صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » حسابداری  »  مقاله اصول حسابداری

مقاله اصول حسابداری

دانلود مقاله درباره اصول حسابداری – تحقیق رشته مدیریت و حسابداری
چکیده
با تاریخچه حسابداری آشنا شدیم و نیز تعریف حسابداری را آموختیم که حسابداری : فرآیند تشخیص , اندازه گیری و گزارش اطلاعات اقتصادی که برای استفاده کنندگان اطلاعات مزبور , امکان قضاوت و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه را فراهم می‌سازد با مراحل حسابداری آشنا شدیم عبارتست از : ۱- ثبت فعالیت‌های مالی ۲- طبقه بندی اقلام ثبت شده ۳- خلاصه کردن اقلام در قالب اعداد قابل سنجش به پول ۴- تفسیر نتایج فاصله از بررسی اقلام خلاصه شد. اصول پذیرفته شده حسابداری را آموختیم و نیز مهمترین اصول حسابداری را بیان کردیم و هر یک را توضیح دادیم. معادله حسابداری و اصطلاحات آن را یک به یک توضیح دادیم و ماهیت یک حساب را نشان دادیم و گفتیم که دارای ۳ سه قسمت می‌باشد : ۱- عنوان حساب ۲- سمت راست یا بدهکار حساب ۳- سمت چپ یا بستانکار حساب.
بادارایی‌های و بدهی آشنا شدیم و ماهیت هر یک را نشان دادیم سپس با درآمدها و هزینه‌ها هم همین طور آشنا شدیم و بعد دفتر روزنامه و دفتر کل و نیز ترازنامه و صورت حساب سود و زیان و صورت حساب صاحبان سرمایه را نیز یک به یک توضیح داده و هر یک را رسم کرده‌ایم و سپس به مهمترین اشتباهات در ثبت‌های حساب‌ها و تصحیح آنها پرداختیم و همین طور با حسابهای دائمی و موقتی و تعدیل حسابها و فرآیند سنجش حسابهای موقتی و دائمی آشنا شدیم و هر یک را به طور مفصل توضیح دادیم و در آخر هم همه حسابها را در تراز آزمایش اختتامی بردیم و بعد هم مانده حسابها را به سال بعد انتقال دادیم توسط تراز آزمایشی افتتاحی

مقدمه :
بدون توجه به حرفه یا شغل یک فرد‌ , نیاز به اطلاعات مالی اجتناب ناپذیر است. شما نمی‌توانید بدون داشتن اطلاعات مالی خوب و مفید پول خرج کنید , کارت اعتباری خرید , سرمایه‌گذاری کنید و یا مالیات بپردازید. تصمیم‌گیری خوب بستگی به اطلاعات خوب دارد. به طور کلی در دنیای امروز که رقابت از ارکان اصلی تجارت به شمار می‌رود ؛ حسابداری دارای نقش حیاتی است مدیران به منظور تصمیم گیری‌های صحیح و مناسب و کنترل‌های دقیق و مؤثر بر عملیات , نیاز به اطلاعات قابل اطمینان و به موقع مالی دارند. صاحبان سرمایه مؤسسات اعتباری , رقبا , دولت و۰۰۰ علاقمندند که از کم و کیف نتایج فعالیتهای مالی مؤسسات مورد نظر خود با اطلاع باشند و این اطلاعات تنها از طریق یک سیستم حسابداری دقیق و کامل قابل ارائه است از این رو باید متخصصیتی در زمینه حسابداری تربیت گردند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار استفاده کنندگان از آنها قرار دهند. داشتن اطلاعات حسابداری و توانایی‌ کار با اطلاعات مالی , علاوه بر این که برای دانشجویان رشته حسابداری ضروری است , مورد نیاز کلیه دانشجویان رشته‌های مشابه نیز می‌باشد.
کتاب اصول حسابداری (۱) با همین هدف و به منظور در اختیار قرار دادن دانش بنیادی حسابداری , برای دانشجویان رشته حسابداری و مدیریت تألیف گردیده است.

تاریخچه مختصری از حسابداری
از آنجا که جوامع بشری همواره در حال پیشرفت و دستیابی به ناشناخته‌ها می‌باشند و با توجه به اینکه نقش فعالیت‌های مالی در هر توسعه‌ای غیر قابل انکار است , نیاز به توسعه حسابداری روز به روز افزایش می‌یابد , در قرون سیزدهم و چهاردهم به دلیل رشد عملیات تجارتی تحولاتی در سیستم نگهداری حساب بوجود آمد. منشأ حسابداری را به لوکاپاچیولی۱ (Luca Pacioli) ریاضیدان مشهور ایتالیایی که دوره رنسانس نیست می‌دهند. و موجب گسترش فن دفترداری دوطرفه در سراسر اروپا گردید. ولی یک کشیش ایتالیایی و در واقع یک ریاضیدان بود کتاب پاچیولی با وجود اینکه اشاره‌ای به دوره مالی , چگونگی تهیه صورتهای مالی و نگهداری حسابهای مربوط به دارایی‌های ثابت ندارد و نیز تمایزی بین اموال شخصی صاحب مؤسسه و سازمان تجاری نگذاشته است. به دلیل سادگی و داشتن ارزشهای علمی در طی قرون پانزدهم و شانزدهم به اغلب زبانها ترجمه و مورد استفاده قرار گرفت. با تولد انقلاب صنعتی در انگلستان , نیاز رو به تزاید و حسابداری توسعه یافت. در امریکا پس از به وقوع پیوستن انقلاب صنعتی , سرمایه‌های شخصی زیادی در کمپانیها وارد گردید و موجب توسعه هر چه بیشتر آنها شد و در نتیجه بوجود آمدن غولهای صنعتی قرن بیستم , سیستمهای حسابداری از اهمیت بیشتری برخوردار گردیدند با اشاره‌ای که رفت در می‌یابیم که حسابداری همزمان با پیشرفت وضعیت اقتصادی توسعه و تکامل پیدا نمود. ( منابع رویداد مجتهد زاده , سید حسین علوی طبری ) کهن‌ترین مدارکی که درباره معاملات تجارتی قدیم بدست آمده است مربوط به حدود (۲۶۶۰) سال قبل از ظهورحضرت محمد (ص) می‌باشد که به خط میخی و بر روی الواح پخته گلی نوشته شده است.

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
تاریخچه حسابداری
ماهیت حسابداری
تعریف حسابداری
مراحل حسابداری
اصول پذیرفته حسابداری
معادله حسابداری
بدهی‌ها
سرمایه
دفتر کل
صورت حقوق صاحبان سرمایه
طبقه بندی حسابها به حسابهای حقیقی و اسمی
کشف اشتباهات و تصحیح حسابها
مهمترین اشتباهات
حسابهای دائمی و موقتی
تعدیل حسابها
فرایند بستن حسابها موقتی
تراز آزمایششی اختتامی
فرایند بستن حسابهای دائمی
مـنـابـع


تعداد صفحات : 40 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود