مقاله سویای علوفه ای

دانلود مقاله سویای علوفه ای

مقدمه
کشاورزان نیمه شرقی چین شمالی در دوران حکومت سلسله شانگ (۱۱۰- ۱۷۰۰سال قبل از میلاد مسیح) یا احتمالاً مدت ها قبل از این تاریخ سویا، (L) Glycine max را اهلی کردند. چندین هزار سال است که مردم آسیای شرقی از سویا برای غذای انسان و دام و به عنوان دارو برای درمان برخی اختلال هایی که در بدن انسان رخ می دهد، استفاده می کنند.

سویا خیلی دیر به آمریکای شمالی رسید. ساموئل باون، ملوانی که در کمپانی هند شرقی خدمت می کرد، برای نخستین بار این گیاه را در سال ۱۷۶۵ وارد کرد. باون سویا را از طریق لندن، از چین به ساوانا(واقع در مستعمرۀ جورجیا) برد. او از سویایی که در مزرعه اش کاشته بود، سس سویا تهیه و آنرا به لندن صادر کرد.

در سال ۱۸۵۱ دکتر بنجامین فرانکلین ادوارد سویا را به نیمه غربی ایالات متحده امریکا وارد کرد. او بذر سویا را از ماهیگیران ژاپنی اوکلند از دریا نجات داده شدند، به دست اورد. این کشتی شکر و کالاهای دیگری از هنگ گنگ به مقصد سانفرنسیسکو حمل می کرد. ادوارد بذر را به جان اچ. لی اهل آلتون در ایالت ایلینوی داد و او در تابستان ۱۸۵۱ آنرا در باغ خود کاشت. کشاورزان تا سال ۱۸۵۴، سویا را که در سال ۱۸۵۱ به ایلینوی آورده شده بود در سراسر ایالات متحده تکیر کردند و رواج و مورد ارزیابی قرار دادند.(۳)

سویا یکی از گیاهان دانه روغنی و علوفه ای که مبدا آنرا آسیای شرقی می دانند. سویا اسامی فارسی مختلفی دارد مانند: سوژا، لوبیا، پشم باقلا، کرد باقلا، لوبیا دانه روغنی بومی چین و منچوری می باشد. سویا متعلق به تیره پروانه آسا و جنس گلاسین  Glycine دارای ۴۰ گونه مختلف است. دانه سویا روغنی دارای حدود ۱۸% روغن خوراکی بسیار مرغوب، ۵۰- ۳۵% پروتئین می باشد. در آسیای شرقی آنرا به مناسبت زیادی پروتیئن گوشت مزارع نامیده اند. پروتئین سویا دارای ارزش بیولوژیکی زیادی بوده و دانه آن غنی از مواد غذایی قابل هضم، کلسیم زیاد، آهن و ویتامین های مختلف است.(۷)

 

فهرست

مقدمه: ۱

اهمیت اقتصادی سویا: ۳

مشخصات گیاه شناسی: ۴

ریشه: ۵

برگ: ۷

گل آذین: ۸

دانه: ۱۱

ارقام سویا: ۱۲

تناوب: ۱۲

اکو لوژی سویا: ۱۲

خاک: ۱۳

عملیات زراعی و تهیه بستر: ۱۳

تاریخ کاشت: ۱۴

انتخاب واریته. ۱۵

دوبارکشت در سال : ۱۶

چند کشتی های رایج در آسیا: ۱۸

مراحل رشد سویا: ۱۹

آبیاری: ۲۰

کود دهی: ۲۱

بیماریهای قارچی: ۲۱

۱) پوسیدگی قهوه ای ساقه: ۲۱

۲) پژمردگی یا سوختگی فوزاریومی: ۲۳

کنترل علف های هرز سویا : ۲۵

خسارت ناشی از علف کش ها: ۲۸

کنترل بیو لوژیکی : ۳۰

کنترل زراعی : ۳۱

کمبود مواد معدنی و مسمومیت ها ۳۶

منگنز: ۳۶

مولیبدن: ۳۶

کمبود مس: ۳۷

بور: ۳۷

کبالت: ۳۷

کلسیم: ۳۸

آهن: ۳۹

برداشت: ۴۰

سیلو کردن سویا: ۴۱

مزایای سیلو کردن سویا: ۴۱

مفهوم کلی از سیلو کردن: ۴۱

نحوه عمومی سیلو کردن: ۴۳

منابع. ۵۰

 


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 54

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط