صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » مقاله » فرهنگ و معارف  »  مقاله زندگینامه جلال آل احمد

مقاله زندگینامه جلال آل احمد

Biographical article Jalal Ahmad

دانلود مقاله زندگینامه جلال آل احمد

مختصری درباره جلال آل احمد و آثار او

سال و محل تولّد:  ۲ آذر ۱۳۰۲ – تهران

سال و محل وفات: ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ – اسالم گیلان

جلال آل احمد دوم ، آذرماه سال ۱۳۰۲ در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود ، او هرگز نتواست در یک جا حتی در بستر آرامش بخش باورهای دینی ، آرام گیرد و شاید تحت تاثیر همین زندگی پرتکاپو و سرشار از مسا له بود که آل احمد به شیوه و سبک جدیدی از نویسندگی دست یافت و تا مدت ‏ها نویسندگان جوان نسل بعد از خود را ، شیفته زبان و اندیشه خویش کرد .

به گزارش بخش ادبی خبرگزاری کار ایران ایلنا ، جلال در سال ۱۳۲۲ در نجف درس طلبگی خواند و پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۲۳ به احزاب سیاسی پیوست و چندی با حزب توده همکاری کرد ، اما در این محیط نیز چیزی را که می‏خواست به‏دست نیاورد .

وی ، از سال ۱۳۲۶ به شغل معلمی روی آورد . آل احمد نخستین داستان خود را در سال ۱۳۲۴ با عنوان “زیارت” در مجله سخن منتشر کرد .مجموعه دید و بازدید او نیز در همین سال منتشر شد .

مجموعه ” از رنجی که می‏بریم ” ، بیشتر تحت تاثیر شعارهای حزبی درباره فشاری که حکومت برکارگران و افراد سیاسی اعمال می‏کرد ، در سال ۱۳۲۶ منتشر شد . در دو مجموعه داستان ” سه‏تار ” و “زن زیادی” تعصب و نادانی مردم کوچه و بازار را با لحنی انتقادی تصویرکرده‏است .

مشهورترین اثر داستانی آل‏احمد ، داستان بلند ” مدیر مدرسه ” است که به سال ۱۳۳۷ منتشر شد . مدیر مدرسه سرگذشت مدیری بی‏پناه است که بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ، فضای اداری فاسد سرانجام او را به ناامیدی می‏کشاند .

نثر پرشتاب و بریده بریده جلال که به نثر تلگرافی شهرت یافته ، در همین اثر به کمالی شایسته رسید و نسل جوان آن روز و دهه بعد را به شدت تحت تاثیر قرارداد . رمان ” نون و القلم (۱۳۴۰) ” کوشش دیگری است برای بازگویی اوضاع اجتماعی ، داستان “نفرین زمین “(۱۳۴۶) درواقع ادامه مدیر مدرسه است و در آن معلم روستا به گزارش تحولات روستاها در روزگار اصلاحات ارضی می‏پردازد . این کتاب یکی از نخستین رمان‏هایی است که در آن ، نویسنده به مسائل روستا و ادبیات روستا می‏پردازد .

مجموعه پنج داستان که پس از مرگ او به سال ۱۳۵۰ منتشر شد ، در برگیرنده داستان‏هایی است که نویسنده از دوران کودکی خود به یاد آورده‏است . او همچنین از همان آغاز به نوشتن مقالات اجتماعی و انتقادی پرداخت و نگارش مقالات (تک نگاری) مونوگرافی و سفرنامه نویسی روی آورد .

از جلال ، در زمینه مقاله نویسی انتقادی ، مجموعه‏های “هفت مقاله ” ، ” سه مقاله دیگر ” ، ” کارنامه سه ساله ” ، ” ارزیابی شتابزده ” ، ” در خدمت و خیانت روشنفکران” و “غرب زدگی” به رشته تحریر درآمده است که به ویژه در دو کتاب اخیر ، نویسنده به مهم‏ترین مسائل جامعه ایران یعنی دو موضوع “غرب “و “روشنفکران ” پرداخته و با دیدی ناقدانه و سنت‏گرا با توجه به موازین جامعه‏شناسی ، آرای معروف به غرب‏زدگی خود را پرشتاب و کوبنده مطرح کرده‏است .

استحکام نثر جلال در مقاله‏های انتقادی و سبک مقطع او ، شیوه کار وی در داستان‏نویسی را به شدت متاثر ساخته و داستان‏های کوتاه و بلند وی را هم به ساختار و محتوای مقاله نزدیک کرده‏است .

در قلمرو سفرنامه ، تک‏نگاری و مشاهدات ، اورازان ، تات نشین‏های بلوک زهرا و جزیره خارک در تیم خلیج فارس ، یادگارهایی است که از قلم آل‏احمد برجای مانده‏است .

وقتی به سال ۱۳۴۵ سفرنامه حج او به نام ” خسی در میقات ” انتشار یافت ، توجه بسیاری از

حج‏کنندگان و اهل قلم را به خود معطوف کرد . به طوری که می‏توان گفت این اثر با تقلیدهای فروانی که به دنبال داشت ، توانست سبک نوینی در سفرنامه نویسی حج پدید آورد .

آل احمد ، ترجمه‏هایی از آثار نویسندگان بزرگ چون داستایوفسکی ، ژان پل سارتر ، آندره ژید و اوژن یونسکو نیز دارد که در مجموع نسبت به دیگر زمینه‏های نویسندگی برای او به عنوان یک مترجم ، شان چندانی به بار نیاورده است ، چنان‏که تلاش ‏های او در کار مطبوعات نیز شهرتی برای او به بار نیاورد .
زندگی آل احمد ، در شهریور ۱۳۴۸ در حالی که ۴۵ سال بیشتر نداشت به پایان رسید .

آثار: ۱- از رنجی که می بریم ۲-اورازان ۳-پنج داستان ۴-تات نشین های بلوک زهرا ۵-جزیره خارک در یتیم خلیج فارس ۵- چهل طوطی ۶- خسی در میقات ۷- در خدمت و خیانت روشنفکران ۸- دست های آلوده ۹- دید و بازدید ۱۰- زن زیادی ۱۱- سرگذشت کندوها ۱۲- سفر آمریکا ۱۳- سفر به ولایت عزرائیل ۱۴- سفر روس ۱۵- سه تار ۱۶- غرب زدگی ۱۷- مدیر مدرسه ۱۸- مکالمات ۱۹- نفرین زمین ۲۰- نون وا لقلم ۲۱- یک چاه و دو چاله


تعداد صفحات : 39 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود