ ش کمی دخل و تصرف ایجاد شده. بازار زنجان ۸ راسته داره که شامل راسته زرگرها، کفاشها، بزازها، سراجها و چند راسته دیگه می شن.
گستردگی جغرافیایی بازار از یک سو و تنوع راسته ها ، تعدد سراها و کاوانسراهای درون شهری در راسته های فرعی که هرکدام به نامی و به فعالیتی خاص اختصاص یافته از سوی دیگر ،همچنین وجود مساجد فراوان گویای پویایی این مجموعه فرهنگی، اقتصادی ، تاریخی وهنری در طول زمان و به فراخور اوضاع و شرایط حاکم بوده است.
خصوصا” از نقطه نظر بکاربردن تکنیک های معماری و سبکها وشیوه های تزئینی دوران قاجار که در راسته ها ،حجره ها ،چهار سوقها ، مساجد،سراها و کاروانسراهای درون شهری ،گرمابه ها به زیباترین شکل و شیوه أی اجرا شده است.از جمله کاربرد انواع طاق و قوسهای هلالی،جناغی و ضربی،گهواره أی خاصه در راسته های اصلی و فرعی مزین به آجرچینیهایی با طرحهای مختلف هندسی ،خفته و راسته،حصیری و بکارگیری تکنیک آجر و کاشی ، و کاشیکاری به رنگها و طرحهای قاجاری درسطحوح خارجی و داخلی بنا ها ،طاق نماها،طاق و قوسهاوهمچنین ستون نماهای گلدانی در مساجد و سراها قابل ذکر میباشد
که اوج این سبک های معماری و شیوه ها و نو آوریها ی تزئینی در اجزا,و ارکان مساجد خاصه مسجد جامع به ظهور رسیده و این مجموعه را در طول تاریخ خود تبدیل به یکی از یادمانهای ارزشمند و زیبای هنری و معماری دوران قاجار ساخته این مجموعه در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۴۴۴/۱/۱۴/۶/۱۳۷۴ به ثبت رسیده است.

بازار قم
یکی از زیباترین بازارهای ایران، بازار قم هست که بزرگترین سقف ضربی ایران رو داره و مردم قم به این نوع سقف ها طاق چشمه ای میگن. مجموعه بازار قم گنجینه‌های نفیس از آثار هنری و معماری سنتی در خودش داره که قدمت معماری اون به دوران صفویه بر می‌گرده.
این بازار در ابتدا به صورت خطی و به شکل یک پارچه ساخته شد و از میدان کهنه تا پل علیخانی ادامه داشت
که تیمچه‌ها، سراها و… رو هم در بر می‌گرفت اما حدود ۵۰ سال پیش به موازات توسعه شهر قم و به خاطر احداث خیابان‌های جدید، بازار به چند بخش تقسیم شد و قسمت‌هایی از اون برای همیشه از بین رفت.
در حال حاضر از بازار قدیم قم، دو بخش “بازار کهنه” و “بازار نو” به جا مونده که هر کدوم از اونا حدود یک کیلومتر طول دارن.

فهرست:
مقدمه
بازار زنجان
بازار قم
بازار نائین
بازار کرمانشاه
بازار قزوین
بازار کاشان
بازار کرمان
بازار وکیل
بازار تبریز
بازار اردبیل


تعداد صفحات : 35 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,