مقاله مدیریت تحول در برنامه ریزی منابع سازمان

مدیریت تحول در برنامه ریزی منابع سازمان

دانلود مقاله مدیریت تحول در برنامه ریزی منابع سازمان

چکیده
سالیان متمادی برنامه های کاربردی مورد استفاده در سیستم‌های اطلاعاتی به صورت مجزا ‏ارائه می شدند و هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند. چنین نرم افزارهایی مورد توجه و علاقه ‏شرکتهای کوچک بود و براحتی نیازهای خود را توسط این برنامه های کاربردی برآورده ‏می‌کردند. اما پس از مدتی با گذشت زمان و با شروع فرایند مهندسی مجدد فرایندهای ‏تجاری در سازمانها‌، نیاز به انواع مختلف سیستم‌های اطلاعاتی احساس شد و تولید ‏سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه که بتواند نرم‌افزارهای حوزه های مختلف از جمله ‏حسابداری‌، تولید ، فروش ، انبار و … را به صورت منسجم و همراه هم به کار گیرد آغاز ‏شد. برای تولید چنین نرم‌افزاریهایی‌، ارائه رویکرد های جدیدی از جمله معماری مبتنی بر ‏client /server‏ و همینطور نرم‌افزارهای یکپارچه ضروری به نظر می رسید. در سال ‏‏۱۹۹۲ ساختار یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه توسط یاکاهو و راهالی توسعه یافت . در ‏این ساختار، به اشتراک گذاری داده‌ها بین کاربران این امکان را ایجاد می‌کرد تا بسادگی و ‏بسرعت داده های مورد نیاز واحدهای دیگر را در اختیارشان قرار دهند و همچنین مدیران ‏بخشهای دیگر نیز قادر بودند، به صورت یک سیستم جامع و یکپارچه با یکدیگر در ارتباط ‏باشند و گزارشهای مورد نیاز خود را از یک سیستم واحد استخراج کنند. ‏

مقدمه
سیستم ‏ERP‏ عبارت است از مجموعه منسجمی از برنامه هایی که برای پشتیبانی از ‏فعالیتهای اصلی سازمان نظیر تولید، مالی و حسابداری، فروش و بازاریابی و منابع انسانی به ‏کار گرفته می شود. سیستم ‏ERP‏ قسمتهای مختلف سازمان را در توزیع و تسهیم اطلاعات ‏و دانش، کاهش هزینه ها و بهبود مدیریت فرایندهای کسب و کار یاری می دهد.
تجربه نشان داده است که مهمترین عامل ناکامی در پیاده سازی و اجرای این مقاله ، ‏کارکنان استفاده کننده از نرم افزارها در بخشهای مختلف شرکت هستند . اگر آنها نپذیرند ‏که ‏ERP‏ روند اجرای کارها و فعالیتهای آنها را نسبت به سیستم‌های قبلی بهبود می‌بخشد ، ‏در برابر اجرای آن مقاومت نشان می‌دهند و آن را با شکست مواجه می‌کنند . بنابراین ‏اجرای مدیریت تغییر که از مباحث عمده در مدیریت به شمار می‌رود، قادر است روند این ‏ناکامی و شکست را متوقف سازد به همین دلیل در این مقاله به معرفی راهبردهای مدیریت ‏تحول برای اجرای موفقیت آمیز ‏ERP‏ با نگرش رفتاری پرداخته خواهد شد.
باوجود مزایایی که سیستم ‏ERP‏ دارد، بسیاری از سیستم های ‏ERP‏ که در شرکتهای ‏مختلف به کار گرفته شده اند، شکست خورده و یا به دلیل مقاومت کارکنان بسیاری از ‏سیستم های ‏ERP‏ با مشکلات اجرایی روبرو شده اند. المشادی و زایری ادعا کردند که ‏اجرای اثربخش ‏ERP‏ مستلزم ایجاد قابلیتهایی است که از آن میان به کارگیری راهبردهای ‏مدیریت تحول برای بهبود پیاده سازی ‏ERP‏ در سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است.
اگر چه در بعضی از مطالعات تلاش شده است تا این مسئله با شناسایی آن دسته از ‏راهبردهای مدیریت تحول، که موفقیت اجرای ‏ERP‏ را تسهیل می کنند، نشان داده شود، ‏اما هنوز بسیاری از سیستم‌های ‏ERP‏ با مقاومت و سرانجام شکست روبرو می‌شوند.‏

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
راهبردهای اجرای ‏ERP
راهبردهای سازمانی
راهبرد های فنی
راهبردهای انسانی
راهبردهای مدیریت تحول برای اجرای ‏ERP‏ ‏
مرحله فرمولی کردن دانش
مرحله ارزیابی موقعیت ‏
نتیجه گیری ‏
منابع:


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 15

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط