صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » اقتصاد  »  مقاله نقش بازیافت در ماده و انرژی محیط زیست و هزینه های اقتصادی

مقاله نقش بازیافت در ماده و انرژی محیط زیست و هزینه های اقتصادی

دانلود مقاله نقش بازیافت در ماده و انرژی محیط زیست و هزینه های اقتصادی
مقدمه :
ما هر روز مواد زاید فراوانی تولید می کنیم مانند پس مانده خوراکی ها و لباس کهنه ، پلاستیک وسایل به درد نخور خانه ، اسباب بازی شکسته پس مانده میوه و سبزی ها ، روزنامه ها ، دفتر ، کاغذ ، آدامس و مشکلات و ….
به مواد ریختن زباله می گویند ، انرژی و مواد روی زمین مصرف شده است تا مواد مورد نیاز ما تولید و به دست آید ما می توانیم به راحتی با استفاده از روش های مناسب کم تر زباله تولید کنیم و به این ترتیب از محیط زیست خود نگه داری کنیم و از هدر رفتن انرژی آن جلوگیری کنیم و به یادداشته باشیم همه موادی که به نظر ما به دردنخور هستند دور ریختنی نیستند .
انسان ها بعد از انقلاب صنعتی به خاطر صدمات شدیدی که به محیط زیست خود زده بودند قوانینی به پشت رساند که این مجموعه قوانین در حفاظت از محیط زیست انسان ها ، حیوانات و گیاهان بسیار مؤثر است .

فصل اول :
بازیافت
تاریخچه بازیافت مواد :
برای اهمیت موضوع بازیافت داشتن تاریخچه بازیافت خالی از لطفها نیست ، تمامی عناصر طبیعت از طریق دوره های مختلف گیاهی یا جانوری قابل احیا هستند .
در انجیل اشاره هایی در مورد بازیافت مواد آمده است بدین مضمون « آنها شمشیرهایشان را در گاوآهن ها می کوبند و نیزه هایشان را به شکل خیس در می‌آوردند »
در اراضه قدیم مردم پس از پایان جنگ ها از ابزار جنگی استفاده دوباره می کردندو آنها را برای ساخت ابزار و وسایل کشاورزی در مبارزه با گرسنگی به کار می‌گرفته‌اند.
در قرن اخیر کارخانه هایی که به احیای برخی از بقایای حیوانات مبادرت می کردند به علت فقر مالی و ایجاد بوهای زننده ناگزیر به تعطیل کردن عمل کار خود شدند هر چنداین کارخانه ها در فرآیند تهیه کردن چرم ، گلیسیرین و روغن از حیوانات مرده ماهی و پس مانده های غذایی موفقیت هایی داشتند اما متأسفانه ازآن پس فقط پوست حیوانات را مورد بازیافت قرار می دادند .
در طول جنگ جهانی هم بازیافت فلزات ، شیشه ،‌ابریشم و کاغذ را لبه وچرم به طور موفقیت آمیزی در جامعه مورد توجه قرار گرفت و افراد خانه نشین مسئولیت هایی برای اشتراک در کارهای جداسازی ( جداسازی در مراکز تولید ) پذیرفتند . و سهمی از کمک به جنگ را به خود اختصاص دادند .
از سال ۱۹۶۰ که بطری ها و ظروف پلاستیکی و کاغذی متداول شده به علّت هزینه اولیه نوشابه هایی که در بطری های شیشه ای به فروش می رسیدند به طور خالی به فروشنده برگردانده می شد این کار فکر استفاده مجدد از مواد را رواج داد و باعث ترغیب و دلگرمی در جداسازی شیشه از انبوه زباله های شهری شده در حالی که برعکس کارتن های کاغذ و بطری های پلاستیکی فقط حجم زباله ها را افزایش دادند که در نتیجه موضوع مدیریت و دفع زباله مشکل تر شد . از این پس برخی از بطری های پلاستیکی بر اساس هنر و سلیقه افراد مورد استفاده های گوناگونی قرار گرفت که از آن جمله سطح و بیلچه و گلدان و غیره را می توان نام برد از این پس بازیافت زباله های کاغذی و شیشه ای ، آلومینیومی و آهنی نیز متداول شده به طوری که امروزه حتی توسط معرف کنندگان تا حدود زیادی جدا سازی انجام می شود امروزه بسیاری از محصولات کاغذ منتج از بازیافت کاغذ است و بیش از %۳ قوطی‌های آلمینیوم بازیافت شد .
از مواد زائد تهیه شده است . روش هایی نیز برای بازیافت فولاد و سایر فلزات مصرف شده در اتومبیل ها ابداع شده است مثلاً نوعی از این پروسه ها در ژاپن بدین ترتیب است که از اتومبیل های اسقاط شده کلیه قطعات فلزی با نقطه های ذوب مختلف به صورت مذاب در آمده و جداگانه به شکل عدل های آهن خالص از ۹۷ تا ۹۸ درصد مورد استفاده قرار می گیرند . امروز صنعت بازیافت مواد نیز می توان گاهی مؤثر در اشتغال افراد و ایجاد فرصت شغلی می کند که دولت ها با برنامه هایی صحیح و مدیریت در این بخش می توانند تا حدود زیادی بیکاری را در جامعه بخصوص در کشورهای در حال توسعه از بین ببرند اگر چه ممکن است که این صنعت نیزا به سرمایه زیادی در مرحله ابدایی دارد ولی به طور قطع در کوتاه مدت به سوددهی خواهد رسید و هزینه اولیه را جبران می کند و هم گاهی در جهت لهباری و حفظ محیط زیست که بقای افراد است برداشته می شود.
وجود میلیون ها تُن زباله های شهری و دهها هزار نوع مواد سمی و خطرناک در آنها که حال فعالیت های روزمره انسان است باعث بوجود آمدن آلودگی گسترده ای در جام گشته .

بازیافت :
بازیافت به دو دسته کلی تقسیم می شود برخی از مواد بدون تغییر و تبدیل مجدد مورد استفاده قرار می گیرد مثل ( شیشه ـ شیشه نوشابه ) و برخی دیگر با انجام فرایندهای ساده روی آنها مورداستفاده قرار می گیرند مثل ( کاغذ ـ کاغذ بازیافتی )
امروزه افزایش بیش از حد جمعیت و همچنین مصرف زیاد مواد غذایی و استفاده از وسایل تجملی و مواردی دیگر باعث افزایش زباله ها به خصوص در سطح شهرها گشته است و اهمیت بازیافت را بیش از پیش برای ما آشکار می کند زباله ها یکی از مهمترین عوامل آلودگی محسوب می شود در گذشته تا زمانی که هنوز شهرها بدین صورت گسترش پیدا نکرده بود و انبوه آدمیان در یک محل ساکن نبودند پس مانده های مصرف بشری چندان مشکل آفرین نبود ولی امروز افزایش جمعّیت و مهاجرت و تمرکز جمعیّت در شهرها از سویی و بالا رفتن مدام سطح زندگی و مصرف شهروندان و فرآورده های مصرفی تکنولوژی جدید از سوی دیگر انبوه زباله را به دنبال دارد آلودگی های بی حد و اندازه کره ی زمین و بسیاری از ناملایمات زیست محیطی اخیر جوامع صرفاً بخشی از مشکلات ناشی از این بی توجهی است که بر زندگی ما تحمیل شده و بازتابش نیز به سوی ماست . بهسازی محیط و کنترل مواد زاید جامد مبارزه با این آشفتگی است . وجود میلیون ها تن زباله های شهری و دهها هزار نوع مواد سمی و خطرناک در آنها که حاصل فعالیت های روزمره انسان است . باعث بوجود آمدن آلودگی گسترده ای در جامع گشته . نیاز برای تلفیق کردن تولید انرژی و مواد قابل بازیافت . در یک مقیاس ملی در آمد حاصل از تفرقه های کربن برای توسعه و تقویت سیاست های کاهش کربن مثل انرژی های قابل بازیافت و جنگل کاری و اگر چه در زمینه جنگل کاری اختلاف نظر وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد ( پیرس ۱۹۹۹)
تاکنون عملکرد مالی در بریتانیا ، تنها ایجاد طرحی به نام (levy) جهت بستن تعرفه برای تغییرات اقلیمی می باشد به عبارت دیگر بستن مالیات به روی استفاده از کل انرژی در خارج از بحث های داخلی و حمل و نقل که از مورخه آوریل ۲۰۰۱ مورد اجرا گذاشته شده است هدف از این طرح (levy) ایجاد در آمد خالص از طریق درآمدهای حاصل از مالیات بر روی حقوق کارمندان و بازپرداخت های مصرف کننده ها می باشد در ابتدا احتمال نمی داد که این طرح در کاهش مصرف انرژی یا اتلاف انرژی به نحو چشمگیری مؤثر واقع شود این بدان علت است که اداره بیمه پول بادآورده ای را در اختیار صنایع کار قرار می دهد و بدین طریق به طور غیر مستقیم منجر به ازدیاد مصرف انرژی می شود در آن دسته از صنایع که به مصرف انرژی متکّی هستند عامل بازپرداخت در افزایش مالیات و کمک هزینه های دولتی برای افزایش کاربری انرژی می کاهد . در تصحیح نقص مذکور ( مطرح شده در نوامبر ۱۹۹۹ ) آمده است : که مواد قابل بازیافت از آن معاف می باشد . در حال حاضر تمایل بیشتری روی تغییر دادن سوخت به عنوان عاملی برای جلوگیری از اتلاف انرژی می باشد در نتیجه ، در طرح (levy) تفرقه انرژی به تفرقه کربن با انواع گوناگون مبدل گردید که در آن تنها حمایت از مواد قابل بازیافت ( به غیر از مواد هسته ای ) مطرح گردید با این وجود طرح (levy) به عنوان موثر ترین راه حل برای استفاده از سوخت های غیر فسیلی می باشد . قبلاً نیز مشابه طرح مذکور (levy) در زمینه بازار فروش نیروی برق مورد اجرا گذاشته شده است . در گزارشی تحت عنوان نظری به آینده در زمینه مواد قابل بازیافت سوپسیدی به میزان دویست الی چهارصد میلیون پوند در سال جهت توزیع ده الی پانزده در صد از نیروی برق در بریتانیا تا سال اعم بر آورد شده است ( نظری به آینده ۱۹۹۹ ) مقدار مذکور بسیار کمتری از مبلغ پیشنهاد شده در طرح تفرقه بر روی تفسیرات اقلیمی می باشد اما برای کاهش گاز دی اکسید کربن بسیار مؤثر برده است .
احداث نیروگاه هایی که از سوخت های گاز به جای سوخت زغال سنگ استفاده می کنند بسیار مقرون به صرفه تر می باشد ( ۱۹۹۹ Ilex )


تعداد صفحات : 41 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,