صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » اقتصاد  »  مقاله اقتصاد منابع سنگ در ایران

مقاله اقتصاد منابع سنگ در ایران

دانلود تحقیق و مقالات رشته اقتصاد و حسابداری با عنوان دانلود مقاله اقتصاد منابع سنگ در ایران در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۲ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

مقاله اقتصاد منابع سنگ در ایران

چکیده
در مطالعه حاضر که به روش کتابخانه ای صورت گرفته سعی بر آن داشتیم تا با مطالعه بر روی مقالات و مندرجات موجود و قابل دست رس با مشکلات تولید کنندگان سنگ تزئینی آشنا شویم و برای حل این مشکلات راه کارهایی معقول و شدنی ارائه نماییم تا با بکار بستن این راهکارها بخشی از مشکلات و معضلات موجود بر سر راه تولید کنندگان سنگ های تزئینی برای رسیدن به بازار های صادرات جهانی حل شود و قدمی به سوی بازارهای صادرات جهانی برداشته باشیم. امید آن داریم که مقاله حاضر مورد عنایت و توجه عزیزان قرار گیرد.

واژه های کلیدی: مشکلات تولید کنندگان سنگ تزئینی ، راهکارها، بازارهای صادرات جهانی.

مقدمه
« با توجه به جایگاه ویژه ذخایر معدنی سنگ ایران در جهان، میزان ذخایر شناخته شده در حدود ۷/۳ میلیارد تن است که ۳/۳ میلیارد تن آن بعنوان ذخیره قطعی و بقیه به عنوان ذخیره احتمالی تلقی میگردد. ]۱[ هم چنین ایران بخاطر تنوع در رنگ و گوناگونی در سنگ در رده ده کشور برتر تولید کننده سنگ خام قرار دارد اما متاسفانه همین کشور با این رتبه در تولید سنگ خام در سنگ های فرآوری شده ضعیف عمل می نماید و این امر موجب گردیده تا از بازارهای رقابت جهانی بدور بماند.
یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده در بازدهی اقتصادی سنگ های تزئینی، روش ها و تکنولوژی استخراج است که در ایران سطح تکنولوژی ها و بهره گیری از روش های روز دنیا نسبت به سایر کشورهای رقیب پایین تر است. برخی از پیمانکاران توجه چندانی به نحوه استخراج ندارند و تنها تاکید آنها بر روی کم کردن هزینه و افزایش تولیدات است در خالیکه بررسی ها نشان داده اند که اغلب مشکلات و خسارات در معادن سنگ به علت استفاده از تجهیزات فرسوده و بهره نگرفتن از پرسنل ماهر و متخصص می باشد همین دو مقوله هم خسارات جانی و هم خسارات مالی را ناشی می شود.
و اگر امکانات استخراجی مرغوب نباشد بیشترین بخش سنگ معدن به سنگ باطله تبدیل می شود و یا به علت وارد شدن فشارات و استرس های زیاد بر روی کپه سنگ، سنگ حاصله از نظر فیزیکی سست بوده و بخش اعظم آن در حین فرآوری به سنگ باطله تبدیل می شود. برای جلوگیری از اینگونه مسائل در سال ۱۳۶۶ شورای همانگی سنگ های تزئینی تغییر روش استخراج در معادن سنگ تزئینی را از انفجاری به روش های جدید در برنامه کار خود قرار دادند و در دومین سمپوزیوم معدنکاری در کرمان، بهره برداری از معادن جدید منوط به استفاده از روشهای استخراج بدون مواد ناریه کرد. (فهیمی فر- جمشید) هم چنین امروزه کارشناسان اقتصادی بر این اعتقاد هستند که برای تحکیم پایه های مطمئن در کشور، کاهش اتکا به درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت و رشد صادرات غیر نفتی از کارهای حیاتی و ضروری در این برهه زمان تاریخ کشور توجه به معادن سنگ تزئینی کشور است.»

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
صنعت ۷ هزار ساله ایران
وضعیت معادن سنگ کشور
سنگ های نرم (ماربل ها)
سنگ های سخت (گرانیت ها)
بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع


تعداد صفحات : 12 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود