صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » جغرافیا  »  مقاله جغرافیای کشور مکزیک

مقاله جغرافیای کشور مکزیک

دانلود مقاله جغرافیای کشور مکزیک
جغرافیای طبیعی و اوضاع اقلیمی
موقعیت جغرافیایی
ایالات متحده مکزیک در آمریکای مرکزی واقع و از شما به ایالات آمریکا، جنوب به گواتمالا و بلیز و از شرق به خلیج مکزیک و دریای کارائیب و از طرف غرب به اقیانوس کبیر و خلیج کالیفرنیا محدود می‌شود. این کشور از نظر مساحت مرتبه سوم را در بین کشورهای آمریکای لاتین داراست و وسعت آن بالغ بر ۱۹۵۸۲۰۱ کیلومتر می‌باشد که ۱۹۰۸۶۹۱ کیلومتر مربع خاک و ۴۹۵۱۰ کیلومتر مربع را آب تشکیل می‌دهد.

آبهای داخلی
کشور مکزیک، رودخانه‌های مهم کم دارد. بادهای مرطوب شمال شرقی و نیز طوفانهای استوایی شدید موجب کثرت مقدار آب قسمتهای خارجی سراشیبی سلسله‌ی گوهای سیرامادرا شده و سیلابها از میان دره‌های تنگ به طرف اقیانوس آرام یا خلیج مکزیک جریان می‌یابند.
مهترین رودخانه‌ی فلات مرکزی و قمست صحرا مانند منطقه‌ی کالیفرنیای سفلی معروف به ریوکونچوز به سمت شمال یعنی ناحیه روگراند جریان یافته و قسمتی از مرز مشترک مکزیک با آمریکای شمالی را تشکیل داده و به خلیج مکزیک می‌ریزد، شبکه‌ی رودخانه‌های گریکولاراوزامانیستو و پاپالون قریب به ۴۰% از مجموع آب

رودخانه‌های مکزیک را تشکیل می‌دهد. این رودخانه‌ها از دشتهای رسوبی می‌گذرد و به علت کافی نبودن زه‌کشی، باتلاقهایی را ایجاد می‌کند. ۱۵% دیگر آب رودخانه‌های مکزیک دره‌های مناطق جنوبی و ۸% از آب رودخانه‌ ها را در قسمت شمال غربی دره‌های ربوکلورادو را مشروب می‌کند.

عوارض طبیعی
کشور مکزیک از نظر جغرافیایی و اقلیمی به منزله‌ی پلی میان آمریکای شمالی و منطقه‌ی حاره است در شمال آب و هوای مناطق استوایی را دارد. منطقه وسیع کشاورزی مکزیک از شمال به جنوب بین دو رشته کوه سیرامادرا غربی و رشته کوههای شرقی آن کشور قرار گرفته است این تنوع اقلیم از عواملی است که موجبات جلب جهانگرد را به کشور مکزیک فراهم آورده است مناطق خلیجی معروف به وراکوروزا و تامپیکو در خلیج مکزیک و نیز مانزانیلو و اکاپولکو در کنار اقیانوس آرام بسیار وسیع بوده و دارای سواحل پهناور می‌باشد و سواحل آکاپولکو بخصوص محبوب جهانگردان دنیاست.

آب و هوا
کشور مکزیک تقریبا“‌ به وسیله‌ی مدار رأس‌السرطان به دو قسمت تقسیم و به همین جهت جبه‌های هوایی می‌تواند در مناطق شمالی، شرقی و مرکزی این کشور رخنه کند وجود این عامل باعث برودت هوا و وزش باد و بارانهای شدیدی می‌گردد. قسمت شمالی مکزیک بخشی از کمربند کویری نیمکره بوده و اقلیم آن با داشتن گردبادهای شدید مشخص است
چون مکزیک به وسیله‌ی اقیانوس آرام از یک طرف و خلیج مکزیک و دریا کارائیب از سوی دیگر محصور گردیده، لذا قسمت عمده‌ای از آن قملرو دستخوش بادهای مرطوب است که از ماه می تا اوت از شرق به جانب غرب می‌وزد و نیز جریانات هوایی شدید استوایی که بین ماههای اوت تا اکتبر در هر دو منطقه دریایی بوجود می‌آید.

فهرست :
فصل اول :جغرافیای طبیعی و اوضاع اقلیمی ۱
{موقعیت جغرافیایی، آبهای داخلی (۱)،عوارض طبیعی،آب وهوا (۲)،ایالات و بنادر مهم (۳) }
فصل دوم :جغرافیای انسانی ۵
{ جمعیت ،ترکیب و پراکندگی آن (۶)، رشد جمعیت (۷) ، زبان . خط (۸)}
فصل سوم : جغرافیای سیاسی ۸
{ اهمیت استراژیک کشور در منطقه ، عرض جغرافیایی(۸) ، نفت ، توریسم (۹) }
فصل چهارم : ادیان و مذاهب ۱۱
فصل پنجم : اوضاع اجتماعی ، فرهنگی و آموزشی ۱۲
(سیستم و نظام آموزشی(۱۲)، سطح علمی و فرهنگی جامعه،میزان باسوادها (۱۳)،مراکز فرهنگی(۱۴)
فصل ششم :رسانه های گروهی ۱۶
{مطبوعات ، روزنامه ها (۱۵)، مجلات (۱۶)، رادیو و تلویزیون (۱۷)}
فصل هفتم : اوضاع اقتصادی ۱۹
{سیستم و ویژگیهای اقتصادی (۱۸)، بخشهای مختلف اقتصادی (۱۹) }


تعداد صفحات : 26 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود