صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی  »  نقش اسلام و مسلمین در علوم

نقش اسلام و مسلمین در علوم

نقش اسلام و مسلمین در علوم مقاله اسلام و مسلمین تاثیر قرآن در علوم نقش اسلام در علم تحقیق نقش اسلام در پیشرفت علم نقش اسلام در پیشرفت علمی مسلمانان نقش اسلام در تولید علم نقش اسلام در پیشرفت علوم نقش علمای اسلام در بیداری اسلامی

The role of Islam and Muslims in Science

 

بخشی از متن:
بیشترین تأکید دین مقدس اسلام بر فراگیری علم و دانش و تفکر و تعقل و تدبر است. در متون دینی همواره اهمیت علم و مزلت عالم مورد تأکید قرار گرفته و علم از جایگاه رفیع برخوردار می باشد. آیات و روایات در این باب بیش از حد شمارش و بررسی است, برای روشن شدن جایگاه علم در متون اسلامی و اینکه علوم تجربی نیز مورد نظر اسلام است به چند نمونه اشاره می گردد:
« قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ.» بگو آیا دانایان با نادانان برا براند؟
«یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ.» خداوند به آنانیکه ایمان آورده اند و کسانیکه علم و دانش دارند در جات عظیمی می بخشد.
«إِنَّمَا یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء.» مقام خشیت الهی مخصوص بندگان دانشمند خدا است. « شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَهُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ.» خداوند گواهی می دهد که خدای جز او نیست, ملائکه و دانشمندان نیز گواهی می دهند در حالیکه او قیام به قسط و عدالت در جهان دارد.
نقطه آغاز شکوفایی علوم در تمدن اسلامی، قرآن کریم است .مسلمانان علوم خویش را از تحقیق و جستجو در معانی و مفاهیم آیات قرآن و سپس حدیث آغاز کردند و لهذا نخستین شهری که جنب وجوش علمی در آن پیدا شد مدینه بود، و نخستین مراکز علمی مسلمین مساجد بود و نخستین موضوعات علمی آنان مسائل مربوط به قرآن و سنت، و نخستین معلم شخص رسول اکرم است علم قرائت، تفسیر، کلام، حدیث، رجال، لغت، نحو، صرف، بلاغت و تاریخ و سیره که جزء نخستین علوم اسلامی است به خاطر قرآن و سنت به وجود آمد. ….

فهرست مطالب:
جایگاه علم در اسلام
علاقه به قرآن سرآغاز تمدن عظیم اسلامی
قرآن و طلوع و غروب تمدن ها
نقش اسلام در پیشرفت علمی غرب و اذعان اندیشمندان اروپایی
مفهوم دین و علم
انواع رابطه‏ی علم و دین
منابع


تعداد صفحات : 26 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود