صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » جغرافیا  »  مقاله شهرستان آبیک

مقاله شهرستان آبیک

دانلود مقاله شهرستان آبیک
مشخصات آماری و جغرافیایی شهرستان آبیک
شهرستان آبیک با وسعتی حدود ۱۵۳۴ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۸۴۲۰۱ نفر(براساس آمار سال ۱۳۷۵) کم وسعت ترین و نیز کم جمعیت ترین شهرستان استان قزوین می باشد. که دارای دوبخش مرکزی و بشاریات و دو شهر آبیک و خاکعلی بوده و مجموعاً دارای پنج دهستان است. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان مدیریت استان میزان جمعیت شهرستان در سال ۸۴ بالغ بر ۹۵۹۲۸ هزار نفر می باشد.
شهرستان آبیک در محدوده جنوب ارتفاعات طالقان از رشته کوههای البرز و نیز قسمت هایی از دشت قزوین واقع شده است. اکثر مناطق شهری و روستایی شهرستان و قسمت اعظم کارخانجات و واحدهای دامپروری و طیور در بخش شمالی که کوهستانی و دارای معادن سنگ سبز و گرانیت و بتونیت و باریت بوده ، واقع شده است و قسمت های مرکزی و جنوبی شهرستان که در بخشی از دشت قزوین واقع شده دارای زمین های حاصلخیز کشاورزی می باشد که از بهترین زمینهای کشاورزی دشت قزوین است. در جنوبی ترین نقاط شهر ستان نیز اراضی شوره زار قراردارند .
بارش میانگین سالیانه شهرستان بین ۴۰۰ میلیمتر در نواحی شمالی و کوهستانی تا ۲۵۰ میلیمتر در نواحی مرکزی و جنوبی می باشد و آب و هوای آن از آب و هوای کوهستانی تا آب و هوای نیمه بیابانی گرم در تغییر است . شهرستان دارای رود دائمی نمی باشد و شبکه های آبهای زمینی آن فصلی و موقت می باشد.
بر اساس آمار پراکندگی جمعیت شهرستان در سال ۱۳۶۵ برابر ۱۱نفر و در سال ۱۳۷۵ برابر ۲۱ نفر و در سال ۱۳۸۲ برابر ۶۲ نفر د رکیلومتر مربع بوده است. جمعیت شهر آبیک در سال ۱۳۵۵ برابر ۲۵۶۸ نفر و درسال ۱۳۶۵ برابر ۱۷۰۷۴ نفر و درسال ۱۳۷۵ برابر ۳۲۸۴۳ نفر بوده است. رشد جمعیت شهر آبیک از سال ۱۳۵۵ الی ۱۳۶۵ برابر ۶۶۰% و از سال ۱۳۶۵ الی ۱۳۷۵ برابر ۱۹۰% اعلام شده است. که بیشترین علت رشد جمعیت در دهه بین سالهای ۱۳۵۵ الی ۱۳۶۵ اولاً افزایش نرخ رشد جمعیت در کشور و ثانیاً مهاجرت بوده است که عامل دوم در دهه های بعد نیز از فاکتورهای اصلی افزایش جمعیت شهر بوده و است.
ترکیب جمعیتی شهر از دو قسمت تشکیل شده است. اول ساکنین اصلی شهر و دوم مهاجرین استانهای همجوار و روستاهای شهرستان و استان و دیگر استانهای کشور که جمعیت زیادی را تشکیل می دهند سیمای شهر نیز جز در مورد بخش های جدید الاحداث مانند شهرک خرم و قدس و کوی فرهنگیان و اداره برق و سپاه همگی دارای بافت قدیمی و سنتی بوده و فاقد چیدمان و نظم شهری می باشد.
جمعیت روستایی نیز از ساکنین بومی هستند که سالها در این روستاها سکونت داشته و به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند . عده ای از روستائیان نیز در شرکت ها و کارخانجات شهرستان مشغول به کار هستند.

الف)فرصتهای توسعه
۱- برخورداری از موقعیت ممتاز مکانی نزدیکی به شهر به شهرهای تهران ، کرج و قزوین به عنوان بزرگ ترین بازار مصرف کشور و دسترسی به امکانات و منابع انسانی و توانمندی های استان تهران
۲- ورود ۲۷۰ میلیون مترمکعب آب تنظیم شده سد طالقان به استان از طریق شهرستان آبیک به عنوان قابلیت ویژه در توسعه شیلات و کشاورزی
۳- دسترسی به منابع انسانی تحصیل کرده و مراکز آموزش عالی در مرکز استان و استان همجوار از جمله استان تهران
۴- قرارگرفتن در مسیر راههای اصلی کشور(جاده ای و راه آهن)
۵- جاذبه سرمایه گذاری در بخش صنعت برای سرمایه داران با توجه به موقعیت مکانی ویژه شهرستان
۶- قرارگیری در مسیر مسافران و گردشگران عبوری به سمت شهرهای شمالی وغربی کشور
۷- نزدیک بودن به شبکه مترو کرج- تهران و قرارداشتن در مسیر توسعه آتی مترو کرج – تهران
۸- جذابیت و استعداد شهرستان در جذب سرمایه گذاری های بزرگ به دلیل قرارداشتن در جوار استان تهران و دشت کشاورزی قزوین.
ب)تهدیدات توسعه
۱- ممنوعیت ساخت صنایع تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران و قرارگرفتن شهرستان در این محدوده
۲- وجود کارخانه سیمان آبیک در کنار شهر آبیک به عنوان یک مجموعه صنعتی آلاینده و مانع توسعه شهر
۳-استقرار شهرستان در منطقه با شدت زلزله بسیار زیاد و آسیب پذیر بودن ساختمان های مسکونی ،اداری و صنعتی
۴- سرریز شدن بخشی از مشکلات و معضلات کلان شهرتهران و شهرستان های استان تهران به این شهرستان

ج) قابلیت ها و توانمندیها
۱- برخورداری از واحدهای دامپروری و قابلیت های توسعه دامداری و آبزی پروری شهرستان
۲- برخورداری از زیربناهای سازمان یافته مانند شبکه های جاده ای ( اتوبان تهران- قزوین ) – راه آهن و برخورداری از فرودگاه مرکز خدمات کشاورزی
۳- وجود معادن سنگ های تزئینی ، شن و ماسه ،سیمان ،بنتونیت ، باریت،آهک ، زغال سنگ و…در شهرستان
۴- وجود آب و هوای مناسب ، خاک مستعد ، و اقلیم متنوع و برخورداری بخشی از زمینهای کشاورزی از کانال اصلی انتقال آب و قابلیت توسعه فعالیتهای زراعی و باغی و تنوع تولید محصولات کشاورزی
۵- وجود افراد متخصص در سطوح عالی و سرمایه داران در داخل و خارج از کشور از اهالی روستاهای شهرستان که امکان جذب آنها برای سرمایه گذاری در منطقه وهمچنین ساخت مکانهای عام المنفعه امکان پذیر است.
۶- امکان توسعه و ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه ای به منظورتأمین نیازهای آموزشی بخش صنعت و کشاورزی
۷- برخورداری ازکارگران ماهر و نیمه ماهر در اکثر رشته های صنعتی و کشاورزی
۸- مستعد بودن زمین های کشاورزی برای توسعه کشت دانه های روغنی( کلزا و…)
۹- نزدیکی به فرودگاه صنعتی و آموزشی
۱۰- توجیه اقتصادی بیشتر جذب سرمایه نسبت به شهرستان های همجوار

 


تعداد صفحات : 30 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود