مقاله اکتشاف ذخائر معدنی، زمینه ساز توسعه اقتصادی پایدار

دانلود تحقیق و مقالات رشته اقتصاد و حسابداری با عنوان دانلود مقاله اکتشاف ذخائر معدنی زمینه ساز توسعه اقتصادی پایدار در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۹ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

مقاله اکتشاف ذخائر معدنی زمینه ساز توسعه اقتصادی پایدار

مقدمه
اکتشاف را می توان اساسی ترین جزء و مبنای کلیه فعالیتهای معدنکاری دانست و بدون انجام عملیات اکتشافی درست و اصولی هرگز هیچ معدنی شناخته نمی شود.
باتوجه به شکل شماره ۱ می توان نتیجه گرفت که انجام درست عملیاتی اکتشافی منجر به تعیین ذخائر معدنی می شود و این ذخائر معدنی زیربنای توسعه صنایع معدنی نظیر فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان و غیره خواهد شد. توسعه صنایع معدنی بنوبه خود موجب توسعه صنعتی کشور خواهد گردید، زیرا هیچ کارخانه ای بدون استفاده از مواد اولیه معدنی قادر به فعالیت نخواهد بود. در نهایت افزایش تولیدات و توسعه صنعتی منجر به توسعه اقتصادی می شود.

برای اکتشافات معدن باید همواره دو عامل سرمایه گذاری و استراتژی اکتشاف را مد نظر قرار داد. منابع سرمایه گذاری اعم از دولتی یا خصوصی و داخلی و خارجی هزینه های لازم را برای انجام اکتشاف باید بطور مکفی و در زمان مناسب فراهم کنند. لازم بذکر است در طی سالیان اخیر قریب به اتفاق منابع مالی فعالیتهای اکتشافی توسط دولت تامین شده که بدلیل محدودیت این منابع، فعالیتهای اکتشافی نیز تا حدی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. همچنین استراتژی اکتشاف نیز علیرغم ایرادات اندکی که به آن وارد است توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تهیه شده که تاکنون کمتر از موارد مندرج در آن برای برنامه ریزی های اکتشافی استفاده شده است.
۲ـ مزایای اکتشاف معادن
انجام اکتشافات مواد معدنی دارای مزایایی به شرح زیر است:
۱٫ دستیابی به پتانسیل های معدنی ایران و سهم شایسته بخش معدن در صادرات و تامین نیازهای داخلی.
۲٫ قدرت رقابت پیدا کردن ایران در سطح بین المللی با توجه به معادن بالقوه تامین کننده مواد خام و وجود انرژی ارزان.
۳٫ توسعه منابع انسانی، فناوری و اشتغالزائی.
۴٫ توسعه ناحیه ای در مناطق محروم و زمینه سازی برای ایجاد زیربناهای عمرانی نظیر راه، برق، آبرسانی، ایجاد مناطق مسکونی.
۵٫ ایجاد تحول در ویژگی های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی.
با بررسی موارد فوق مشخص می شود که اکتشاف معادن بدلیل یافتن منابع مواد اولیه مورد نیاز صنعت و نیز با بهره گیری از انرژی ارزان موجود در کشور می تواند منجر به توسعه اقتصادی شود و این توسعه هم در بخش معدن و هم در بخش صنایع معدنی منجر به اشتغالزائی و ایجاد تحول در زمینه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خواهد شد. همچنین ایجاد تاسیسات زیربنائی منجر به رفع محرومیت و ارتقاء وضعیت امنیتی در نقاط کمتر توسعه یافته کشور می شود.
۳ـ مقایسه وضعیت معدنی ایران با کشورهای مشابه
به منظور تعیین جایگاه فعالیتهای معدنی بطور اعم و وضعیت اکتشاف بطور اخص مقایسه ای بین ایران و ۴ کشور شیلی و پرو در آمریکای جنوبی، مغولستان در آسیا و ترکیه در همسایگی ایران صورت گرفته است. دلایل انتخاب این کشورها عبارتند از:
۱٫ تشابه در خصوصیات زمین شناسی و معدنی.
۲٫ تشابه در اوضاع اقتصادی و تا حدودی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی. به عبارت دیگر این کشورها همانند ایران جزو کشورهای در حال توسعه محسوب می شوند.
۳٫ تشابه در قوانین معدنکاری تا دهه ۱۹۷۰ میلادی. در بعضی از این کشورها بعد از دهه ۷۰ ، قوانین دچار اصلاحات شده اند.
۴٫ مقایسه میزان موفقیت این کشورها پس از اصلاح قوانین معدنی و سرمایه گذاری در معادن و بهبود وضعیت اقتصادی آنها.
لازم بذکر است بر اساس شکل شماره ۲ ، کمربند آتشفشانی کالکو آلکالن که برنگ قرمز در بخشهائی از کشور ایران گسترش دارد، کاملا مشابه با کمربندی است که کشورهای شیلی ـ پرو را دربر می گیرد. بنابراین می توان احتمال قوی داد همان پتانسیل های معدنی که در کشورهای شیلی ـ پرو وجود دارند و در حال حاضر مورد بهره برداری هستند در ایران نیز وجود داشته باشند (شواهد بسیاری این احتمال را تائید می کنند) که البته برای تعیین وضعیت آنها نیاز به انجام اکتشاف می باشد.

 


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 19

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.