صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما

مقاله کارخانه زمـزم

دانلود مقاله کارخانه زمـزم

دانلود مقاله کارخانه زمـزم

تاریـخچه گـروه زمـزم
گروه زمزم شامل ۱۶ شرکت نوشابه سازی است که زمزم ایران در راس تمامی آنها قرار دارد. قدیمی ترین شرکت در این گروه شرکت زمزم تهران می باشد که در سال ۱۹۵۴ تاسیس شده است . زمزم ایران تمامی عصاره ، سر بطر ، بطری های مورد نیاز سایر شرکت های زمزم را تامین می نماید .
گروه زمزم بزرگترین شرکت نوشابه سازی موجود در بازار داخل ایران است که حدود ۴۷% و به طور کلی ۲/۵ میلیارد بطر تولید سالانه و ۱۰۰% نوشیدنی های اسلامی بازار های داخلی را به خود اختصاص داده است .
گروه زمزم تا به حال محصولات خود را به کشورهایی زیر صادر نموده است : انگلستان ، هلند ، سوئیس ، ایتالیا ، آلمان ، عربستان سعودی ، امارات متحده عربی ، عمان ، قطر ، بحرین ، یمن ، کویت ، عراق ، پاکستان ، افغانستان ، ترکمنستان ، مالزی ، سریلانکا ، استرالیا ، اتیوپی ، مراکش و حدود ۶۰۰ درخواست از سایر کشورهای آسیا و اروپایی و آفریقایی در خصوص شروع همکاری دریافت نموده است .
گروه زمزم محصولات متنوع با بالاترین کیفیت و همچنین کمترین قیمت تولید می نماید و انواع گواهی های استاندارد بین المللی مانند ISO 9002& ISO 14000, HACCP را دریافت نموده است .
گروه زمزم با سابقه ای در حدود ۴۹ سال در صنعت نوشابه ایران قابلیت های لازم در تکنولوژی تولید عصاره ، احداث کارخانجات نوشابه سازی ، مدیریت و روشهای واگذاری ، را دارا می باشد .
در ارتباط با بازارهای جهانی ، گروه زمزم نمایندگان محلی را برای توزیع محصولاتش انتخاب نموده است . سایر فعالیتهای گسترده زمزم شامل سرمایه گذاری مشارکتی با شرکتهای داخلی در امر طراحی ، احداث مدیریت کارخانجات نوشابه سازی تأمین عصاره و خط تولید زمزم به صورت فرانشیز می باشد .

تاریـخچـه
شرکت سهامی خاص مشهد در تاریخ۱۱/۵/۱۳۳۳ تحت شماره ۴۸۸ در اداره ثبت شرکتهای مشهد به ثبت رسیده و در سال ۱۳۴۷ تحت مجوز شماره ۱۵۱۲۸ مورخ ۳/۴/۱۳۴۷ صادره از وزارت صنایع و معادن بهره برداری از آن آغاز شد .
فعالیتهای عمده زمزم مشهد شامل موارد زیر بوده است :
ارتقاء کیفیت محصولات به منظور حفظ و توسعه بازار که خوشبختانه در همین رابطه طی پنج سال گذشته موفق به اخذ استانداردهای ملی برای تمامی محصولات شرکت شده است.
استراتژی : طرحهای اصلی آتی شرکت زمزم مشهد به شرح زیر می باشد : ۱- جابجایی ماشین آلات جدید تولید نوشابه ، شیشه های در گردش « به جای ماشین آلات فعالی» ۲- افزایش سرمایه شرکت ۳- ورود شرکت به بازار بورس اوراق بهادار کشور
کارخانه زمزم در سال ۱۳۶۶ بازسازی و نوسازی شد . در اواخر سال ۱۳۶۶ اولین خط تولید آن از شرکت KHS آلمان وارد شد . ظرفیت این خط ۱۸۰۰ جعبه نوشابه ۲۴ تاییcc 284 در ساعت است در سال ۱۳۷۵ پروانه تحقیق وتو سعه دومین خط تولید نوشابه در بطر خانواده یا بطر پلاستیکی که مخفف آن PET « پلی اتیلن ترفتالات » است دریافت و در سال ۱۳۸۲ از شرکت SIY ایتالیا ، ظرفیت ۸۰۰۰ بطر PET 5/1 لیتری در ساعت وارد شد .
قابل ذکر است که بسته بندی پلاستیکی مناسب ترین بسته بندی برای نوشابه های گازدار می باشد . در همین سال دستگاه بطر ساز از شرکت ASP ژاپن با ظرفیت ۲۳۰۰ بطر PET 5/1 لیتر در ساعت به این کارخانه وارد شد . زمین شرکت ۸ هکتار و تعداد پرسنل رسمی و قرار دادی که در دو شیفت کار می کنند ۵۰۰ نفر است که در طول شبانه روز ۲۲ ساعت کار می کنند و ۲ ساعت به دستگاهها استراحت می دهند و کار شست و شو یا IP را انجام می دهند . این کارخانه گواهینامه های استاندارد بین المللی ISO 9001 و ISO 2000 یعنی سیستم مدیریت و کفیت و ISO 14001 یعنی سیستم مدیریت زیست محیطی و سیستم بهداشت و ایمنی مواد غذایی را دارا می باشد .
محصولات این کارخانه نوشابه های کولا ، پرتقالی ، لمون لاین در شیشه و PET و نیز DIET زمزم که فقط در طعم کولا تولید می شود می باشد .DIET زمزم در بطرهای شیشه ای مخصوص CC280 تولید می شود .
۲-۱ – مـراحـل کار « تولید »
۲-۱-۱- مرحله شست و شوی : ابتدای خط تولید نوشابه در بطر این قسمت است در این مرحله جعبه ها و نوشابه های خالی شست و شو داده می شود، به این صورت که جعبه های دارای بطر خالی بر روی نوار نقاله وارد می شوند. به این نوارهایی که روی آن بطر یا جعبه حرکت می کند کانوایر یا نوار نقاله می گویند .
به جعبه ها شل گفته می شود این جعبه ها که دارای بطری های خالی اند ، از عقب سالن توسط نوار نقاله حرکت می کنند و به دستگاهی به نام انکیسر وارد می شوند . کار دستگاه انکیسر این است که بطرهای خالی را از درون جعبه ها بلند می کند و جعبه های خالی مسیر u شکل را طی می کنند، وارد تونلی به نام شل شوی می شوند و جعبه های شسته می شوند . بطریهای خالی وارد دستگاه بزرگی به نام بطری شوی می شوند ، بطری شوی ۶ تانک دارد . علاوه بر آب از سود کاستیک NAOH – ۵-۳ در صد و تری فسفات سدیم برای زدودن چربی استفاده می شود . بطرها داخل فریم ها ، وارونه می شوندتا وقتی وارد ۶ تانک می شوند به صورت وارونه داخل این مخلوط ، غوطه ور هستند .


تعداد صفحات : 30 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود