صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی  »  مقاله مبانی اطلاع رسانی

مقاله مبانی اطلاع رسانی

دانلود مقاله مبانی اطلاع رسانی

تعاریف ارتباطات
در فرهنگ لغات وبستر«‏Communication‏» عمل بخشیدن انتقال دادن،آگاه ساختن،مکالمه و مراوده ‏داشتن استفاده شده است.‏
فرهنگ فارسی معین : ربط دادن ، بستن ، بر بستن ، بسان چیزی با چیز دیگر ، بستگی ، پیوند، پیوستگی و ‏رابطه ‏
فرهنگ آریانپور ارتباط، راخطوط و وسایل ارتباطی،مبادله،اطلاعیه،نقل،،مراوده،اخبارمکاتبه، سرایت،راه ‏ابلاغ وانتقال می داند.‏
ارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطلاعات با وسایل ارتباطی گوناگون از یک نقطه ، یک شخص یا یک ‏دستگاه به دیگری . ” دنیس لانگلی و میشل شین“‏
ارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطلاعات، احساسها،حافظه هاو فکر ها در میان مردم . ” اسمیت “‏
فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده به گیرنده ، مشروط برآنکه در گیرنده پیام، مشابهت معنی به معنی ‏موردنظر فرستنده پیام ایجاد شود. ‏
ارتباط عبارت است از انتقال اطلاعات در محدوده سه چیز، انتشار، انتقال و دریافت پیام. ” آرانگان“‏

ارتباط چیست؟
واژه انگلیسی «‏Communication‏» معادل « ارتباط » از واژه ای در زبان لاتین ، به معنی مشترک یا ‏عمومی مشتق می شود . ما در صدد هستیم که وجه اشتراکی بین خودمان و افرادی که در صدد برقراری ‏ارتباط با آنها هستیم ، بیابیم . هدف ارتباط ، رسیدن به نتایج دلخواه است.‏
ارتباط یک فرآیند است و لذا پویا ، روان ، متحرک و همیشه در تغییر است . پس ساکن نیست . ‏

برخی نکات اصلی این فرآیند عبارتند از :
‏۱ ـ ارتباط ، عبارت از انتقال و اشتراک معانی است . معانی ، ممکن است عقاید ، تصویرها یا اندیشه هایی ‏باشند که به صورت سمبل ( مثلاً نوشتاری ، گفتاری ، موسیقی ، لباس ، دود ، هنر و ‏‎……‎‏.. ) بیان می ‏شوند . ‏
‏۲ ـ سمبلهای مورد استفاده ، به خودی خود دارای معنی نیستند . واژه ها یا همه سمبلهایی که ما برای ‏انتقال پیامهایمان استفاده می کنیم ، بخودی خود دارای معنی نیستند ، این مردمی که از آنها استفاده می ‏کنند هستند که به آنها معنی می دهند ‏‎.‎
‏۳ ـ ارتباط بدون درک ممکن نیست . این یک نکته کلیدی دیگر در فرآیند است . درک عبارت است از ‏فرآیند ایجاد تاثیر از چیز ( یک فرد ، یک واقعه یا هر محرکی که بر هشیاری ما مؤثر است ) و سپس قضاوت ‏در مورد آن . مشاهدات و قضاوتهای ما تحت تاثیر حواس پنجگانه ما هستند . ( بینایی ، شنوایی ، لامسه ، ‏بویایی و چشایی )‏

کد ها ، نشانه ها ونماد ها
کدها یا نشانه ها و نمادها به سه دسته تقسیم می شوند:‏
طبیعی : نشانه ای است که میان صورت و مفهوم ،همجواری و تماس وجود دارد. ( دود و آتش ، ردپا ورونده ، ‏ورود فردی باچتر ودانستن بارش باران؛ …)‏
تصویری : نشانه ای است که میان صورت و مفهوم آن شباهتی عینی و تقلیدی وجود دارد. ( علایم راهنمایی ‏و رانندگی ، پله اضطراری ؛ علایم نشانه مرد وزن ، …)‏
وضعی : نشانه ای است که میان صورت و مفهوم آن نه شباهت عینی وجود دارد نه همجواری، بلکه تنها ‏رابطه ای است قراردادی ، نه ذاتی وخود بخودی . به اینها نماد می گویند ( بوق های سه گانه تلفن، عصای ‏سفید، مارش نظامی از رادیو ، درجات نظامی،…) ‏
سمبل وزبان
سمبل : سمبل عبارتست ازهر علامت یا چیزی که برای دلالت کردن بر چیز دیگری وضع شده است. مثلا ‏‏”کتاب“ بعنوان یک سنبل برای مجموعه ای از کاغذهای چاپ شده با جلد و شیرازه وضع شده است.‏
زبان : در حقیقت زبان یک سیستم کامل از سمبلهای قراردادی و صوتی است که بوسیله انسان برای ایجاد ‏ارتباط و اشتراک در تجارب به کار می رود.‏
کاربرد زبان : ‏
‏- وسیله ای برای ارتباط با دیگران
‏- سیستمی از سنبلها و قوانین که بواسطه آنها ما فکر می کنیم.‏

کهکشانهای ارتباطی ‏M. Mackluhan
‏ مک لوهان دانشمند کانادایی معتقد است که ارتباطات حیات بشری را به سه دوره( کهکشان ) تقسیم کرده ‏است:‏
‏۱٫‏ کهکشان شفاهی (ازآغاز حیات بشر تا اختراع چاپ ۱۴۳۶م) که ارتباطات بشری صرفا اشاره ای و ‏زبانی بود.‏
‏۲٫‏ کهکشان گوتنبرگ (اختراع چاپ در ۱۴۳۶ تا ساخت رادیو۱۸۹۶م) در این دوره ارتباط نوشتاری ‏گسترش یافت.‏
‏۳٫‏ کهکشان مارکنی( اختراع رادیو تا کنون ) دراین دوره ارتباطات دور و الکترونیکی گسترش یافت.‏

دهکده جهانی مک لوهان
به نظر مک لوهان وسایل ارتباطی باعث شده که جهان ما کوچکتر و آگاهیها بیشتر و قدرت نفوذ صاحبان ‏وسایل ارتباطی افزون تر شود. بر این اساس دیگر مرزهای جغرافیایی معنای خود را از دست داده و امواج ‏رسانه ای بدون اخذ ویزا و پاسپورت می تواند به هر کشور،شهرومنطقه ای و حتی خانه ای وارد شود و تاثیر ‏خود را بگذارد بدون آنکه دولتها قادر باشند جلوی انتشار این امواج را بگیرند.‏

مراحل ارتباط :‏
مرحله اول ـ دسترسی به گروه مخاطب
ارتباط نمی تواند مؤثر باشد مگر این که در گروه مخاطب خود شنیده و یا دیده شود . ممکن است این امر ‏واضح بنظر رسیده و نیاز به تئوریهای پیچیده برای توضیح نداشته باشد اما بسیاری از برنامه ها حتی در این ‏مرحله‎ ‎ی ساده دچار شکست می شوند . ‏
این امر مستلزم مطالعه گروه مخاطب برای درک این مسئله است که عادات شنیداری و خواندنی آنان چه می ‏باشد .‏‎ ) ‎مخاطب شناسی )‏
مرحله دوم ـ جلب توجه مخاطب
هر ارتباطی باید توجه را به نحوی جلب کند که مردم برای گوش کردن و یا خواندن آن تلاش کنند .‏
مثالهایی از شکست ارتباطی در این مرحله عبارتند از :‏
رد شدن از کنار پوستر بدون زحمت دادن به خود برای نگاه کردن به آن
توجه نکردن به صحبت بهداشتی یا نمایش عملی در کلینیک
در هر موقعیت زمانی ، حدود وسیعی از اطلاعات را از طریق پنج حس مان یعنی لامسه ، بویایی ، بینایی ، ‏شنوایی و چشایی دریافت می کنیم . توجه روندی است که به وسیله آن فرد ، بخشی از این مجموعه ‏پیچیده را برای دقت و تمرکز انتخاب می کند .‏

و…………..


تعداد صفحات : 59 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود