صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » جدید  »  پاورپوینت آشنایی با ایستگاه های تقلیل فشار

پاورپوینت آشنایی با ایستگاه های تقلیل فشار

دانلود پاورپوینت آشنایی با ایستگاه های تقلیل فشار
مقدمه:
ایستگاه های تقلیل فشار از جمله تاسیسات موجود در سیستم گازرسانی بوده که به اشکال مختلف و با تجهیزات متفاوتی طراحی و نصب می گردند.
در یک ایستگاه تقلیل فشار که جهت کم کردن فشار گاز خروجی از پالایشگاه و قابل مصرف کردن این گار در صنعت و مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. ابزار و تجهیزات خاصی جهت کاهش فشار گاز وجود دارد که از جمله آنها می توان به گیج ها و ترمومترهای ابتدای خط جهت تعیین فشار و دمای گاز ورودی به خط، (دمای گاز ورودی در حدود ۴ درجه سانتی گراد و فشار آن حدود psi300 بود) فیلترها، تصفیه گاز را عهده دار هستند هیترها (گرمکن ها) که جهت جلوگیری از یخ زدن ذرات مایع گاز هنگامی که دمای محیط کاهش می یابد به کار می روند. البته شمعک هیترهای ایستگاه های قوچان همیشه روشن بوده و همچنین سوخت این هیترها نیز از خود خط تامین می شود.
رگلاتورها که کار کاهش فشار گاز را از حدود psi 800 به psi 250 (در ایستگاه CGS ) و psi 60 ( در ایستگاه TBS) انجام دهند.
(البته در ایستگاه CGS دو رگلاتور وجود داشت که رگلاتور اول فشار را تا psi 400 کاهش داده و رگلاتور دوم این فشار را به psi 250 می رساند) همچنین روی هر رگلاتور دو قسمت مجزا به نام Pilot و Feeder قرار دارد که کار تنظیم فشار گاز ورودی روی صفحه دیافراگم رگلاتور و همچنین تنظیم فشار را از یک رگلاتور تا رگلاتور بعدی را انجام می داد که فشار گاز توسط سیت هایی به Feeder و Pilot منتقل می شد. گیج روی Feeder که به عنوان فشار شکن عمل می کرد فشاری حدود bar20 نشان می داد.
همچنین در یک ایستگاه تقلیل فشار علاوه بر فیلتر، هیتر و رگلاتور، شیرهای قطع و اطمینان (safety valve , shut off valve) نیز وجود دارد که در صورت بروز هر گونه مشکل در خط و بالا رفتن فشار درون لوله ها و برای جلوگیری از خطرات احتمالی شیر shut off گاز را به طور اتوماتیک قطع می کند تا به تجهیزات خط صدمه ای وارد نشود البته قبل از عمل کردن شیر shut off شیر اطمینان یا safety valveعمل کرده یعنی گاز اضافی را که باعث بالا رفتن فشار گاز در خط می شود را از مسیر خارج می کند اما در صورتی که خارج شدن گاز از safety نتواند افزایش فشار را کاهش دهد در این هنگام شیر shut off عمل کرده و گاز را قطع می کند.
در پایان خط و برای اندازه گیری میزان مصرف گاز یا میزان گاز خروجی از خط کنتورها و گاهاً تصحیح کننده هایی تعبیه شده که میزان گاز خروجی از خط را بر حسب یا نشان می دهد.
همچنین بعد از کنتور گیج ها و ترمومترهایی نیز برای اندازه گیری دما و فشار گاز خروجی وجود دارد (دمای گاز خروجی از ایستگاه TBS شهرک صنعتی قوچان حدود بود) البته دما و فشار گاز ورودی و خروجی هر ۲۴ ساعت یک بار توسط پرسنل بخش امداد خوانده شده به بخش انشعابات گزارش می شود و این دماها و فشارها به صورت روزانه به شرکت گاز استان در مشهد فاکس می شود.
در ایستگاه تقلیل فشار همواره قطر لوله خروجی بیشتر از قطر لوله ورودی به خط می باشد همچنین یک شیر قطع گاز قبل و بعد از هر ایستگاه در نظر گرفته می شود تا در صورت بروز مشکل در ایستگاه یا بعد از آن بتوان گاز را قطع و مشکل را برطرف ساخت.
رگلاتورهای خط TBS از رگلاتورهای خط CGS بزرگتر است زیرا فشار در قسمت CGS بیشتر است و جهت کاهش این فشار گاز باید از سوراخ کوچکتری عبور کند تا فشار آن تا حدود زیادی (حدوداً psi550) تقلیل یابد بنابراین رگلاتورهای این قسمت کوچکتر است.
ایستگاه ها توسط بخش ابزار دقیق هر یک سال یک بار باید over Hall شوند یعنی مورد بازرسی کامل قرار گرفته و تجهیزات آن باز و بست و تعمیر شوند.
نکته مهم در هنگام بازرسی و over Hall ایستگاه ها، بستن و باز کردن شیرهای ورودی و خروجی به خط است که به علت فشار بالای گاز در این خطوط حتماً باید شیرها را به طور آهسته باز و بسته کرد تا به تجهیزات و لوله ها آسیبی نرسد.


تعداد صفحات : 66 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود