صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پزشکی » پزشکی  »  مقاله اهمیت و تاثیر آزمایشگاه دامپزشکی و نقش مهم آن در پیشگیری و کنترل بیماری های طیور و صنعت پرورش طیور

مقاله اهمیت و تاثیر آزمایشگاه دامپزشکی و نقش مهم آن در پیشگیری و کنترل بیماری های طیور و صنعت پرورش طیور

دانلود تحقیق و مقالات رشته پزشکی با عنوان دانلود مقاله اهمیت و تاثیر آزمایشگاه دامپزشکی و نقش مهم آن در پیشگیری و کنترل بیماری های طیور و صنعت پرورش طیور در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۲۰ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.


آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی و نقش مهم آن در پیشگیری و کنترل بیماری های طیور

صفحه اول شامل :
آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی رحمانی آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی زیر در زمینه دام و طیور می باشد :
آزمایشات کشت و آنتی بیوگرام طیور و دام ، انجام تست های MS ، MG ، SP ، HI نیوکاسل و آتفلوانزا ، تعیین سن واکسیناسیون بر علیه گامبورو ، کشت قارچ و در زمینه طیور و تشخیص گسترش های خونی از نظر انگلی و DC ، آزمایشات شیر ( CMT ) و کشت آنتی بیوگرام شیر ، در زمینه دامی می باشد آزمایشات آب ( میکروبی ، تعیین PH و سختی و کلر و … ) می باشد .

مقدمه :
آگاهی از اهمیت صنعت طیور به عنوان یکی از مهمترین تامین کننده های اصلی پروتئین حیوانی مورد نیاز انسان موجب افزایش اهمیت پرورش طیور در دنیای امروز گردیده است به طوری که این اهمیت چه از لحاظ رشد جغرافیایی و افزایش مراکز پرورش طیور و چه از لحاظ پیشرفت های علمی و تخصص حاصله در این زمینه کاملاً آشکار است .
پیشرفت های علمی و فنی با هدف افزایش میزان تولید ، موجب شده است که تغییراتی در روش های تشخیصی و درمانی صورت گیرد و امروزه کنترل بسیاری از بیماری ها را آسان نماید . تنظیم برنامه ای فراگیر به منظور پیشگیری از بیماری های طیور ( که در این میان استفاده از روش های آزمایشگاهی دامپزشکی به منظور کنترل همه جانبه اقدامات پیشگیری کننده نقش بسیار اساسی ایفا می نماید ) ، بسیار فراتر از تنها استفاده از یک روش مثل واکسن یا هر روش دیگری می باشد ، بلکه باید تمام علل و عوامل را در نظر گرفت به عنوان مثال واکسیناسیون فرایندی است که خود در برگیرنده مسائل مختلف دیگری می باشد ، به طوری که به منظور حصول اطمینان از تاثیر عملیات واکسیناسیون بایستی از یک سو عواملی از قبیل خود پرنده ، نوع واکسن ، روش واکسیناسیون و از همه مهمتر کنترل تیتر آنتی بادی های مادری در جوجه های سنین پایین ( هفته اول ترجیحاً ۳ روز اول زندگی ) با انجام ازمایشات سرم شناسی می باشد ، زیرا خود واکسن بدون در نظر گرفتن میزان آنتی بادی ها و ایمنی مادری باعث بر هم خوردن سیستم ایمنی و حتی از بین رفتن آن می باشد . پس مکانیزم های ایمنی و تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر واکسیناسیون با استفاده از روش های آزمایشگاهی به منظور تصمیم گیری جهت انجام واکسیناسیون و ارزیابی و کنترل و نظارت بر آن امری بسیار مهم و حیاتی است .
به دلایل زیر پیشگیری بر درمان اهمیت دارد :
۱ ـ خیلی از عوامل بیماری زا به ویژه ویروس ها به داروهای موجود حساس نیستند .
۲ ـ هرگاه تجویز دارو ها ( آنتی بیوتیک ها ) بر اساس آنتی بیوگرام صورت نگیرد ، درمان به هیچ وجه مؤثر واقع نمی شود به دلیل تغییر مصرف آنتی بیوتیک های مختلف مقاومت دارویی حاصل می شود و به دارو های موجود مقاوم می شوند .
۳ ـ باقیمانده دارویی در گوشت و تخم مرغ مشکلات عمده ای را در بهداشت عمومی ایجاد می نماید .
۴ ـ خسارات متعدد بیماری به ویژه خسارات غیر مستقیم در یک گله مبتلا به وسیله دارو قابل برگشت نمی باشد .

۱ ـ ۱ : اهمیت و حساسیت آزمایشات کامل هفته اول دوره پرورشی :
بروزر بیماری در هفته اول دوره پرورشی ازیک طرف بر روی میزان تبدیل غذایی و ازطرف دیگر اثرات سوء بر روی جوجه ها می گذارد و ممکن است جوجه ها به طور همیشه ضعیف بمانند .
۱ ـ ۱ ـ آنتی بیوگرام :
این آزمایش روش بسیار مناسبی است که به وسیله آن می توان حساسیت باکتری را در برابر آنتی بیوتیک های مختلف بسنجیم ، با استفاده از نتایج بدست آمده از آنتی بیوگرام می توان آنتی بیوتیک مناسب را جهت در مان مشخص نماییم و از بروز مقاومت میکروبی تا حد امکان جلوگیری نماییم .
۲ ـ ۱ ـ ایمنی پرندگان :
قبل از پرداختن به نقش آزمایشات سرمی وضعیت ایمنی را مورد بررسی قرار می دهیم ، ایمنی شامل محافظت از بدن پرنده توسط دستگاه ایمنی در برابر عوامل بیگانه می باشد ایمنی شامل دو نوع می باشد .

 

 

« فهرست مطالب »
عنوان صفحه
مقدمه ۱
۱ ـ ۱ : اهمیت و حساسیت آزمایشات در هفته اول ( آزمایشات کامل جوجه یک روزه ) ۵
۱ ـ ۱ ـ آنتی بیوگرام ۵
۲ ـ ۱ ـ ایمنی پرندگان ۶
۱ ـ ۲ ـ ۱ ـ ایمنی فعال ۷
۲ ـ ۲ ـ ۱ ـ ایمنی غیر فعال ۸
۳ ـ ۱ ـ آزمایشات مایکوپلاسما ها ( MG ، MS ، SP ، ST ) 10
۴ ـ ۱ ـ آزمایشات HIنیوکاسل و آتفلوانزا ۱۲
۵ ـ ۱ ـ آزمایشات سرم شناسی به منظور تشخیص بیماری ۱۳
۶ ـ ۱ ـ استفاده از سرم شناسی ( HI‌ ) به منظور نظارت بر واکسیناسیون ۱۴
۷ ـ ۱ ـ تعیین سن واکسیناسیون علیه گامبورو ( با استفاده از الیزا )‌ ۱۵
۸ ـ ۱ ـ آزمایش تشخیص قارچ های بیماری زا ۱۷


تعداد صفحات : 20 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود