صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی  »  مقاله لینوکس سیستم عامل مناسب برای مراکز داده

مقاله لینوکس سیستم عامل مناسب برای مراکز داده

Article Linux

دانلود مقاله لینوکس سیستم عامل مناسب برای مراکز داده

با توسعه فناوری اطلاعات و آغاز انقلاب پردازش که در دهه ۵۰ میلادی و همزمان با ساخت کامپیوترهای الکترونیکی اولیه اتفاق افتاد، جهان سه مرحله مختلف را در ارائه خدمات مرتبط با اطلاعات و داده از پایین‌ترین سطح شامل ذخیره و نگهداری داده‌ها و یا انتقال آن تا سطوح بالاتر از قبیل خدمات متنوع مبتنی بر اطلاعات و دانش گذرانده است.

مرحله اول به دهه ۵۰ میلادی تا دهه ۸۰ میلادی مربوط است که در آن سالها کامپیوترهای بزرگ پیشرفت قابل توجهی پیدا کردند. برخی از سازمانهای بزرگ به خرید و استفاده از این کامپیوترها مبادرت ورزیدند. به خاطر هزینه بسیار زیاد این کامپیوترها خرید آن برای شرکتهای کوچک و متوسط و اشخاص مقدور نبود. راه‌حل جایگزین ایجاد مراکزی برای پردازش و ارائه انواع خدمات اطلاعات بود و بخشهای مختلف با همه سختی‌های موجود از امکانات این مراکز داده به صورت مشترک استفاده می‌کردند[۱].

اختراع رایانه‌های کوچک و کاربردی شدن آن در دهه ۸۰، نگرش مردم و سازمان‌ها را نسبت به خدمات نگهداری و پردازش داده‌ها تغییر داد. این رویداد شرایط را برای توسعه رویکرد توزیع شدگی خدمات به وجود آورد. در این دوره شرکتهای کوچک و افراد هم قادر شدند تا بسیاری از نیازهای اطلاعاتی خود را از طریق رایانه‌های کوچک برآورده سازند[ ۲ ].

با توسعه شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنت و انقلاب ارتباطات دیجیتالی در دهه آخر قرن بیستم کاربردها و خدمات متعدد و متنوعی در دنیا ایجاد شد. بسیاری از خدمات از قبیل خدمات مشاوره پزشکی و حقوقی و … تغییر روش داده و تحت شبکه ارائه‌ شدند و بسیاری از خدمات جدید از قبیل جستجو، میزبان وب، پست الکترونیک و … به وجود آمد. اهمیت بهره‌وری و عملکرد بالای شرکتها و سازمانها در فضای رقابتی آنها را به استفاده هر چه کارآمدتر از شبکه‌های رایانه‌ای تشویق می‌کرد. این مهم جز با ارائه خدمات سریع، ارزان، تمام‌وقت، در دسترس، امن و پایدار امکان‌پذیر نبود. بنابراین شرکتهای کوچک در دنیای رقابتی موجود بایستی انواع تجهیزات و سخت‌افزارها را خریداری نموده، نصب می‌کردند، نگهداری می‌کردند و در نهایت هزینه‌های ارتباطی آن را می‌پرداختند. با همه این اوصاف مشکلات متعددی وجود داشت که مانع از افزایش بهره‌وری شرکتها می‌شود . هزینه‌های زیاد، کمبود نیروی متخصص و گران بودن آن برای نگهداری سیستم و شبکه و ترافیکهای موقت در شبکه مثل آنچه که برای سازمان سنجشی در دوره‌ای از سال اتفاق می‌افتد، نمونه‌هایی از این مشکلات هستند.

رویکرد سوم که به برکت توسعه روزافزون شبکه‌ها اتفاق افتاده است، رویکرد تمرکز مجدد است. در این رویکرد مراکزی که با امنیت فوق العاده، پشتیبانی قوی و شرایطی خاصی در نظر گرفته می‌شوند و شرکتهای کوچک خدمات، داده‌ها و کاربردهای خود را به آنجا می‌سپرند و از آن طریق در بستر شبکه به ارائه خدمات می پردازند. این مراکز داده علاوه بر سرشکن کردن هزینه شرکتهای کوچک، سایر مشکلات آنها را نیز کاهش داده‌اند. از مزایای دیگر این مراکز کاهش ترافیک شبکه، اصلاح مسیردهی و استفاده از انواع حافظه ها برای افزایش کارایی می باشد [۳] . با توجه به ویژگی های رویکرد سوم، این تحقیق به بررسی و مقایسه این رویکردها ولزوم پذیرش رویکرد سوم پرداخته است.

مسئله مهم دیگری که در این تحقیق بررسی خواهد شد، بازسازی دولت و ساختارهای آن براساس رویکرد سوم است. درواقع دولت الکترونیک که از طریق تعبیه و استفاده از تجهیزات، نرم‌افزارها و رایانه‌های جداگانه در بخش‌ها و سازمان‌های مختلف ایجاد می‌شود از رویکرد دوم تبعیت می‌کنند که مربوط به یک دهه قبل است. خدمات دولتی و دولت الکترونیک اگر در قالب رویکرد سوم که مرکز داده می‌باشد در نظر گرفته شوند علاوه بر حصول مزایای ذکرشده، به بهره‌وری بیشتر عملکرد دولت خواهد انجامید.

با توجه به اینکه این  مراکز که با امنیت فوق‌العاده، پشتیبانی قوی و شرایط خاصی در نظر گرفته می‌شوند، بستری فراهم می‌کنند که سازمانها و شرکتها، داده‌ها، برنامه‌ها و خدمات برخط خود را به این مراکز سپرده و خود و مشتریانشان از راه دور از آنها استفاده نمایند.

این تحقیق همچنین بنا دارد اهمیت سیستم عامل در امنیت مراکز داده را بیان نموده و راهکارهای انتخاب سیستم عامل مناسب برای این مراکز را بررسی نماید.

فهرست مطالب

عنوان صفحه

لزوم و اهمیت مرکز داده در ابعاد ملی و جایگاه آن در توسعه دولت الکترونیک ………………………۴

چکیده ………………………………………………۴

مفهوم مرکز داده و ملزومات آن ………………………………۴

امنیت …………………………………………………………………………۵

بررسی اهمیت و لزوم مرکز داده ………………………………۶

دولت الکترونیک و مرکز داده ……………………………………۷

دولت الکترونیک ……………………………………………………….۷

مدیریت چرخه داده و اطلاعات…………………………………..۹

نتیجه گیری …………………………………………………………………۱۰

لینوکس، سیستم عامل مناسب برای مراکز داده (Data Center) …………………………………۱۱

چکیده ………………………………………………………………………..۱۱

ویژگیهای مرکز داده ………………………………………………….۱۱

شرایط و مزایای اصلی مرکز داده …………………………..۱۲

چالش امنیت سیستم عامل در مراکز داده …………..۱۲

راه حل اقتصادی چالش امنیت سیستم عامل ……۱۳

ویژگی سیستم عامل ایده آل ……………………………….۱۴

انتخاب سیستم عامل مناسب مرکز داده ………………۱۴

استفاده از لینوکس در سرورها و ابر رایانه ها …………..۱۶

جمع بندی و نتیجه گیری …………………………………………۱۸

مراجع …………………………………………………۱۹


تعداد صفحات : 19 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود