صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی  »  مقاله Olap چیست و چگونه کار می کند.

مقاله Olap چیست و چگونه کار می کند.

دانلود مقاله Olap چیست و چگونه کار می کند تحقیق MS SQL Server مقاله در مورد olap مقاله olap olap مخفف چیست olap oltp چیست تکنولوژی olap چیست oltp و olap چیست؟ olap cube چیست olap mining چیست تکنیک olap تکنولوژی olap چیست olap تعریف

What Olap Paper

موضوع : Olap چیست و چگونه کار می کند.

چکیده
MS SQL Server یکی از سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی رابطه ای (Relational) است که توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است  . SQL Server از مدل سرویس دهنده – سرویس گیرنده (Client/Server) تبعیت می نماید . در این مدل ، درخواست های (InQuery) سرویس گیرندگان برای سرویس دهنده ارسال و در سمت سرویس دهنده بررسی و آنالیز می گردند . در ادامه ، پردازش های‌ مورد نیاز  بر روی اطلاعات ذخیره شده در بانک های اطلاعاتی انجام و در نهایت ، نتایج برای سرویس گیرنده ارسال خواهد شد .MS SQL Server با استفاده از  مجموعه عناصری ( Components ) که به صورت هدفمند اجراء می¬گردند ، قادر به تامین نیازها و درخواست ها  از مخازن داده (Data Storages) می باشد . مخازن داده در SQL Server به دو روش زیر مدیریت می گردند :
•    OLTP  ( برگرفته از  OnLine Transaction Processing System )
•    OLAP ( برگرفته از     OnLine Analytical Processing System )


در مدل OLTP ، مخازن داده به صورت جداول رابطه ای که عموما” به جهت جلوگیری از تکرار و ناهمگونی اطلاعات به صورت هنجار (Normalize) درآمده اند ، سازماندهی می شوند. این نوع از بانک های اطلاعاتی برای درج و تغییر سریع اطلاعات توسط چندین کاربر بطور همزمان مناسب می باشند . در مدل OLAP مخازن داده جهت تجزیه و تحلیل و خلاصه سازی حجم زیادی از اطلاعات سازماندهی می شوند . مخازن داده و ارتباط بین اطلاعات در این مدل توسط SQL Server مدیریت می گردد .
یکی از اهداف مهم سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی ، قابلیت رشد و توسعه (Scalability) است .  MS SQL Server مجموعه ای از پتانسیل ها را به منظور تامین هدف فوق ارائه نموده است که به برخی از مهمترین آنها اشاره می گردد :


•    قابلیت کار با بانکهای اطلاعاتی حجیم (در حد ترابایت)
•    قابلیت دسترسی هزاران کاربر بطور همزمان به بانک اطلاعاتی
•    قابلیت خود سازگاری (Self Compatibility) . با استفاده از ویژگی فوق ، منابع مورد نیاز هر کاربر (نظیر حافظه ، فضای دیسک و …) به محض اتصال به سرور (Log in) به صورت اتوماتیک به وی تخصیص داده می شود  و  پس از Log off ، منابع اختصاص یافته به منظور استفاده سایر کاربران آزاد  می شوند .
•    قابلیت اعتماد و در دسترس بودن (Reliability) . با استفاده از ویژگی فوق می توان بسیاری از فعالیت های مدیریتی را بدون توقف سرور انجام داد (نظیر BackUp) .
•    برخورداری از سطوح امنیتی بالا . بدین منظور اعتبار سنجی کاربران توسط SQL  با اعتبار سنجی ویندوز تجمیع می گردد . در چنین مواردی ، ضرورتی به تعریف کاربر در MS SQL نخواهد بود و اعتبار سنجی وی توسط ویندوز انجام خواهد شد .
•    پشتیبانی از حجم بالائی از حافظه در سرور (در نسخه ۲۰۰۰ تا ۶۴ گیگابایت و در نسخه ۲۰۰۵  متناسب با حافظه ای که سیستم عامل از آن حمایت می نماید ) .
•    استفاده از چندین پردازنده به صورت موازی (در نسخه ۲۰۰۰ تا ۳۲ پردازنده همزمان و در نسخه ۲۰۰۵ محدودیتی وجود ندارد )
•    پشتیبانی از لایه ها و سوکت های امنیتی نظیر SSL ، خصوصا” جهت استفاده در  وب .


یکی دیگر از ویژگی های مهم سیستم های مدیریت بانک های اطلاعاتی‌ ، ایجاد تسهیلات لازم به منظور مدیریت بانک های اطلاعاتی است .  SQL Server با ارائه برنامه های جانبی نظیر Enterprise Manager  استفاده و مدیریت بانک های اطلاعاتی را آسان نموده است . MS SQL Server بطور اتوماتیک در Active Directory ثبت می شود (Register) ، بنابراین کاربران شبکه به راحتی می توانند  آن را در Active Directory جستجو و در صورت نیاز به آن متصل شوند . همچنین ،  MS SQL Server توسط IIS پشتیبانی می گردد و  مرورگرها با استفاده از پروتکل HTTP  قابلیت استفاده از آن را خواهند داشت .


از جمله نکات مهم در خصوص MS SQL Server ، اجرای آن به صورت یک سرویس است . بنابراین ، در صورتی که کاربری به ماشینی که MS SQL Server بر روی آن اجراء شده است ، Log on نکرده باشد ، همچنان سیستم در دسترس کاربران خواهد بود . علاوه بر این ، می توان از سیستم مانیتورینگ ویندوز به منظور مانیتورینگ SQL Server استفاده نمود . یکی از مهمترین و شاخص ترین ویژگی های MS SQL Server که از نسخه ۲۰۰۰  در آن ایجاد شده است ، امکان نصب چندین نسخه SQL بر روی یک ماشین می باشد (Multi Instance) ، بطوریکه هر یک از نسخه ها  فایل های باینری مخصوص به خود را داشته و بطور جداگانه مدیریت و راهبری می گردند ، ولی تمام نسخه ها بطور همزمان اجرا می شوند (دقیقا” مشابه این است که چندین نسخه بر روی چندین کامپیوتر نصب شده باشد ) .


با توجه به این که نسخه (Instance) قراردادی فاقد نام است و سایر نسخه ها می بایست دارای نام باشند به آنها نسخه های دارای نام (Named Instance) می گویند . نسخه های دارای نام را می توان هر زمان نصب نمود (قبل  و یا بعد از نسخه قراردادی) .  ابزارهای همراه SQL نظیر SQL Enterprise Manager یک مرتبه نصب خواهند شد و در تمامی نسخه های SQL به صورت مشترک استفاده خواهند شد .


تاکنون نسخه های متعددی از  MS SQL Server ارائه شده است . استفاده از نسخه های  ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵  بیش از سایر نسخه ها ، متداول است . هر یک از نسخه های MS SQL Server ، در مدل های مختلف ( با توجه به نوع استفاده و اندازه سازمان متقاضی ) ، ارائه شده اند که در یک مقاله جداگانه به بررسی‌ ویژگی هر یک از آنها خواهیم پرداخت .

فهرست مطالب
۱- مقدمه    ۱
۲- تاریخچهSql Server    ۱
۲-۱- Sql Server  چیست ؟    ۲
۲-۲- اهداف  Sql Server    ۳
۳-آشنایی با Analysis Services  و نحوه نصب آن    ۴
۴- نصب پایگاه داده و منبع آن    ۶
۵- نحوه ایجاد Cube    ۱۰
۶- پیمانه چیست؟        ۱۱
۶-۱- نحوه اصافه کردن بعد به مکعب    ۱۴
۶-۲- طراحی منبع و پردازش مکعب     ۱۶
۶-۳- ایجاد مکعب پدر و فرزند    ۱۸
۶-۴- ویرایش اطلاعات مکعب     ۲۰
۷- سرجمع (Aggregation) چیست؟    ۲۳
۷-۱- درک مفاهیم انبار کردن داده ها     ۲۴
۷-۲- درک مفاهیم انبار داده خاص  (Data Marts)    ۲۵
۷-۳- ایجاد انبار داده ها     ۲۶
۸- سرویسهای Meta data    ۲۷
۹- عضو محاسبه شده  Calculated Member      ۲۸
۹-۱- ایجاد عضو محاسبه شده    ۲۸
۹-۲- چگونگی مشاهده اطلاعات عضو محاسبه شده    ۳۳
۹-۲-۱- Roles در مکعب چیست ؟    ۳۴
۹-۲-۲- نحوه ایجاد Role  در مکعب    ۳۵
۹-۲-۳- نحوه ایجاد Role در بانک اطلاعات     ۳۷
۹-۲-۴ – خواص اعضا (member property)    ۳۸
۱۰- نحوه ایجاد  Member Property    ۳۸
۱۱- ایجاد ابعاد مجازی     ۳۹
۱۲- استخراج داده چیست ؟   (    Olap Data Mining)    ۴۱
۱۳- نحوه ایجاد Data Mining Model    ۴۲
۱۴- فهرست منابع        ۴۷


تعداد صفحات : 53 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود