مقاله نقش زنان در ۸ سال دفاع مقدس

Role of women in the 8 years war

دانلود مقاله نقش زنان در ۸ سال دفاع مقدس

نقش زنان در جنگ تحمیلی‎
‎درهنگام بروز جنگ و دفاع یک ملت در برابر حمله ی دشمن، تنها اعزام مردان به صحنه ی ‏نبرد ضامن پیروزی نخواهد بود، بلکه حمایت و پشتیبانی از نبرد، تحریک و تشویق مردان به ‏حضور مداوم در جبهه، مراقبت از کودکان و حفظ کانون گرم خانواده، مراقبت و پرستاری از ‏مجروحین و مداوای زخمی ها، قبول مسؤولیت و انجام وظیفه به جای مردان و آزادسازی ایشان ‏برای شرکت در جنگ، حفظ سنگرهای پشت جبهه و حتی تشکیل، اداره و توسعه ی نهضت ‏های مقاومت و بسیاری موارد دیگر که جزو وظایف زنـان محسوب می شوند از جمله عوامل ‏مهمی هستند که تأثیر مستقیمی بر روحیه ی رزمندگان و سرنوشت جنگ خواهند داشت‎.
پس زنان، به عنوان بخشی از جامعه ی انسانی، مسلماً در هر یک از صحنه های مختلف اجتماع، ‏خصوصاً در عرصه ی دفاع، ایفاگر نقشی اساسی، می باشند‎.
زنان در عرصه های دفاعی و رزمی در ادبیات حماسی ما نیز جایگاهی خاص دارند چنان که « ‏فردوسی » شاعر حماسه سرای ایران، در« شاهنامه» از زنی دلاور به نام « گردآفرید» نام می برد ‏که در مرز ایران، برای جلوگیری از ورود سهراب، به مبارزه و نبرد با او می پردازد و یا در « ‏داراب نامه»ی طرسوسی، ‏‎« ‎پوراندخت» نام زنـی رزمجوست که تن به مبارزه می سپارد‎.
پس زنان از دیرباز، در نبردها و مسایل نظامی و دفاعی کشور ما ایفای نقش می کردند. در ‏حماسه ی مقاومت مردم مسلمان ایران در برابر هجوم وحشیانه ی ارتش بعثی عراق به خاک ‏میهن اسلامی که زمینه ی حضور گسترده ی زنان را در خطوط مقدم فراهم نمود نیز، زنان ‏فداکار با حضور مؤثر و گسترده ی خویش در بخش های گوناگون سهم خود را در دفاع از کیان ‏انقلاب اسلامی و میهن ایفا نمودند‎. ‎زنان ایثارگر ایرانی برای این که عدم حضورشان در جبهه ها ‏را جبران نمایند، در پشت جبهه با ابتکاراتی که از خود نشان می دادند فعالیت کرده و از هر ‏راهی به جبهه ها کمک می نمودند‎.
جنگ توانسته بود در زنان این روحیه را به وجود آورد که به کارهایشان جهت و حرکت بدهند. ‏آن ها همه چیز را در رضایت خدا می دیدند و از آسایش و آرامش خود مایه می گذاشتند تا ‏بدین وسیله خدمتی به نفع جبهه ها و برای خشنودی خدا انجام دهند.لذا در طول دفاع مقدس ‏زن را باید به صورت عنصری فعال، مبارز، ایثارگر و صبور بدانیم‎.
به دنبال تجربه ی سال های قبل و بعد از انقلاب، جنگ میدان بزرگی برای آزمایش زنان بود تا از ‏این طریق بتوانند توانمندی ها و استعدادهای خدادادی خود را بروز دهند‎.

فهرست مطالب
نقش زنان در جنگ تحمیلی
مقدمه
عصر نبوی
‏«شواهد تاریخی»‏
نقش دفاعی زنان در انقلاب اسلامی      ‏
فعالیت زنان در این دوره را می توان به شکل زیر خلاصه کرد :‏
نقش زنان در حماس
منابع


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 17

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط