مقاله فراورده های چوب

مقاله فراورده های چوب

دانلود مقاله در مورد فراورده های چوب

فرآورده های چوب ‏
در یک برش عرضی از تنه درخت ، ساختار قابل رویت چوب به ترتیب از مرکز چوب ‏به سمت بیرون عبارتند از‎: ‎مغز چوب ، چوب یا زایلم ، لایه زاینده (کامبیوم)‏‎ ‎، ‏پوست‎.

مغز چوب ‏
مغز ، که در قسمت مرکزی و وسط ساقه یا شاخه قرار دارد، به صورت یک نوار ‏سیاهرنگ قابل تشخیص است. مغز شامل بافتهایی است که در طی اولین سال رشد ‏درخت تشکیل شده‌اند‎. ‎
چوب (زایلم)‏‎ ‎
قسمت چوب ، یک لایه ضخیم است که در کنار سلولهای زاینده به صورت حلقه‌های ‏متحد المرکز (رویش‌های سالانه) آرایش می‌یابد. در درخت در حال رشد ، چوب ‏عموما از سلولهای زنده تشکیل شده است. چوب محکم‌ترین و مقاوم‌ترین قسمت تنه ‏برای کارهای ساختمانی است. در جهت برش‌های افقی ، شیره درخت از پوست ‏درخت از میان نسوج شعاعی عبورمی‌کند و به چوب می‌رسد‎.

نقش نسوج شعاعی در مقاومت چوب بسیار مهم است. در واقع این نسوج مانند ‏بست‌هایی هستند که الیاف چوب را به همدیگر محکم می‌کنند و نگاه می‌دارند و از خم ‏شدن و از هم‌گسیختگی رشته می‌کاهند. به مرور زمان در اطراف مغز چوب ، بافتی ‏از سلول‌های مرده تشکیل می‌گردد که چوب پیر نام دارد. این قسمت معمولا از چوب ‏جوانی که آن را احاطه کرده است محکم‌تر می‌باشد و حاوی مقادیری رنگ و مواد ‏قلیایی است‎.

در مقطع عرضی درختانی مثل گردو ، آلبالو و نارون ، چوب مرکزی یا چوب پیر ‏دیده می‌شود. چوب جوان معمولا رنگ روشنی دارد، اما چوب پیر تیره‌تر می‌باشد‎. ‎


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 12

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط