صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی  »  مقاله در مورد صلح امام حسن (ع)

مقاله در مورد صلح امام حسن (ع)

Paper peace Imam Hassan

دانلود مقاله در مورد صلح امام حسن (ع)

خلافت امام حسن(ع)
آفتاب کم نور از دیوار‌های مدینه هجرت می‌کرد، مردم آن سامان خویش را در آستانه شبی پر حادثه می‌دیدند. به هر چیز و هر کجا می‌نگریستی غم‌انگیز ودرد ناک بود. ماه پرفیض رمضان بر زمان حکومت می‌کرد روزه داران هر کدام با شعف دیگری به خانه‌های خود پناهنده می‌شدند. امام حسن (ع) در انتظار مصیبتی عظیم بود، از روز بیست و یکم ماه رمضان سال چهلم هجری که علی علیه السلام رحلت کرد،امام حسن مجتبی علیه‌السلام به خلافت رسید. و مردم کوفه فوج فوج با او بیعت می‌کردند. از همان لحظات نخستین، با دنیائی از آشوب و نفاق ودسیسه مواجه گردید وگروهی خائن با ایجاد روابطی پنهانی با دستگاه معاویه در صدد نابودی امام حسن علیه السلام بر آمدند و از هر سو نغمه‌های مخالفت بلند شد.
حضرت هنگامی عهددار امر خلافت اسلامی گردید که اجتماع آن روز را گروهی آشفته وسست ایمان و دنیا پرست و دغلکار تشکیل می‌داد،دیگر از آن همه مجاهدتها و پاکبازی‌ها خبری نبود، تن آسائی وتجمل پرستی بر مردم حکومت می‌‌کرد و شعله‌های فضیلت رو بخاموشی میر‌فت، از روز شهادت امیر المومنین (ع) که امام حسن امور ظاهری خلافت را  عهده‌دار شد، دشمنان داخلی در صدد بر آمدند او را دست بسته به دشمن تحویل دهند .
در طول سالهای آخر خلافت علی (ع)، معاویه بن ابی سفیان، حاکم شام و منازع اصلی آن خلافت موفق شد تا قسمت اعظم امپراطوری اسلامی را، تحت سیطره خود درآورد. وی درنتیجه حکمیت اذرح، پس از جنگ صفین بوسیله عمر و بن عاص ظاهراً به خلافت منصوب شده بود. با وجود این، تا هنگامیکه علی (ع) در قید حیات بود، هر گز نمی‌توانست عنوان امیر المومنین را برای خود به کار برد. علی (ع) هنوز خلیفه مشروع و منتخب اکثریت جامعه در مدینه بود و خلافت وی آشکارا از سوی جامعه نفی نگردیده بود.
اعلام ابوموسی اشعری به خلع علی (ع) از خلافت و انتصاب معاویه از طرف عمرو بن عاص را به خلافت، مهاجرین و انصار نپذیرفته بودند. ازاینرو معاویه، علیرغم همه موفقیتهای نظامی و سیاسی هرگز نتوانست عنوانی بیشتر از امیر برای خود معمول دارد، سرانجام با سوء قصد به جان علی (ع) و شهادت آن بزرگوار، راه برای تحقق آرزو‌های جاه طلبانه معاویه هموار شد. شرایط مساعدی که به صورت ضعف و ناتوانی مردم مدینه و بخش باقیمانده پرهیزگار جامعه و طبیعت دو دل هواداران عراقی حسن (ع)، همراه با ویژگیهای مکارانه و محیلانه معاویه، این کار را برای معاویه آسانتر می‌ساخت تا شیوه‌ای را که پس از مرگ عثمان برای دسترسی به خلافت، برای خود وطایفه‌اش ابداع کرده بود کامل نماید.
نام حسن (ع)، فرزند بزرگ علی (ع) و فاطمه (س)، به عنوان خلیفه مسلمین، به وسیله چهل هزار نفر از مردم کوفه، بلافاصله پس از شهادت پدرش علام شد. گفته می‌شد که در ارتش علی (ع)، در جنگ صفین ( صفر ۳۷ ژوئیه ۶۵۷)، که کمتر از سه سال قبل از شهادت آن حضرت صورت گرفت، هفتاد نفر از اصحاب پیامبر که با محمد (ص) در غزوه بدر جنگیده بودند شرکت داشتند.
علاوه بر این، علی (ع) در همان واقعه صفین و در ارتش خود، هفتصد نفر از کسانی را که با محمد (ص) در زمان صلح حدیبیه تجدید پیمان کرده بودند ( بیعت الرضوان ) و چهار صد نفر از سایر مهاجرین و انصار را، به همراه داشت. بسیاری از آنها، هنگامی که علی (ع) خود را برای مقابله نهایی با معاویه آماده می‌کرد، هنوز در کوفه اقامت داشتند. این افراد، علی‌القاعده، باید با در انتخاب و بیعت به حسن (ع) شرکت جسته و نیز او را به عنوان خیلفه جدید، پذیرفته باشند. در غیر این صورت مآخذ موجود، اعتراضشان را به امر جانشینی، ذکر می‌کردند، در حالیکه به هیچ وجه شاهدی بر مخالفت آنها وجود ندارد.
به نظر می‌رسد که مردم مدینه و مکه این اخبار را با خوشنودی و یا حداقل، موافقت دریافت داشته باشند. این حقیقت از آرامشی که در انتخاب حسن (ع) به خلافت وجود داشت و در هیچ یک از این شهرها، مخالفتی  علیه آن صورت نگرفت، روشن و آشکار می‌گردد.

فهرست
خلافت امام حسن(ع) ۱
دلایل بیعت مردم با امام حسن(ع) ۳
واکنش معاویه ۶
اهداف معاویه ۷
خروج از کوفه ۱۰
صف آرایی قشون ۱۱
عده قشون امام حسن(ع) ۱۱
عده قشون معاویه ۱۲
چرا عبیدالله ابن عباس خیانت کرد؟ ۱۲
دو راه مقابل امام حسن(ع) ۱۳
نامه امام حسن(ع) به معاویه در مورد صلح ۱۴
پیامبر(ص) وصلح امام حسن(ع) ۱۴
علل صلح امام حسن(ع):
خستگی از جنگ ۱۵
جامعه ای با عناصر متضاد ۱۶
سپاه ناهماهنگ ۱۶
مردم پیمان شکن ۱۸
فرمانده خائن ۱۸
توطئه های خائنانه ۱۹
مکان صلح ۲۰
زمان صلح ۲۰
صلحنامه ۲۰
خطبه معاویه در کوفه ۲۲
پاسخ علی گونه ۲۳
مخالفان صلح ۲۵
پیامدهای صلح برای معاویه ۲۶
نظرات منفی متقدمین ۲۹
صفدی ۲۹
دکتر فیلیپ حتّی ۲۹
علائلی ۲۹
م.رونلدس ۳۰
لامنس ۳۰
وفا به شروط صلحنامه ۳۱
وفا به شرط اول(زمامداری معاویه) ۳۱
وفا به شرط دوم(عدم تعیین جانشین) ۳۳
وفا به شرط سوم(جلوگیری از ناسزا به علی(ع)) ۳۳
وفا به شرط چهارم(مالیات دارابجرد) ۳۵
وفا به شرط پنجم(امنیت) ۳۵
نقض آخرین فراز صلحنامه ۳۵
فهرست منابع ۳۹


تعداد صفحات : 41 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,