نقش فرایند های ژئومورفولوژی در منطقه ملاوی – پلدختر

دانلود نقش فرایند های ژئومورفولوژی در منطقه ملاوی – پلدختر فرایندهای ژئومورفولوژی مقاله تحقیق مقاله رشته ژئومورفولوژی مقالات ژئومورفولوژی رشته ژئومورفولوژی چیست مقاله ژئومورفولوژی دانلود کتاب ژئومورفولوژی مقالات ژئومورفولوژی شهری مقاله در مورد ژئومورفولوژی مقالات ژئومورفولوژی ساحلی مقاله های ژئومورفولوژی مقاله انگلیسی ژئومورفولوژی دانلود مقاله ژئومورفولوژی

Geomorphology

 

موضوع : نقش فرایند های ژئومورفولوژی در منطقه ملاوی – پلدختر

– طرح مسأله و هدف از بررسی
برای انجام مقاله‌های مختلف طبیعی و انسانی باید ویژگیهای ژئومورفولوژی منطقه را کاملاً شناخت. زیرا چهره طبیعی و ظاهری یک منطقه گویای ژئومورفولوژی خاص آن منطقه می‌باشد.
منطقه مورد مطالعه به دلیل دارا بودن امکانات و توانهای بالقوه طبیعی، ویژگیهای اقلیمی، ژئومورفولوژیکی و هیدرولوژی متنوع همچنین چشم‌اندازهای جالب اکولوژیکی به عنوان یکی از مناطق مستعد کشاورزی، دامداری و نفتی از اهمیت ویژه ا‌ی برخوردار است. در منطقه مورد مطالعه اشکال ژئومورفولوژی مهمی دیده می‌شود که اثرات مختلفی بر پدیده‌های طبیعی و انسانی منطقه گذاشته است. زمین لغزش‌های اتفاق افتاده در منطقه مهمترین پدیده ژئومورفولوژی به شمار می‌آید که اثرات فراوانی در گذشته و حال بر منطقه داشته‌اند. توجه به فرآیندهای شکل‌زا با توجه به تغییراتی که در مقیاس زمان در چهره ناهمواریها ایجاد می‌نمایند؛ می‌تواند تصویر روشنی را از فرآیندهای دینامیک منطقه در برابر دیدگان انسان قرار دهد. زمین‌لغزه‌ها و حرکتهای توده ای بر روی دامنه‌ها فرمی از فرآیندهای دامنه ای و نوعی از بلایا و سوانح طبیعی می‌باشند که هر ساله در نقاط مختلف جهان رخ داده و خسارات جانی، مالی و زیست محیطی قابل توجهی به بار می‌آورند، گرچه در میان سوانح طبیعی، زمین‌لغزش و حرکات توده‌یی از نظر تلفات جانی و مالی نسبت به سوانح دیگری چون زلزله، سیلاب و … سهم و نقش کمتری دارد؛ اما در نواحی خاص و مقیاس کوچکتر وقوع زمین‌لغزشها و حرکات توده ای می‌تواند بسیار قابل توجه و مهم باشد.
گسترش بی‌رویه شهرنشینی و رشد روزافزون جمعیت شهری، شتابزدگی حیرت‌آور در مصرف منابع طبیعی مانند آبهای سطحی و زیرزمینی، خاک و مرتع مناسب به ویژه در نواحی آسیب‌پذیر و شکننده بخش جنوبی و شمالی آن، پدیده فرسایش و آثار سوء آن و بالاخره استفاده نامناسب از اراضی، منطقه مورد مطالعه را در خطر جدی قرار داده است. این سیر قهقرایی طبیعت عمدتاً به بهانه طرحهای عمرانی مختلف بدون نگرش منطقی و اصولی و مطالعه سیستماتیک صورت گرفته و به نظر می‌رسد جایگاه و تأثیر فرآیندهای ژئومورفولوژی در برنامه‌ریزی عمرانی مدنظر قرار نگرفته است. بنابراین استفاده کاربردی از این علم از یک سو انسان را در بهره‌برداری معقول‌تر از مواهب طبیعی راهنمایی می‌کند و از طرف دیگر تناسب در بهره‌برداری از ظرفیت‌های طبیعی را بهتر هدایت می‌نماید.
– فرضیات تحقیق
فرضیه یک تصور، گمان یا حدس آگاهانه درباره نتایج احتمالی تحقیق است. فرضیه یک راه حل فرضی است، یا یک نظریه ای که باید ثابت شود و جواب معقول برای مسأله تحقیق ارایه نماید. بدیهی است، که شروع کار بر روی پژوهش حاضر تنها با در اختیار داشتن تعدادی فرضیه امکان‌پذیر است. با توجه به وسعت منطقه مورد مطالعه و نیز تنوع پدیده‌ها، زمینه‌های متعددی برای بررسی و تحقیق در زمینه‌های ژئومورفولوژی وجود دارد که از آن میان در رابطه با موضوع مورد تحقیق، فرضیه‌های زیر مطرح و مورد توجه و تأکید است:
– بهره‌برداریهای بی‌رویه در منطقه بدون توجه به ساختار ژئومورفولوژی، آثار زیانباری بر منابع طبیعی وارد نموده است.
– شناخت فرآیندهای غالب در منطقه علل آسیب‌پذیری را در نقاط حساس و شکننده مشخص می‌سازد.
– شناسایی ویژگیهای ژئومورفولوژی و هیدرولوژی منطقه اجرای طرحهای عمرانی را با موفقیت همراه می‌سازد.
– پیشینه تحقیق
منطقه مورد مطالعه، منطقه ای کوهستانی می‌باشد که به دلایل مختلف از جمله محرومیت منطقه، نبود متخصصان در رشته‌های مختلف، مشکلات ناشی از جنگ، عدم بودجه کافی مطالعات و پژوهش و مشکلات دسترسی به تمام نقاط آن برای پژوهشگران، تحقیق مناسبی صورت نگرفته و هیچ مطالعه ای به طور مستقیم در مورد ژئومورفولوژی، فرسایش و هیدرولوژی آن در منطقه مورد مطالعه صورت نگرفته است. اما مطالعاتی کوتاه در مورد زمین‌لغزه سیمره که بخش کوچکی از منطقه مورد مطالعه اینجانب می‌باشد، توسط پژوهشگران ایرانی و خارجی صورت گرفته است.
پژوهش حاضر در نظر دارد ویژگیهای مورفولوژیکی متنوع این منطقه را که هریک به نحوی با مسایل اقتصادی و بهره‌برداری از محیط طبیعی تأثیر بارزی دارند، مشخص نماید و در رفع برخی تنگناها و مشکلات زیست محیطی و بهره‌برداری بهینه از زمین و مدیریت محیط مورد مطالعه استفاده مسئولین اجرایی، برنامه‌ریزان و پژوهشگران قرار گیرد و اقدامات مناسب و اصولی جهت کنترل فرسایش و جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک به منظور بالا بردن توان کشاورزی و اقتصادی منطقه عملی گردد و پتانسیل‌های طبیعی منطقه و منابع طبیعی سودآور جهت برنامه‌ریزی از جنبه‌های مختلف اقتصادی و عمرانی شناخته شود.
– روش تحقیق
پژوهش مورد نظر شامل مطالعات کتابخانه ای و بررسی پژوهشهایی است که تاکنون در منطقه صورت گرفته است. در این مرحله از نقشه‌های توپوگرافی، زمین‌شناسی، هیدرولوژی و عکسهای هوایی استفاده خواهد شد و از تلفیق آنها نقشه مقدماتی ژئومورفولوژی تهیه می‌شود. همچنین مرحله مطالعه با استفاده از کتب، مقالات، رساله‌ها، گزارش‌های سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی و منابع لاتین و تطبیق و مقایسه آنها صورت گرفته است.


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 31

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط