صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پزشکی » پزشکی  »  مقاله مبانی فارماکولوژی

مقاله مبانی فارماکولوژی

Fundamentals of Pharmacology Paper

دانلود مقاله مبانی فارماکولوژی

مخدرها
مخدرها شامل بیهوشی دهنده‌ها، خواب آورها و مواد ضد تشنج‌اند.
تخدیر را کلودبر نار تضعیف فعالیت جانداران پست، تعریف کرده است و از خصوصیات تخدیر این است که وقتی ماده مخدر از میان برود، حالت تخدیر نیز از بین خواهد رفت، بنابراین ماده‌ای را مخدر گویند که تغییری قابل برگشت را سبب شود. هنگامی که مخدرها را به حیوانات عالی تجویز کنند، حالتی که ایجاد می‌گردد بیهوشی خوانده می‌شود نه تخدیر.

اثر الکل بر دستگاه مرکزی اعصاب:
هنوز هم بعضی از مردم الکل را ماده‌ای محرک گمان می‌کنند و حال آنکه چون این ماده قدرت انجام کار دقیق را کاهش می‌دهد جزء مواد مخدر طبقه‌بندی شده است، چنانکه نشان داده شده است الکل به سرعت و دقت عمل حروف چینها لطمه می‌زند، بر تعاد غلطهای ماشین‌نویسها می‌افزاید، قدرت نشانه گیری را در تیر اندازی کم می‌کند و زمان معین را که کوهنوردی باید از کوهی بالا برود زیاد می‌کند.

این واقعیت که افراد تحت اثر الکل خجالتشان ار بین می‌رود و زیاد حرف می‌زنند به علت اثر تحریکی الکل بر مغز نیست بلکه به علت ار بین رفتن کنترلی است که مراکز عالی مغز در میانه روی و انتقاد شخص از خود انجام می‌دهند.

قرائن دیگر مؤید این نظریه که الکل ماده‌ای تضعیف کننده فعالیتهاست نه تحریک کننده آنها، این است که اگر الکل قبل از رفتن به رختخواب نوشیده شود چون خواب آور عمل می‌کند و خواب می‌آورد، و این عمل بستگی به محیط دارد یعنی اگر فرد تنها و محیط ساکت باشد اثرش بهتر است.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که گرچه الکل دقت کارهای توأم با مهارت را کم می‌کند ولی استمداد انجام آنچه را عادت به انجام آن داشته است از میان نمی‌برد. از این رو نوازنده پیانو هنگامی که چنان مست است که نمی‌تواند راست بایستد می‌تواند به پیانو زدن ادامه دهد. بنابراین برای تعیین اینکه شخصی مست هست یا نه باید راهها یا چیزهایی را آزمایش کرد که شخص به اجرای آنها عادت ندارد. یک مکانیسین قادر است که با آچار کار کند و یک منشی مست می‌تواند براحتی بنویسد.

در کشورهای اسکاندیناوی و اخیراً در انگلستان قانون مقرر داشته است که الکل به قدرت راندن وسائط نقلیه لطمه می‌زند و در نروژ اگر بیش از ۵۰ میلیگرم الکل درصد سانتیمتر ککعب خون باشد راننده  را مجازات می‌کنند. در دانمارک این مقدار ۱۰۰ میلیگرم درصد سانتیمتر مکعب خون.

فهرست
مخدرها: ۱
الکل: ۱
اثر الکل بر دستگاه مرکزی اعصاب: ۱
اثر الکل بر هضم معدی. ۲
استعمال الکل در دوران نقاهت: ۳
اثر الکل بر گردش خون: ۳
متابولیسم الکل: ۴
مسمومیت با الکل: ۴
اعتیاد به الکل: ۴
داروهای آرامبخش: ۴
کلرپرومازین: ۵
هالوپریدول: ۶
موارد استعمال: ۷
داروهایی که در نوروزها مصرف می‌شوند: ۷
اثر و موارد استعمال: ۸
بیحسی دهندگان موضعی: ۸
هیدرو کلرور کوکائین، ۹
سایر خواص کوکائین: ۱۰
پروکائین.. ۱۰
لیگنوکائین: ( لیدوکائین، گزیلوکائین ). ۱۱
امتوکائین (تتراکائین، دسیکائین ): ۱۱
بوتاکائین (بوتین ): ۱۲
فناکائین‌( هولوکائین ): ۱۲
بنزوکائین( اتیل امینوبنزوات ): ۱۲
استفاده از ید- تیروئید: ۱۲
درمان پزشکی تیروتوکسیکوز: ۱۵
تیروئید: ۱۷
یدرادیواکتیو: ۱۷
تیروکلسی تونین: ۱۸
ترکیبات بیسموت، جیوه، باریم و کلسیم: ۱۸
مورد استعمال بیسموت: ۱۸
ترکیبات جیوه: ۱۹
موارد استعمال: ۱۹
باریم(Barium): 19
کلسیم (Calcium): 20


تعداد صفحات : 25 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود