صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما

مقاله PLC و کاربرد آن در صنعت

دانلود تحقیق و مقالات رشته برق و الکترونیک با عنوان دانلود مقاله PLC و کاربرد آن در صنعت در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۵۲ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

مقاله PLC و کاربرد آن در صنعت

مقدمه
پیشرفت تکنولوژی نیمههادیها بر روند کنترل
از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۳۰ انواع دیود، تریود و سایر اِلمانهای لامپی بوجود آمد و به دنبال آن در رادیو و تلویزیون لامپی مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۳۰ وقتی نیمههادی توسط آقایان باردین، براتین و شاکلی کشف شد، کاربرد الکترونیک به سرعت روبه افزایش نهاد.
تقریباً از سال ۱۹۵۰ استفاده از الکترونیک در صنعت متداول شد. پس از گسترش اِلمانهای الکترونیکی خاص که برخی کاربردهای جدید را امکانپذیر ساخت، شاخهای از الکترونیک بهنام الکترونیک صنعتی یوجود آمد.
در پرتوی کشف نیمههادیها (ترانزیستور، تریستور و …) و عناصری که بطور کامل به نیازمندیهای صنعتی پاسخ میداد، الکترونیک صنعتی به پیشرفتهای تصور ناپذیری نائل آمد. تقریباً از سال ۱۹۶۰، استفاده از نیمه هادیها در زمینه الکترونیک صنعتی متداول گردید و امکان ساخت دستگاههای پیچیدهتر جهت اتوماسیون عملیات صنعتی فراهم شد.
از سال ۱۹۷۰ به بعد به دلیل ساخت مینیاتوری عناصر الکترونیکی به صورت مدارهای مجتمع موجب شد، ضمن افزایش کارائیف حجم و قیمت دستگاهها کاهش یابد.
حدود سال ۱۹۷۵ با تولد ریزپردازندهها در برخی از کاربردهای الکترونیک صنعتی تحول تازهای بوجود آمد. این عناصر جدید در طراحی و تنظیم مدارهای فرمان صنعتی، تحولی بنیادی را بوجود آورده است.
در کمتر از دو دهه اخیر، یکی از زمینههای تحول، کنار گذاشتن مداهای رله کنتاکتوری و استفاده از کنترل کنندههای قابل برنامهریزی منطقی (PLC) میباشد.
امروزه طراحان خطوط تولید و ماشینآلات و پروسههای صنعتی تمایل چندانی به استفاده از مدارهای رله کنتاکتوری ندارند و استفاده از مدارهای رله کنتاکتوری در پروسههای صنعتی بزرگ و پیچیده تقریباً منسوخ گردیده است. به دنبال این تحولات، در کشور مانیز در بسیاری از کارخانهها و مرکز صنعتی، بخصوص آنهایی که پس از سالهای ۱۹۸۰ به بعد نصب و راهاندازی گردیدهاند، ازسیستمهای PLC استفاده میکنند.
با پیدایش ریزپردازندهها، کنترل واحدهای متفاوت یک کارخانه یا واحد صنعتی به جای اینکه بطور مجزا کنترل شوند، بهصورت متمرکز توسط یک کامپیتر کوچک کنترل میشود. در این حالت تمامی سیستمهای مدار فرمان شامل کنتاکتور، رلهها، تایمرها و دیگر اجزاء کنترلکننده تغییری نمیکند بلکه توسط سنسورهائی اطلاعات از نقاط متفاوت دریافت و نسبت به پردازش اطلاعات و صدور فرمان لازم به واحد صنعتی انجام میپذیرد.
درآینده متوجه خواهیم شد که با پیدایش کنترل فرآیند صنعتی توسط برنامهسازی منطقی(PLC) علاوه بر کارهای یک کامپیوتر کوچک، بسیاری از رلهها، کنتاکتها، تایمرها و … توسط نرمافزار ساخته میشود و حجم عظیمی از سیستم کنترل کاهش مییابد.
جهت نیل به اهداف پایانی مقدمه فوق، لازم است خوانندگانگرامی با مقدمات مدارهای دیجیتال (منطقی)آشنا شوند و سپس کلیه مدارهای فرمانکنتاکتوری به مدارهای منطقی تبدیل شوند. پس از فراگیری این امر، میتوان بوسیله برنامههای منطقی (PLC) سیستمهای صنعتی را کنترل نمود.
کنتاکتور کلید الکترومغناطیسی است که میتواند توسط مدار فرمان تحریک شود و مصرف کننده الکتریکی را تغذیه نماید. کلید کنتاکتور دارای قسمتهای زیر است:
۱- بوبین (سیمپیچ): این بوبین توسط جریان مستقیم(DC) و جریان متناوب(AC) تغذیه میشود و با جریان خیلی کم تحریک میگردد.
۲- هسته آهنی: هسته آهنی از دو قسمت متحرک و ثابت تشکیل شده است. در صورت تحریک بوبین، هسته ثابت مغناطیسی شده و جزء متحرک را به سمت خود جذب میکند. این امر موجب بسته شدن تیغههای باز و باز شدن تیغههای بسته میشود.
۳- تیغهها یا کنتاکهای کنتاکتور: یک کنتاکتور علاوه بر تیغههای اصلی، دارای تیغههای فرعی میباشد. که تیغههای فرعی در مدارفرمان مورد استفاده قرار میگیرد.
PLC مخفف عبارت انگلیسی programmable logic controller
میباشد(کنترلکنندهمنطقی برنامهپذیر). وسیلهایست متناسب بابرنامهای که دریافت میکند وظیفهای را انجام میدهد.
بسیاری از صنعتگران نیاز به کارگیری سیستمهای اتوماتیک را عملاً احساس نمودهاندئدریافتهاند که تولید بدون اتوماسیون اقتصادی نمیباشد.
Plc وسیلهایت که درست به همین دلیل ساخته شده است و اتوماسیون را با کمترین هزینه و به بهترین شکل ممکن در اختیار قرار میدهد.
اولین Plc در سال ۱۹۶۸ درآمریکا ساخته شد. در سال ۱۹۷۳ وارد بازار آلمان شد و اکنون شرکتهای مختلفی در جهان در زمینه ساخت و کاربرد Plc فعالیت دارند به طوریکه:
۲۶% مربوط به زیمنس آلمان simens
۲۶% مربوط به کمپانی آمریکا alen beradley
۱۱% مربوط به کمپانی ژاپنی emron
۹% مربوط به کمپانی ژاپنی Mitsubishi
و ۸% دیگر باقیمانده Plcها مربوط به سایر شرکتها ازجمله:
AEG-BOSCH-GENERAL ELECTRIC-TELEMECANIQE میباشد.
کارخانه اتومبیلسازی GENERAL MOTORS اولین کارخانهای بود که PLC درآن بکار گرفته شد.
درایران هم اولین PLC در سال ۱۹۹۲ استفاده شد.

فهرست مطالب
مقدمه
انواع PLC
قسمتهای اصلی PLC
انواع سیستم PLC
PLCهای کوچک
PLCهای متوسط
PLCهای بزرگ
PLCها با کاربرد کسترده
آشنایی با استاندارد ۱۱۳۱IEC در صنعت PLC
کاربرد PLC در صنایع مختلف
کنترل‌کننده‌های منطقی برنامه‌پذیر (P-LC)
۱-۱)سیستمهای کنترل کنندهمنطقی برنامه‌پذیر
۱-۲)سخت افزار
۲-واحد پردازنده مرکزی(CPU):
۳-حافظه(memory):
۴-رابطه‌برنامه‌نویسی(programmer):
۵-واحد ورودی/خروجی(I/O):
۱-۲-۱)انواع PLC
۱-۲-۲)انواع رابطه‌های برنامه‌نویسی(programmer)
وسایل ورودی و خروجی
۱-۲)انواع وسایل ورودی
۱-۱-۲)سنسورهای تشخیص اشیا(Obgect Detector Sensors)
۲-۱-۲)سنسورهای جابجایی(Postion Displacement)
۳-۱-۲)صفحه کلید(Key Board)
۲-۲-)انواع وسایل خروجی
۱-۲-۲)وسایل خروجی دیجیتال
۲-۲-۲)وسایل خروجی آنالوگی
برنامه نویسی PLC
۱-۳)دیاگرام نردبانی
تایمر(زمان سنج)
۱-۴)انواع تایمرها
شبکه‌های صنعتی
۱-۵)نحوه نمایش اطلاعات(Data Format)
۲-۵)نحوه ارسال اطلاعات
۳-۵)شبکه‌های اختصاصی سازندگان PLC
منابع


تعداد صفحات : 52 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود