صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  مقاله مراجعه به روانشناس و مشاور خوب

مقاله مراجعه به روانشناس و مشاور خوب


مراجعه به روانشناس یا روانپزشک

مشاور خوب پیش از اینکه گوینده خوبی باشد، شنونده خوبی است. یعنی صحبت های مراجعین خود را با دقت و به طور کامل می شنود و با توجه به آنها شروع به ارائه راهکار به فرد می کند.

مشاوره و روانشناس ازدواج 
زندگی در هوای آلوده، رفت وآمد در ترافیک و له شدن در مترو مشکلاتی ست که پنجاه سال قبل، کمتر کسی فکرش را هم می کرد که بخش جدایی ناپذیر زندگی در ایران باشد، اما حالا هست و مشکلات ثانویه ای که به واسطه آنها در وضعیت روحی ما در حال شکل گیری است نیز، بر کسی پوشیده نیست. به طور مثال، مطالعات مختلف تاثیر آلودگی هوا بر افسردگی و خشونت را نشان می دهد. از طرفی آمارهای طلاق در این سال ها و دلایل آن نیز، نشان می دهد روابط خانوادگی و زناشویی، با رشد تکنولوژی دچار تغییرات زیادی شده و مشکلات خانوادگی امروزی دیگر با وساطت ریش سفیدان فامیل و بزرگتران، قابل حل نیست. به همین جهت علم روانشناسی هم با تغییر شکل این مشکلات، شکل و شمایل پیشرفته تری یافته و سعی دارد زندگی شهری را بهبود ببخشد و در موارد متعددی مانند مشاوره ازدواج ، مشاوره خانواده و یا مشاوره ی فردی در مورد حل مشکلاتی از جمله استرس، اضطراب وافسردگی به افراد کمک کند. در حال حاضر بسیاری از شهرهای ایران که تغییراتی سریع را تجربه کرده اند، نیاز به حل این موارد را بیشتر احساس می کنند؛ به طور مثال تغییرات زیاد در استان البرز نیاز به مشاور و روانشناس در کرج را افزایش داده است. حال سوال اینجاست که اگر روزی نیاز به مراجعه به یک روانشناس داشتیم، سراغ چه کسی برویم؟

می دانیم که صحبت کردن با یک مشاور نابلد، نه تنها هزینه بیهوده ای به ما تحمیل کرده است، بلکه ممکن است راهنمایی های غلط وی، ما را از چاله به چاه بی اندازد. باورهای مردم جامعه مبنی بر اینکه روانشناسان تاثیر چندانی در بهبود وضعیت روحی مراجعین خود ندارد یا راهکاری برای درمان فرد ارائه نمی دهند هم ناشی از برخورد آنها با همین مشاوران کم تجربه یا کم دانش است. بنابراین لازم است در انتخاب روانشناس دقت زیادی کنیم، با بررسی رفتار مشتریان خود و رضایت یا عدم رضایت آنها بعد از مراجعه به روانشناسان توانستیم مهمترین  مواردی که برای انتخاب یک روانشناس خوب می تواند مفید باشد، پیدا کنیم و در اینجا آنها را با شما در میان می گذاریم:
1- یک مشاور خوب پیش از اینکه گوینده خوبی باشد، شنونده خوبی است. یعنی صحبت های مراجعین خود را با دقت و به طور کامل می شنود و با توجه به آنها شروع به ارائه راهکار به فرد می کند. در بسیاری از موارد، شاید فقط شنیدن درددل های مراجعین هم سبب تسکین درد روحی آنها شود که بعضی از روانشناسان، این مسئله را نادیده می گیرند.

2- یک مشاور خوب می تواند رابطه صمیمی با مراجعین خود ایجاد کند تا بتوانند به راحتی مشکلات خود را اعلام کرده و درباره آنها صحبت کنند. در مطالعات انجام شده توسط مجله سازمان نظام پزشکی نیز آمده است که ظاهر آراسته پزشک و زیبایی محیط کاری وی هم، می تواند تاثیر خوبی بر مراجعین بگذارد، خصوصا که روانشناسی علمی است در ارتباط مستقیم با مسائل روحی فرد و این فاکتورها نقش مهم تری در آن خواهد داشت. پس برای انتخاب یک روانشناس خوب، باید بتوانیم با دیدن عکس های شخصی و محیط کاری وی، حس خوبی با وی برقرار کنیم، چرا که به خوبی می دانیم، اگر حس اولیه مثبتی نسبت به فردی در ما شکل نگیرد، ارتباط کلامی مفیدی نیز بین مان شکل نخواهد گرفت.

3- محل تحصیل و رزومه تحقیقاتی یک روانشناس، به تنهایی نمی تواند معیاری برای انتخاب از سوی مراجعین باشد، همانطور که الزاما یک مهندس فارغ التحصیل شده از یکی از دانشگاه های برتر کشور، الزاما نمی تواند در محیط کار نیز موفق باشد. از طرف دیگر، خوب بودن یک روانشناس با سن و سال وی نیز الزاما رابطه مستقیم ندارد. چه بسا مشاورین جوانی که بسیار حاذق هستند و مراجعین آنها، رضایت کاملی از شیوه های درمانی آنها دارند، در صورتی که تجربه آنها از بسیاری از روانشناسان با سابقه زیاد کمتر است.

4- یک مشاور خوب، الزاما نباید در زمینه های روز درمان های فکری توانمند یا دوره دیده باشد، بلکه بیش از هرچیز، روانشناس خوب نیاز دارد قدرت همدلی و برقراری رابطه با مراجعین را در خود تقویت کند. شیوه های مدرن درمان فکری، مخصوصا در درمان بیماری هایی مثل استرس و وسواس، جایگاه خاصی دارد، ولی اینکه در ایران هم متخصصین این امر، دانش و تجربه لازم برای اجرای آن را دارند یا خیر، هنوز به درستی سنجیده نشده است. پس بهتر است در مورد این نوع مشکلات روحی، هنوز هم از یک روانشناس شناخته شده کمک بگیریم تا اینکه به درمان های پرهزینه مدرن، روی آوریم.

5- یک مشاور خوب الزاما نباید خود فردی کامل باشد. داستان جالبی که در این زمینه نقل شده این است که یکی از مشاورین توانمند در امر ترک سیگار، خود سیگاری بود و وقتی دلیلش را از وی پرسیدند، عنوان کرد که کسی که سیگاری است، بهتر از کسی که تجربه سیگار کشیدن را نداشته می تواند به افراد مبتلا به این درد کمک کند. واقعیت هم همین است! هیچ انسانی کامل نیست، پس برای انتخاب یک روانشناس خوب نیز، نباید دنبال یک انسان کامل گشت وگرنه نتیجه ای جز سردرگمی نخواهیم گرفت.

مواردی که در بالا ذکر شد مهم ترین موضوعاتی بود که در مدت همکاری با روانشناسان و تماس مستمر با مراجعین آنها متوجه شدیم که در انتخاب یک روانشناس و مشاور خوب در تهران یا سایر شهرهای ایران به ما کمک می کند. در پزشک خوب می دانیم که عملکرد ما در کنار تجارب دیگران کامل تر خواهد شد، پس اگر موارد دیگری هم در انتخاب یک روانشناس خوب تاثیرگذار است آنها را با ما در میان بگذارید.