مقاله اوضاع طبیعی استان خوزستان

دانلود مقاله اوضاع طبیعی استان خوزستان

دانلود مقاله اوضاع طبیعی استان خوزستان

مقدمه :
کشور ایران در قلمرو مناطقی از دنیا قرار گرفته است که به دلیل بهر برداری نادرست از منابع طبیعی ، نواحی بیابانی به مفهوم تخریب سرزمین در آن رو به گسترش می باشد این تخریب علاوه بر تأثیر از عوامل طبیعی کره زمین ریشه در ویژگی های اقتصادی و اجتماعی کشور دارد .

تخریب سرزمین از نظر ابعاد فیزیکی و کاهش محصول دهی اراضی و به مفهومی دیگر بیابانی شدن از جمله موضوعات مهمی است که زیست انسان ها را در قلمروهای جغرافیایی کشور دچار خطرات زیادی ساخته است و نیازمند توجه جدی به این موضوع در برنامه های توسعه کشور می باشد .

با توجه به اهمیت استان خوزستان ملاحضه می شود از لحاظ فرسایش بادی و آبی به این مرز و بوم لطمه وارد می شود و خسارات مالی و تلفات جانی را در بر دارد پس چه باید کرد چه عملی را باید انجام داد تا این سرمایه و ثروت و منبع خدادای از بین نرود و حفظ شود مسلماٌ می بایست به فکر چاره اندیشی و به صورت اساسی به فکر مبارزه با این عامل تهدید در منطقه بوده و می بایست شن زارهای استان خوزستان بطور جدی تثبیت و مهار گردد .

طرح مسئله :
آیا با تثبیت شن ها در ام الدبس از خطر بیابان زایی منطقه جلوگیری شده است .

فرضیه :
با تثبیت شنها در ام الدبس از گسترش بیابان جلو گیری شده است .

اوضاع طبیعی :
استان خوزستان در جنوب غربی ایران واقع ، و با مساحتی بالغ بر ۶۴۶۶۴ کیلومتر مربع بین ۲۹ در جه و ۵۸ دقیقه تا ۳۲ در جه و ۵۸ دقیقه عرض شمالی از خط استوا و ۴۷ درجه و ۴۱ دقیقه تا ۵۰ درجه و ۳۹ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد. محدود است از طرف به استان لرستان ، از جنوب خلیج فارس و از جانب مشرق و شمال شرقی با استان های اصفهان و چهار محال وبختیاری و کهگیلویه و بویر احمد و از مغرب به کشور عراق و استان ایلام .

جلگه خوزستان سرزمین صاف و عارضه و مستطیل شکلی است که عرض آن از ۱۱۰  کیلومتر در شمال تا ۲۰۰ کیلومتر در جنوب تفاوت میکند . بلندترین نقاط آن جلگه در دزفول که در۳۰۰  کیلومتری دریا واقع شده فقط ۱۸۰ متر ارتفاع  دارد و با این ترتیب شیب عمومی جلگه خوزستان ۶۰ سانتیمتر در کیلومتر بیشتر نیست . جلگه خوزستان امتداد شرقی جلگه عظیم بین النهرین  ( عراق ) بشمار می رود وفقط یک مرز سیاسی و نژادی این دو را از همدیگر جدا می سازد . زندگی وکشاورزی درجلگه خوزستان بستگی به رود کارون دارد ، این رود که در شمال جلگه به رود خانه دز می پیوندد دارای آن فراوانی است که با هر یک از رودهای دجله و فرات قابل مقایسه می باشد . آب رودخانه کارون بقدری زیاد است که این رود خانه در بعضی قسمتها و در صورت لایروبی قابل کشتیرانی خواهد بود.

استان خوزستان را از لحاظ وضع طبیعی می توان به دوناحیه تقسیم نمود:
۱- قسمت کوهستانی شمالی ومشرق که ارتفاعات زا گرس وجبال بختیاری با شیب ملایم سرا زیر می شود.
۲- قسمت جنوبی که قسمت بیشتر آن رادشتهای آبرفتی یا باتلاقی تشکیل میدسهد قمست جلگه ای خوزستان بوسیله رودهای کرخه ، کارون ، مارون و هندیجان آبیاری میشود .

الف ـ منطقه کوهستانی شمال و مشرق :
این کوهستانها جزء بخش جنوبی زاگرس غربی هستند که ارتفاعات بتدریج به سمت جلگه کاهش یافته و بوسیله رودخانه ها قطع میشود ، امتداد این چین خوردگیها ، شمال غربی است که بتدریج محور چین

خوردگیها بسمت جنوب متمایل می شود . از جمله کوههای مهم این منطقه کوه  چو ، جبال زردکوه ، شاویش ، آب بندان ، مامازاد، کوه سیاه و کوه چال را می توان نام برد .

ب ـ منطقه جلگه جنوب و مغرب :
جلگه خوزستان بر سطح فرسایش رسوبات جوان دوران سوم گسترش یافته که هنوز تپه هائی از ساختمان گذشته در اطراف اهواز بچشم می خورد و رودخانه های متعدد در دوران چهارم آبرفتهای فراوانی بر این سطح فرسایشی به جای نهاده و زمینهای هموار حاصلخیزی در بیشتر موارد بوجود آورده است و با توجه به شرایط آب و هوائی در جلگه خوزستان با تلاقهای وسیع و ماسه زارها به چشم    می خورد .

بطور کلی حد شمال خوزستان ارتفاعات کبیر کوه ( رشته اصلی کوه های لرستان ) دینار کوه ، سیاه کوه ارتفاعات ، ارتفاعات منکر ، و بالاخره پشتکوه لرستان می باشد . و سراسر جنوب آن به کرانه های خلیج فارس در شرق خوزستان و سراسر قسمت غربی خوزستان خاک عراق قرار دارد .

خاکهای خوزستان به سه دسته تقسیم می شود :
۱ـ خاکهای درشت دانه نواحی مرتفع که در لایه لای دره ها قرار دارد و برای کشت دیم مورد استفاده قرار میگیرد .
۲ـ خاکهای ریز دانه ( آبرفتی ) که برای انواع کشاورزی مناسب است .
۳ـ خاکهای شور و قلیائی جنوب جلگه خوزستان که برای کشاورزی مناسب نیست .

آب وهوا :
خوزستان در مناطق کوهستانی و مرتفع ، دارای تابستانهای معتدل و زمستانهای سرد ، و در نواحی کوهپایه ای دارای آب وهوای نیمه بیابانی است . در نواحی پست و جلگه ای ، هر چه به سمت جنوب و جنوب شرقی پیش رویم ، خصوصیات آب و هوا از نیمه بیابانی کناره ای تبدیل می شود زمستانهای این ناحیه عموماٌ کوتاه و معتدل و تابستانها طولانی و گرم است . حد اکثر مطلق درجه حرارت در شهرهای اهواز ـ آبادان و دزفول به ترتیب ( ۵۰-۴۹-۵۰ ) درجه است حداقل مطلق دما در شهرهای مذکور به ترتیب (۱-۲۰+۱۰- ) درجه است .

درجه حرارت معمولاٌ در تیر ماه به بالاترین حد خود ، و در بهمن ماه به پائین ترین حد خود در طول سال می رسد . در این ناحیه تعداد روزهای یخبندان بسیار اندک است .

در خوزستان مقدار بارندگی بسیار کم است . میانگین بارندگی ۳۶ ساله ( ۱۳۶۵ ـ۱۳۳۰ ) در اهواز/۱۹۹ میلیمتر بوده است در نواحی کوهستانی نزولات جوی به صورت برف ، و در نواحی     کوهپایه ای و جلگه ای به صورت باران است . رطوبت نسبی در خوزستان بر اثر وجود بادهای شمالی ، که از داخل می وزد ، در وسط روز کاهش می یابد و در موقع وزش بادهای اتفاقی از طرف جنوب ، رطوبت نسبی بالا می رود . این جریان هوای گرم و مرطوب ، که به اصطلاح محلی آن را شرجی می گویند ، تحمل هوا را برای سکنین خوزستان دشوار می سازد .

به طور کلی ، خوزستان تحت تاثیر سه نوع باد است :
۱ـ اولین باد ، جریان سرد نواحی کوهستانی است که در زمستان به طرف خلیج فارس به حرکت در
می آید ، و هوای سرد تری را در این فصل باخود به همراه می آورد . وزش باد موجب تغییراتی در درجه حرارت نقاط مرکزی می شود .
۲ـ باد ساحلی که در تابستان گاهگاهی از خلیج فارس می وزد و رطوبت زیادی را با خود به جلگه های گرم می برد . این باد ” شرجی ” نامیده می شود .

نامطلوی ترین موفعیتها با وزش بادی بوجود می آید که از عربستان می وزد . این باد که به نام ” سموم ” مشهور است ، همیشه مقداری خاک و شن همراه دارد علاوه بر این ، این باد به هنگام عبور از روی خلیج فارس ، رطوبت زیادی در خود ذخیره می کند .
رود های خوزستان :

استان خوزستان تنها منطقه ای از خاک ایران است که دارای رودخانه های بزرگ و پر آب می باشد . خوزستان محل عبور سه رودخانه مهم ( کرخه ـ دز ـ کارون و روهای دیگری به نامهای مارون
( جراحی )  و خیر آباد است . کرخه طولانی ترین و کارون پر آبترین رود ایران به شمار می رود . وسعت حوضه این سه رود ، بیش از ( ۰۰۰/۱۲۰ ) کیلومتر مربع است .

این رود ها ، پس از عبور از کوهستانها ، از طریق دره های عمیق کوهستانی ، وارد جلگه خوزستان   می شوند . و در بسترهای عمیق و پرپیچ و خم به طرف دریا جریان پیدا میکند .

رود کارون :
سرچشمه اصلی این رود خانه چشمه های کوهرنگ است . این رود در خاک بختیاری طوایف هفت لنگ و چهارلنگ را از هم جدا می کند و از قسمت شمال شرقی تقریباً از بالای شهر شوشتر بدشت خوزستان سرازیر میشود . در مسیر کوهستانی کارون آبشارهای زیبا و دل انگیزی دیده می شود که برخی از آنها ارتفاع بسیار دارد و ازدره های تنگ و عمیق میگذرد . آبهائیکه قبل از وارد شدن به جلگه بدان اضافه میگردد عبارتست ازآب چهار محال ـ سبز آب و سپس آبهای سرخون ، رود خرسان آب بازفت و بعد از گذشتن مقداری راه آبهای دولاب ـ شور لالی ـ شور عقیلی و پس از آنها آبهای”  چری ” که از دامنه کوه چری در مشرق زرد کوه می آید و نیز آب سوسن بدان افزوده میگردد .

نام این رود خانه را از تاریخ نویسان یونانی ( پاسیتیگریس ـ pasitigris ) نوشته اند .
سابقاً وسعت جلگه خوزستان بسیار کمتر از وسعت فعلی آن بوده است و بنا به قول مورخین یونانی کارون پس از ورود به دشت بعد از طی ۶۰ استاد بخلیج فارس میریخته است . این رود حالیه پس از ورود بدشت در نزدیکی شهر شوشتر به دو دسته تقسیم می شود .

قسمت بزرگتر بنام شطیط یا چهار دانگه با انحنای کمی از مغرب شوشتر پائین می آید و قسمت کوچکتر بنام دو دانگه یا گرگر یا ( مسرقان ـ masraghan ‌‌ ) از مشرق شوشتر میگذرد . این دو بخش بار دیگر در جنوب شوشتر در محلی بنام بند قیر بیکدیگر متصل میشوند و با پیچ و خمهای فراوان دشت را پیموده و از وسط شهر کنونی اهواز گذشته در نزدیکی خرمشهر بار دیگر دو شعبه می شود . یک شعبه که بزرگتر است در خرمشهر به اروند رود می ریزد و از آنجا از کناره غربی جزیره آبادان بجانب فارس میرود . شعبه دیگر که کوچکتر است و بنام بهمنشیر معروف از شرق جزیره آبادان بجانب دریا رهسپار میگردد .

طول رودخانه کارون جمعاً بالغ ۸۵۰ کیلومتر است . عرض آن در نقاط مختلف متفاوت است و به     اندازه ای است که قابل عبور برای کشتیهای ده هزار تنی می باشد . در صورت لایروبی ، از خرمشهر تا اهواز کشتیهای هزارتنی می توانند رفت و آمد نمایند ولی از اهواز ببعد رود کارون قابل کشتیرانی نیست . آب کارون از سطح جلگه خوزستان پائین تر است و بهمین جهت استفاده از آن برای آبیاری جز بوسیله سد یا تلمبه امکان پذیر نیست .

فهرست مطالب
مقدمه :   ۱
طرح مسئله :   ۲
فرضیه :   ۲
اوضاع طبیعی :   ۳
الف ـ منطقه کوهستانی شمال و مشرق :   ۴
ب ـ منطقه جلگه جنوب و مغرب :   ۴
رود های خوزستان :   ۷
رود دز :   ۸
رود مارون : ( جراحی )   ۹
رود خانه خیر آباد :   ۱۰
تاریخچه رود کرخه :   ۱۱
رود کرخه :   ۱۷
بیابان زدایی و چند واقعیت :   ۲۰
فرسایش بادی یک معضل اساسی در راه توسعه و عمران مناطق خشک :   ۲۱
علل و عوامل فرسایش بادی در ایران  :   ۲۲
عوامل عمده طبیعی مؤثر در فرسایش بادی در ایران :   ۲۲
عوامل عمده اشان ساخت و نقش مؤثر در تشدید فرسایش بادی :   ۲۳
پیامد های فرسایش بادی در ایران :   ۲۳
خسارت در مرحله برداشت :   ۲۴
خسارت در مرحله انتقال :   ۲۴
وضعیت فرسایش بادی در ایران :   ۲۶
طرح های اجرایی :   ۲۶
۱_ طرح تثبیت بیولوژیک ماسه های روان :   ۲۷
۲_ طرح فیزیکی و شیمیایی :   ۲۸
۳_ طرح احداث باد شکن در اطراف اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی :   ۲۸
۴_ طرح استفاده از روان آبهای سطحی :   ۲۸
۵_ طرح مدیریت جنگلهای دست کاشت در مناطق بیابانی :   ۲۸
راه کار های کاهش اثرهای خشکسالی   ۳۰
راه کارهای پیش از بحران از خشکسالی :   ۳۰
سیاست گزاری استراتژیک در پیش بینی خشکسالی :   ۳۰
کشت گیا هان مقاوم به خشکی :   ۳۰
بررسی منطقه شنی ام الدبس :   ۳۳
توجیه اجمالی طرح :   ۳۶
نتیجه گیری :   ۳۹
پیشنهاد :   ۴۰
فهرست منابع و مأخذ :   ۴۱


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 46

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط