صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » اقتصاد  »  مقاله تغییر سبد ارزی در اقتصاد ایران

مقاله تغییر سبد ارزی در اقتصاد ایران

دانلود تحقیق و مقالات رشته اقتصاد و حسابداری با عنوان دانلود مقاله تغییر سبد ارزی در اقتصاد ایران در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۵ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

مقاله تغییر سبد ارزی در اقتصاد ایران

از دلار به یورو
کاهش ارزش دلار و سقوط آن در برابر یورو , توجه بانکهای مرکزی کشورهای مختلف دنیا را به متنوع ساختن سبد ارزی و کاهش وابستگی به دلار جلب کرد. از زمانی که نیکسون رئیس جمهور امریکا طلا را کنار گذاشت و نرخ ارز “دلار” را جایگزین آن در مبادلات ساخت, تولید کنندگان نفت نیز پذیرفتند که نفت را فقط بر حسب دلار به فروش برسانند. این امر موجب گسترش سریع دلار در بازارهای جهانی شد و اکنون بخش عمده ذخایر ارزی بانکهای مرکزی در سراسر دنیا از “دلار” تشکیل شده است.
اما با تولد یورو در سال ۱٩٩٩ و موقعیت آن به عنوان رقیب و همتراز دلار اکنون شرایطی پیش آمده است که ممکن است موقعیت دلار به عنوان یک ذخیره ارزی جهانی دچار مخاطره شود و به هژمونی دلار بر اقتصاد جهان پایان دهند.
از طرفی کاهش اخیر ارزش دلار در برابر یورو و کاهش ۴۰ درصدی ارزش آن در برابر طلا  از سال ۲۰۰۱ تا کنون بار دیگر ضرورت تغییر سبد ارزی  کشور که بخش اعظم آن دلار است , را نشان می دهد, در صورت اهمال بانک مرکزی, دارایی های خارجی کشور در مقابل نوسانات بازارهای بین المللی و ارز به شدت آسیب خواهد دید. این کاهش بیانگر آن است که طی مدت فوق, ذخایر ارزی کشورمان به طور بالقوه بخش زیادی از ارزشی را که می توانست بدست آورد, از دست داده است.
ارزهای مختلف از جمله دلار, یورو, ین و همچنین طلا , اوراق قرضه و سهام شرکتهای از جمله مواردی است که می تواند جزء دارایی های خارجی کشور محسوب شود . نکته ای که حائز اهمیت است مدیریت ترکیب این دارایی ها است که بتواند در مقابل نوسانات بازار ارز و طلا کمترین آسیب را دید.
بسیاری از کارشناسان عامل سقوط دلار را رشد روزافزون کسری تجاری امریکا و همچنین رسوایی های حساب سازی در شرکتهای امریکایی که موجب کاهش اعتبار در بازار سهام و اوراق بهادار امریکا شده است می دانند.
این نوسانات دلار در سالهای اخیر برخی از کشورهای عربی را نیز به فکر تغییر ارز مبنا در روابط و ذخیره های ارزی خود انداخته است که امارات متحده عربی و سوریه از این قبیل کشورها هستند.
هشتم سپتامبر سال گذشته بانک صادرات به دلیل آن چه همکاری با تروریستها و از جمله حزب ا… لبنان برای نقل و انتقال های مالی اعلام گردید از سوی وزارت خزانه داری امریکا تحریم شد. بدنبال تحریم بانک صادرات چند بانک دیگر از جمله سه بانک ژاپنی وHSDC   که یکی از بزرگترین بانکهای دنیا محسوب می شود روابط خود را با ایران کاهش دادند یا قطع کردند. به این ترتیب بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که کنار گذاشتن دلار امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.
وزیر صنایع و معادن کشورمان معتقد است که تغییر دلار به یورو به سود ما خواهد بود چرا که فاصله میان فروش نفت به دلار  و خرید و واردات کالا و تجهیزات از اروپا به یورو را پر می کند.
اما تغییر سبد ارزی بدون هزینه نخواهد بود. این تغییر موجب به هدر رفتن بخشی از ذخیره ارزی بدلیل اختلاف ارزش دلار و یورو می شود. از طرفی با وجود کاهش اخیر دلار در برابر یورو, دلار همچنان ارز فیزیکی غالب در مبادلات جهانی است و۶۶ درصد از دارایی های ارزی رسمی جهان به دلار است که این مقدار برای یورو ۲۵ درصد, برای ین ۴ درصد و پوند۳درصد است.

فهرست مطالب
از دلار به یورو
تصمیم دولت در رابطه با جایگزین کردن یورو با دلار
رفتار سیاسی آمریکا و آینده دلار
افزایش دلار طی ماه های آینده
۸۰ درصد درآمد ارزی ایران دلاری است
خیابان دوطرفه ارزی
اقتصاد ایران: هم اکنون مهم ترین استراتژی نظام ارزی کشور چیست؟
اقتصاد ایران: مقدار بدهی های خارجی بالفعل و بالقوه کشور چقدر است؟
اقتصاد ایران: میزان مطالبات ارزی کشور چقدر است؟
منابع و مآخذ


تعداد صفحات : 15 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود