مقاله در مورد علل ناسازگاری کودکان و نوجوانان

Paper causes of conflict Children

دانلود مقاله در مورد علل ناسازگاری کودکان و نوجوانان

مقدمه
با اعتراف به این حقیقت که انسان نمی ‌تواند و نباید بر آنچه که از خود اراده و اختیاری در آن نداشته، ‌امتیازی برای خود نسبت به دیگران قائل باشد و اگر تحت شرایطی نسبت به دیگری تفاخر و احساس برتری نماید این حالت را می‌توان بیانگر جهالت و از خود بیگانگی اش دانست باید دانست که زشتی و زیبایی، عقب ماندگی و تیز هوشی، نابینایی و بینائی، ناشنوایی و شنوایی، روستایی و شهری، و سیاهی و سفیدی نیاید برتری بر دیگری ‌باشد، چه بسا برتری انسان بر انسان فقط از لحاظ تقوا و تفرب به خداست. مراحل رشد همه افراد یکسال است تا زمانی که از یک مرحله عبور نکند و به مرحله بعدی نرسد. احتمال عبور از این مراحل برای تمام افراد عمومیت دارد اما طرز رشد از کودکی به کودک دیگر با توجه به ویژگی‌های فردی او تفاوت می‌کند و هریک به شیوه و سرعتی که خاص خود اوست این مراحل را پشت سر می‌گذارد. تمام کودکان در یک سن مشابه لزوماً به نقطه معینی از رشد نمی‌رسند. برخی از آنان به شیوه ی گام به گام و تدریجی و یا یکنواخت رشد می‌کنند، در حالیکه بعضی دیگر رشد ناگهانی و جهشی دارند. بنابراین درست تر آن است که به جای مقایسه کودکان با هم، با سنجش و کشف ویژگی‌های فردی هر کودک در نقطه شروع، او را با خودش مقایسه کنیم. جریان یادگیری با تولد آغاز می‌شود و در تمام طول زندگی به صورت‌های مختلف ادامه می‌یابد. در ابتدا یادگیری بصورت تصادفی و گاهی غیر مستقیم صورت می‌پذیرد ولی در دبستان با برنامه ریزی نظم پیدا می‌کند. بعضی از کودکان با توجه به عوامل محیطی، جسمانی، و عاطفی مراحل رشد را به خوبی طی نمی کنند و آمادگی ورود به دبستان و یا همراهی با سایر کودکان را ندارند. شناسایی توانمندیهای کودک و توجه به آن یکی از دشوارترین و در عین حال یکی از مفیدترین وظایف اولیاء و معلمان است. با شناخت کودکان استثنائی – که آنها هم آفریدگار خداوند هستند و نسبت به همسن های خود دارای محدویت می باشند ولی نیاز به زندگی، عشق و محبت و کار و ازدواج دارند – باید تلاش نمود تا آنان هم به مانند سایر افراد جامعه به زندگی خود ادامه دهند.

تعریف کودک استثنائی: اگر بخواهیم افراد جامعه را در منحنی نرمال قرار دهیم، مردم در سه جهت قرار می‌گیرند. بعضی در سمت چپ یا منفی، بعضی ها در سمت راست یا مثبت و اکثریت در وسط یا میانه. بطور آماری کسانی که در دو جهت منحنی نرمال قرار می‌گیرند استثنائی نام دارند. در جهت مثبت، افراد با هوش و تیز هوش قرار دارند و افراد جهت منفی منحنی کسانی هستند دارای محدویت که با سایر مردم جامعه متفاوتند. این دسته از افراد طی این مقاله مد نظر ما هستند و سعی در شناختشان داریم. کودک استثنایی قبل از اینکه استثنایی باشد یک کودک (انسان) با تمام خصوصیات و صفات است ولی با ویژگی خاص خود. کودک استثنایی عبارت است از کودکی که از لحاظ جسمانی، روانی، و ذهنی نسبت به همسالان خود عقب تر باشد و نیاز به کلاس و آموزش خاص داشته باشد. با توجه این تعریف ارائه شده، دانش‌آموزانی که در گروه استثنایی قرار می‌گیرند به شرح زیر می‌باشد:

– دانش‌آموزان ناشنوا
– نیمه شنوا
– دانش‌آموزان نابینا
– نیمه نابینا
– دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری
– دانش‌آموزان و کودکان ناسازگار (مشکل رفتاری)
– دانش‌آموزان جسمی‌ – حرکتی
– دانش‌آموزان با ناتوانی تکلمی‌
– دانش‌آموزان عقب مانده ذهنی
– دانش‌آموزان چند معلولیتی

کودکان به هنجار کودکانی هستند که قادرند از نعمت‌های زندگی بطور صحیحی بهره گرفته و از زندگی خود لذت ببرند و آن گاه توانایی‌های خود را در راه سازندگی جامعه به کار ‌گیرند و در مکان‌های مختلف رفتار معقول و قابل قبولی از خود بروز دهند. به طوری که هنگام شادی، دیگران در شعف آنها شرکت نمایند و در غم دیگران به حد نسب اندوه نشان دهند و متناسب با سن و جنس خود رفتار نمایند و به حقوق دیگران احترام و………..


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 11

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط