مقاله در مورد شخصیت کودکان

Paper character children

دانلود مقاله در مورد شخصیت کودکان

چکیده
مفهوم تربیت دینی در عناصر تشکیل‌دهنده اجتماع از همان ابتدای تولد انسان مورد توجه اسلام بوده و شخصیت پیامبر اعظم(ص) در بارور ساختن آن در قالب‌های مختلف تأثیر به‌سزایی داشته است. آ‌نچه در این تحقیق به آن اشاره می‌گردد، شخصیت‌بخشی پیامبر اعظم(ص) به کودکان در عرصه اجتماعی و چگونگی‌های تربیت دینی آنان است.


کلیدواژه‌ها: پیامبر اعظم(ص)، کودک، تربیت، شخصیت.


مقدمه
گرچه امروز به کودک بسیار توجه می‌گردد اما در گذشته این‌گونه نبوده و با وجود این که دوران کودکی مهم‌ترین دوره‌ در زندگی هر فرد،‌‌ است اما در بسیاری از ادوار تاریخی و جوامع متعدد مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

در کشورهای مختلف، کودکان مورد بهره‌کشی اقتصادی و حتی جنسی قرار می‌گرفتند. «در دوران قدیم کودک‌کشی، به‌خصوص در مورد کودکانی که دارای مشکلات جسمی و یا ناتوانایی‌هایی بودند، امری عادی و پذیرفته شده تلقی می‌شد.»

«در دوران باستانی بسیار اتفاق می‌افتد که کودکان را به دلایل مختلف از بین می‌بردند.» مثلاً «رومیان عقیده داشتند نوزادی که شکل و اندازه غیرعادی دارد یا بیش از اندازه می‌گرید نباید زنده بماند و آنها بیشتر، اولین فرزند را به ویژه اگر پسر بود زنده نگه می‌داشتند و بقیه را نابود می‌کردند.»   چنین روندی تقریباً در بیشتر جوامع وجود داشته ولی شیوه‌های آن متفاوت بوده است.

در دوران گذشته آن چه بیشتر از همه مانع این جنایات شد تعالیم ادیان الهی بود. «اسلام به‌عنوان کامل‌ترین و آخرین دین الهی با انقلابی در بینش‌ها خصوصاً نسبت به کودک ظهور کرد.»

در اسلام و به‌خصوص در زندگی پیامبر(ص)، نمونه‌های بسیاری از تکریم کودکان را توسط پیامبر(ص) می‌خوانیم. برای مثال، پیامبر سر از سجده برنمی‌داشت تنها بدین علت که کودکی بر دوش او سوار شده بود.

هر جا کودکان را می‌دید به آنها سلام می‌کرد. و سلام کردن را جزء کارهایی می‌دانست که تا لحظه مرگ از آن دست نخواهد کشید. و در حقیقت ایشان اسوه حسنه‌ای بودند که هر برگ از دفتر زرین‌شان سرشار از نکات ارزنده‌ای است که به جاست آنها را فرا گیریم و رهرو زندگی خویش گردانیم.
با توجه به آیه سه سوره مائده: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم ا لاسلام دینا فمن اضطر فی مخمضه غیر متجانف لاثم فان الله غفور رحیم»

امروز دین شما را به حد کمال رساندیم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم. پس هرگاه کسی در ایام سختی از روی اضطرار به قصد گناه چیزی از حرام مرتکب شود خدا بر خلق بخشنده و مهربان است.»

با نگاهی گذرا به زندگی سرشار از رمز و راز پیامبر اعظم(ص) شیوه‌های رفتاری پیامبر در شکل‌دهی شخصیت فردی و اجتماعی کودکان و حفظ کرامت و پاسداشت حقوق آنان، درس‌آموز خوبی برای بشر امروز بوده و این امر جز با شناخت و معرفت، اندیشه‌های تابناک ایشان میسر نخواهد بود.
هر پدر و مادری خواهان داشتن فرزندی با استعدادهای درخشان، مستقل و درعین حال انعطاف پذیر است و از اینکه نحوه تربیت آنان نتواند درشکل دهی مؤثّر ومفیدبه شخصیّت این فرزندان اثرگذار باشد، ابراز نگرانی می کند. برخی از روانپزشکان معتقدند که اگرچه ویژگیهای زیستی افراد نقش بسزایی درشکل دهی شخصیّت آنان ایفا می کنند، لیکن بسیاری از والدین قادرند طبیعت فرد را تربیت نمایند. مباحث زیر چکیده ای از راهکارهای آنان هستند : و……….


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 12

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط