صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی  »  مقاله ممیزی ایمنی ابزاری مؤثر در افزایش ایمنی راه

مقاله ممیزی ایمنی ابزاری مؤثر در افزایش ایمنی راه

دانلود مقاله ممیزی ایمنی ابزاری مؤثر در افزایش ایمنی راه

چکیده

راه به نوان شریان اصلی اقتصاد در هر کشور، نقش عمده‌ای را ایفاء می‌کند و حداکثر بهره‌گیری استفاده کنندگان از راه باید به نوعی در طراحی و ساخت آن در نظر گرفته شود که مهم‌ترین آن، مقوله بسیار حیاتی تأمین ایمنی حرکت است. مقوله ایمنی، در مبحث ترافیک و حمل و نقل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به آمار موجود در خصوص تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشور، که در سال ۱۳۸۰ رقمی نزدیک به ۲۰۰۰۰ کشته را نشان می‌دهد اهمیت مسئله ایمنی بیش از پیش احساس می‌گردد. امروزه در سراسر جهان محققین و عوامل اجرایی به کمک یکدیگر روشهای نوین تأمین ایمنی در جاده‌ها را مورد بررسی و استفاده قرار می‌دهند. از موضوعات نوین در مقوله ایمنی، مبحث ممیزی ایمنی راه می‌باشد که در دهه اخیر در بیشتر کشورهای پیشرو دنیا مطرح و در حال اجرا می‌باشد. در این مقاله ابتدا مفاهیم و اصول اولیه ممیزی ایمنی راه مورد بررسی قرار می‌گیرد، سپس با اشاره به سوابق موجود در سایر کشورها، مسئولیتها، وظایف افراد مرتبط با راه، مراحل انجام ممیزی ایمنی مطرح گشته و در انتها راهکارهای لازم جهت بسترسازی تحقیق موضوع پیشنهاد می‌گردد.

کلیدواژه‌ها: ایمنی، ممیزی، بازرسی، راه، ترافیک.

مفاهیم اولیه در ممیزی ایمنی راه

برای ممیزی ایمنی راه، تعاریف متعددی ارائه گردیده که مقصود اصلی در اکثر آنها یکسان می‌باشد. در اینجا به دو تعریف برگزیده در این خصوص اشاره می‌گردد:

– آزمایش و کنترل رسمی بر روی جاده‌های موجود، جاده‌هایی که در آینده ساخته خواهند شد یا بر روی مقاله‌های ترافیکی و هر مقاله‌ای که بر ایمنی بهره‌برداران جاده تأثیر می‌گذارد که نتایج آن به صورت مستقل در گزارش آزمایش کننده در خصوص قابلیت تصادف و مواد لازم جهت اصلاحات ایمنی منعکس می‌شود.

– به معنای کنترل طراحی، اجرا و عملکرد مقاله‌های راه، به لحاظ رعایت اصول ایمنی جهت جلوگیری از تصادفات محتمل.

 ممیزی ایمنی راه روشی سیستماتیک است که در پایه پتانسیل دانش ایمنی ترافیک، در مراحل برنامه‌ریزی و طراحی جاده و به منظور جلوگیری از تصادفات ترافیکی انجام می‌شود. کاربرد مفهوم ممیزی ایمنی راه با توجه به تجربه هر کشور متفاوت است. اطلاعات ممیزی ایمنی در یک ارزیابی سیستماتیک رسمی از وضعیت ایمنی راه است که به طور مستقل توسط بازرس یا سیستم بازرسی واجد شرایط، بر روی راه یا طرح پیشنهادی آن انجام گرفته و احتمال بروز تصادفات بهره‌برداران از جاده به صورت گزارش تهیه می‌گردد. همانطور که  عنوان شد، این بازرسی می‌تواند برای انواع مقاله‌های راهسازی، ساخت جاده‌های جدید، همچنین بازسازی ایمنی‌های موجود تعریف گردد. بر اساس یک طبقه‌بندی دیگر باید اظهار نمود که بازرسی ایمنی راه می‌تواند برای مقاله‌های کوچک، بزرگ شهری و بین شهری تعریف گردد. همچنین تعریف در امور بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری جاده‌های موجود نیز می‌تواند مصداق داشته باشد. در راه‌های موجود، این بازرسی به منظور ارزیابی سیستماتیک آن از لحاظ تأمین ایمنی صورت می‌گیرد. مهندسین و تکنسین‌های مرتبط با برنامه‌ریزی و طراحی جاده عموماً به این مسئله واقفند که محصول نهایی مقاله‌ها، باید ایمن باشند اما با این وجود حتی در بسیاری از مواقع، مقاله‌های کاملاً جدید تنها با گذشت کمتر از چند سال به عنوان نقاط خطرناک معرفی می‌شوند. دسترسی به تخصص روز در زمینه ایمنی راه، باعث به وجود آمدن این پدیده محسوب می‌شود. در این راستا ممیزی راه، می‌تواند راهکار مناسبی برای برطرف کردن این معضل و همچنین کاهش تعداد نقاط خطرناک اضافی بر روی راه‌های جدید و یا بهسازی شده باشد. هزینه‌های تصادف که بخش مهمی از هزینه‌های کل جاده محسوب می‌گردد باید با توجه به عمر مفید اقتصادی یک مقاله، در ابتدای طراحی راه در نظر گرفته شود و در واقع باید پذیرفت که این پیشگیری بهتر از درمان تبعات بعدی خواهد بود.

فهرست

 چکیده. ۱

۱- مفاهیم اولیه در ممیزی ایمنی راه. ۲

۲- سابقه موضوع در سایر کشورها ۳

۲-۲- نیوزیلند.. ۴

۲-۳- فرانسه. ۶

۲-۴- ایالات متحده آمریکا ۷

۲-۵- استرالیا ۸

۲-۶- انگلیس…. ۹

۳- بسترسازی تحقق موضوع ممیزی ایمنی راه در کشور. ۱۰

۳-۱- مراحل انجام بازرسی ایمنی راه. ۱۰

۳-۲- ساختار ممیزی ایمنی راه. ۱۳

۴- نتیجه‌گیری و جمع‌‌بندی.. ۱۶

مراجع. ۱۸


تعداد صفحات : 21 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود