صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی  »  مقاله کیفیت و آزمایشهای جوشکاری مقاومتی

مقاله کیفیت و آزمایشهای جوشکاری مقاومتی

Resistance welding quality paper tests

دانلود مقاله کیفیت و آزمایشهای جوشکاری مقاومتی

فصل پنجم
کیفیت و آزمایشهای جوشکاری مقاومتی

کنترل کیفی جوش مقاومتی
کیفیت جوش عمدتاً بستگی به کاربرد جوش دارد. مثلاً اگر جوش ایجاد شده در صنایع هوافضا و هواپیمایی کاربرد داشته باشد باید در کنترل آب یکسری استانداردهای سختگیرتری اعمال گردد. در سایر کاربردها، مانند صنایع خودروسازی، سخت گیری کمتری وجود دارد. معمولاً کیفیت جوش نقطه ای، نواری و زائده ای از طریق پارامترهای زیر تعیین می شود:
(۱) ظاهر جوش (۲) نفوذ (۳) استحکام و انعطاف پذیری (۴) اندازه جوش (۵) ناپیوستگی داخلی (۶) جدایش ورق ها و پاشش
متاسفانه در مورد دو فاکتوری که به شدت بر استحکام جوش تاثیر می گذارند – یعنی اندازه دکمه جوش و نفوذ – امکان ارزیابی از طریق بازرسی غیرمخرب وجود ندارد. علاوه بر این معمولاً هر کدام از آزمایشهای مخرب متالوگرافی و تست برشی کشش نمونه های جوش محدودیتهایی دارند. بنابراین طراح باید به این نکات در حین طراحی جوشکاری مقاومتی نقطه ای نواری و زائده ای توجه کند.
البته موفقیتهایی در مونیتور کردن و کنترل مناسب فرآیند جوشکاری حاصل شده است. مثلاً دستگاه هایی وجود دارند که انبساط حرارتی دکمه جوش در حال پیشرفت و منطقه فلز پایه اطراف آنرا در طول حرارت دیدن و ذوب شدن اندازه می گیرند و با توجه به آن در مورد تولید جوش های مقاومتی قابل قبول اطمینان حاصل می شود. چنین موفقیتهایی می تواند ضعف ناشی از عدم وجود روش های بازرسی غیرمخرب اندازه دکمه جوش و نفوذ را جبران نماید.

ظاهر جوش: ظاهر جوش نقطه ای، نواری و زائده ای بایستی نسبتاً صاف باشد. البته اثر دایره ای یا بیضوی در سطح قطعه ظاهر می شود ولی سطح نباید ذوب شود یا بر روی آن اثری از رسوب الکترود، حفره ترک و یا فرورفتگی اضافی الکترود و یا هر شرایطی دیگری که عمل نامناسب الکترود را نشان می دهد ظاهر گردد. جدول (۵-۱) برخی شرایط سطحی نامناسب، دلایل آنها و اثرات آن بر کیفیت جوش را نشان می دهد.
اندازه جوش قطر یا عرض منطقه ذوب شده بایستی مطابق با معیارهای طراحی باشد. جدول (۵-۲) قطر مورد نیاز منطقه ذوب شده را برای ضخامتهای گوناگون قطعه کار نمایش می دهد. در صورت عدم وجود چنین جداولی قوانین کلی زیر بایستی مدنظر باشد:
(۱) آن دسته از جوش های مقاومتی نقطه ای قابل اطمینان هستند که حداقل قطردکمه آنها ۵/۳ تا ۴ برابر ضخامت نازکترین قطعه بیرونی باشد.
(۲) دکمه های جوش در جوشهای نواری غیرقابل نشت بایستی حداقل ۲۵ درصد بر رویهم سوار شده باشند.

فهرست
عنوان صفحه
۵-۱- کنترل کیفی جوش مقاومتی ۲
۵-۲- آزمایشهای جوش مقاومتی ۱۰
۵-۲-۱- تایید دستگاه جوشکاری مقاومتی ۱۴
۵-۲-۲- تایید فرآیند جوشکاری مقاومتی نقطه ای و زائده ای ۱۵
۵-۲-۳- تایید فرآیند جوشکاری مقاومتی نواری ۱۵
۵-۲-۴- متغیرهای اثر گذار بر تایید فرآیند جوشکاری مقاومتی ۱۶
۵-۲-۵- تایید اپراتور جوشکاری مقاومتی ۱۹
۵-۳- کنترل کیفی الکترودها ۱۹
۵-۴- خطرات جوشکاری مقاومتی ۲۲


تعداد صفحات : 27 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود