مقاله انواع بانکهای بدون ربا

دانلود تحقیق و مقالات رشته اقتصاد و حسابداری با عنوان دانلود مقاله انواع بانکهای بدون ربا در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۲۵ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

مقاله انواع بانکهای بدون ربا

موضوع تحقیق : انواع بانکهای بدون ربا

چکیده
گذشت بیست سال از تصویب و اجراى قانون عملیات بانکدارى بدون‏ربا، فرصت‏مناسبى براى مطالعه و ارزیابى آن است. توجّه کارشناسى در ابعاد نظرى و اجرایى بانکدارى بدون رباى ایران نشان مى‏دهد خلاها و اشکالاتى وجود دارد که مى‏توان با اصلاح و تکمیل آن‏ها، گام‏هاى مؤثّرى در اصلاح ساختار نظام بانکى برداشت.
یکى از اشکالات محورى که زمینه‏ساز اشکالات نظرى و اجرایى فراوانى در عرصه بانکدارى شده، تفکّر جایگزینى یک به یک بانکدارى بدون ربا با بانکدارى متعارف ربوى است. اندیشه‏وران مسلمان از جمله طرّاحان بانکدارى بدون رباى ایران، در صدد این بودند که الگوى جامع و واحدى طرّاحى کنند تا بتوانند جایگزین کامل بانکدارى متعارف باشد و از این نکته اساسى غفلت کرده‏اند که اسلام با تحریم قرض با بهره، انواعى از معامله‏هاى حقیقى چون بیع نسیه، سلف، تنزیل، اجاره، جعاله، شرکت، مضاربه، مزارعه، مساقات و صلح را تأیید کرده که ماهیت‏هاى به طور کامل متفاوتى دارند و در یک قالب مالى نمى‏گنجد. روشن است که جمع کردن این معامله‏هاى متنوّع با احکام و ضوابط گوناگون در قالب سازمان مالى به‏نام بانک، سبب پیچیده و مبهم شدن عملیات، صورى شدن قراردادها، بالا رفتن هزینه‏هاى نظارت و کنترل و سرانجام غیرکارا شدن نظام بانکى مى‏شود.
براى حلّ این مشکلِ ریشه‏اى، در این مقاله، با توجّه به اهداف و مسؤولیت‏هاى نظام بانکى، و با توجّه به اهداف، انگیزه‏ها و روحیات مشتریان بانک (سپرده‏گذاران، متقاضیان تسهیلات) و با توجّه به احکام فقهى معامله‏ها و طبقه‏بندى خاصّ آن‏ها، چهار نوع بانک بدون ربا به عناوین «بانک‏هاى قرض الحسنه»، «بانک‏هاى مبادله‏اى با سود ثابت»، «بانک‏هاى مشارکتى با سود متغیّر» و «بانک‏هاى جامع» پیشنهاد مى‏شود. ویژگى این بانک‏ها در مشروعیت بیش‏تر، قابلیت اجرایى بالاتر و پایین بودن هزینه‏هاى عملیاتى آن‏ها است که در مقاله توضیح داده شده است.

مقدّمه
گذشت بیست سال از تصویب و اجراى قانون عملیات بانکدارى بدون ربا فرصت مناسبى براى ارزیابى نظام جدید بانکى است. بررسى ابعاد نظرى و کارکردى نظام جدید نشان مى‏دهد خلاها و اشکالات فراوانى وجود دارد که مى‏توان با اصلاح و تکمیل، گام‏هاى مؤثّرى در کارآمد کردن نظام برداشت.
یکى از اشکالات محورى که زمینه‏ساز مشکلات اجرایى شده، تفکّر جایگزینى یک به یک بانکدارى بدون ربا با بانکدارى ربوى است. اندیشه‏وران اسلامى در صدد بودند که الگوى واحدى را اجرا، و جایگزین الگوى بانکدارى ربوى کنند و از این نکته اساسى غفلت ورزیده‏اند که اسلام، با تحریم قرض ربوى، انواع معاملاتى را تأیید کرده که در قالب واحدى نمى‏گنجند و هر یک، مقتضاى خود را دارند؛ چنان که در طرّاحى الگوى جایگزین، به تنّوع نیازها، انگیزه‏ها و روحیات سپرده‏گذاران و متقاضیان تسهیلات بانکى توجّه نشده و همه این مطالب باعث شده است بانک، به فروشگاه‏هاى بزرگى تبدیل شود که در قسمتى از آن، فعّالیت‏هاى غیرانتفاعى در قالب قرارداد قرض‏الحسنه صورت مى‏پذیرد. در بخش دیگر، همانند مؤسّسات بخت‏آزمایى، تبلیغات گسترده‏اى براى جوایز دارند. در بخش سوم، همانند بازار کالاها و خدمات، معامله‏ها بیع نسیه، سلف، اجاره و جعاله دارند و در بخش چهارم، همانند بازار سرمایه، به سرمایه‏گذارى مستقیم، مشارکت حقوقى (خرید و فروش سهام) و مشارکت مدنى اقدام مى‏کنند و در گوشه‏اى دیگر، همانند صرّافان به تنزیل سفته و برات دست مى‏زنند و جالب این که با این تنوّع فعّالیت‏ها نمى‏توانند به همه نیازها به صورت حقیقى پاسخ دهند؛ در نتیجه، بخشى از معاملات، صورى و ساختگى مى‏شود، و بخشى از نیازها بى‏پاسخ مى‏ماند.

در این مقاله سعى مى‏شود با ارائه مقدّماتى مانند ماهیت بانکدارى متعارف، ماهیت و مقتضاى عقود اسلامى و تنوّع نیازها، انگیزه‏ها و روحیات مشتریان بانک، گونه‏هایى از بانک‏هاى بدون ربا ارائه شود که در عین استقلال کارکردى و عملى، در مجموع، مکّمل هم بوده، نظام بانکى منسجمى را تشکیل مى‏دهند.

فهرست مطالب
الگوی پیشنهادی
بانک‏هاى قرض‏الحسنه
بانک‏هاى مبادله‏اى (با سود ثابت)
بانک‏هاى مشارکتى (با سود متغیّر)
بانک‏هاى جامع
منابع


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 25

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.