صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » جغرافیا  »  مقاله منوگرافی روستای سیاهکلان

مقاله منوگرافی روستای سیاهکلان

دانلود تحقیق و مقالات رشته جغرافیا با عنوان مقاله منوگرافی روستای سیاهکلان در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۳۱ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

مقاله منوگرافی روستای سیاهکلان

محیط جغرافیایی
هویت ده :
ده سیاهکلان در بخش مرکزی ، دهستان کمال آباد ، شهرستان کرج ، استان تهران واقع شده است .

حدود جغرافیایی :
در قدیم الایام شاید حدود ۱۰۰ سال پیش کل این روستا جزو دهستان دماوند بوده است . در اوایل قرن جدید به ساوجبلاغ مرتبط بوده است همانطور که کل کرج به این شهرستان مرتبط بوده است . در حال حاضر ساوجبلاغ از حدود ۵ کیلومتری بعد از روستای کمال‌آباد آغاز می شود . حدود ۵۰ سال پیش منطقه سیاهکلان از خیابان هشتم گوهردشت (در حال حاضر) یا خیابان برغان (سابق) از ناحیه‌ای که بدان جاده برغان می گفتند آغاز می شده و به منطقه ای که اکنون سیاهکلان نامیده می شود ختم می شده است . اما بعدها قسمتهای پایین این منطقه یا به عبارتی از خیابان برغان تا بلوار مؤذن توسط دولت خریداری می شود . درحال حاضر ملک اصلی سیاهکلان از بلوار مؤذن به بالا شروع می شود . محدوده انرژی اتمی و قسمتی از دانشگاه آزاد و زندان گوهردشت را در بر می گیرد . این منطقه از شمال غربی به کوه وبرال و آتشگاه از شمال شرقی به کوههای پورکان ، جاده چالوس و از شرق به باغستان و از غرب به کوههای بیلغان منتهی می گردد . از جنوب غربی به زمین های حسن‌آباد که شامل دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه هنر است ختم می شود و جنوب آن به گوهردشت یا وردگرد سابق منتهی می شود . در جنوب این منطقه که گوهردشت کنونی محسوب می شود . دو خانواده اصیل به نامهای منصورخاکی و ناصرخاکی زندگی می کردند .

زبان محاوراتی روستا :
زبان اصلی محاوراتی این روستا گیلکی است . به طور کلی در کوههای اطراف کرج ، مردمانی که از جاده به بالا اقامت دارند گیلکی و از جاده به پایین ترکی صحبت می‌کنند .

آب و هوا
آب و هوای این ده کوهستانی است . دمای آن به دمای جاده چالوس و طالقان نزدیک است . در تابستان خنک و در زمستان بسیار سرد است . در فصل زمستان به دلیل کوهستانی بودن این منطقه برف تمامی این روستا را سفیدپوش می کند .

جنس خاک
جنس خاک این ده رس و ماسه است . در بعضی از مکان ها غلبه خاک رس دیده می‌شود اما جنس خاک اغلب مناطق ماسه است . جنس خاک باغ ماسه خاکی است که برای باغداری بالاخص برای درختان هسته دار بسیار مناسب است .

منابع آب
به گفته اهالی ده دو یا سه چشمه در این روستا منبع اصلی آبیاری باغهای این منطقه را تشکیل می دهد . این چشمه از بالای کوه سرازیر می شوند و به درون آببندها و رودهای ساخته شده توسط باغداران هدایت می گردند و سرانجام داخل استخرهایی به نام عسل می شوند که به منظور آبیاری درختان باغ در نظر گرفته شده است . معمولاً این استخرها را قبل از پر کردن آب لایروبی می کنند تا آب بدست آمده پاکیزه و زلال باشد . در مورد آب شرب روستاییان می توان از چاهی نام برد که اهالی روستا در گذشته از آن استفاده می کردند . اما چند سال به دلیل خشکسالی آب این چاه قابل استفاده نبود . سرانجام سازمان انرژی اتمی چاهی بزرگ و عمیق در قسمت پایین روستا زد . هم اکنون لوله کشی آب که از بالای سازمان انرژی اتمی به این روستا می‌‌آید از داخل چاه نشأت می گیرد . از نظر سرویس های بهداشتی اکنون هر خانواری یک چاه فاضلاب مختص خود دارد. آب ضرفشویی و حمام نیز داخل یک لوله اصلی شده ، این لوله به باغات هدایت می‌گردد و یکی از منابع آبیاری شناخته می شود .

پوشش گیاهی
پوشش گیاهی دامنه کوههای سیاهکلان گون است که از آن کتیرا بدست می آید . کما و کرزنگ از دیگر گیاهان این منطقه کوهستانی است که در گذشته از آن برای سوخت حمام و چرای دام استفاده می شد . از دیگر سبزی های کوهی شنگه و آلک است که برخی از اهالی روستا هنوز هم آن ها در غذاهایی چون آش و برنج استفاده می کنند .

حیوانات :
سگهای وحشی – گرگ – روباه از جمله حیوانات وحشی هستند که به گفته اهالی ده در مناطق بالای کوه به تعداد زیادی یافت می شوند . در میان برخی از اهالی که به کار دامداری اشتغال دارند حیوانات اهلی چون گاو نیز وجود دارد . اردک ، مرغابی ، مرغ ، خروس ، از دیگر حیوانات اهلی است که توسط بسیاری از اهالی در محوطه حیاط خانه نگهداری می شود .

فهرست مطالب
محیط جغرافیایی… ۱
هویت ده : ۱
حدود جغرافیایی : ۱
زبان محاوراتی روستا : ۲
آب و هوا ۲
جنس خاک…. ۳
منابع آب… ۳
پوشش گیاهی… ۴
حیوانات : ۴
تاریخچه ده : ۵
نام ده. ۵
اماکن تاریخی… ۶
ویژگی‌های جمعیتی… ۷
حرکات جمعیت… ۷
سن.. ۸
مهاجرت… ۹
معیشت و اقتصاد. ۹
شغل های شهری… ۱۰
مالکیت زمین.. ۱۲
نظام تولید و توزیع.. ۱۳
نظام توزیع.. ۱۴
وضعیت مبادله کالا.. ۱۵
ارتباطات… ۱۶
سخت افزاری… ۱۶
نرم افزاری… ۱۶
سازمانهای روستا ۱۷
ساختار روابط زن و مرد: ۲۲
مراسم خواستگاری و ازدواج.. ۲۴
ریخت شناسی منازل.. ۲۶


تعداد صفحات : 31 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود