صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پزشکی » پزشکی  »  مقاله اختلالات بینایی (در کودکان)

مقاله اختلالات بینایی (در کودکان)

Article vision disorders in children

دانلود مقاله اختلالات بینایی (در کودکان)

تعاریف

بطور کلی از اصطلاح نقص بینایی برای توصیف همه ی درجات گوناگون انواع نابینایی شدید گرفته تا نابینایی کامل استفاده می شود .

در مورد نقایص بینایی طبقه بندیهای متعددی انجام گرفته است . تعریفی قانونی وجود دارد که کودکان نابینا و کم بینا را بر اساس آزمونهای مربوط به تیز بینی توصیف می کند . کودکی که از نظر قانونی نابینا تلقی می شود فقط قادر است در فاصله ۲۰۰/۲۰ و یا کمتر ( همراه با اصلاح ) ببیند . این به معنای آن است که آنچه را که فرد دارای بینایی طبیعی در فاصله ۲۰۰ پایی مشاهده می کند ، این کودک در فاصله ۲۰ پایی می بیند . نابینایی قانونی لزوماً بدان مفهوم نیست که کودک کلاً نمی تواند ببیند . او می تواند روشنایی و تاریکی را حس کند ، و ممکن است از برخی تصورات بصری نیز برخوردار باشد .

کودکی که در تستهای تیز بینی نمره ای بین ۷۰/۲۰ و ۲۰۰/۲۰ ( همراه با وسایل کمکی ) به دست می آورد از نظر قانونی کم بینا تلقی می شود .

ادراکات بصری و چشم انسان

بینایی و یا ادراکات بصری ، عملکرد مغز ، تجربه و توانایی عضو حسی یعنی چشم است ، که بتواند محرکات را از دنیای خارج دریافت کند . ادراک بصری ناقص می تواند به علت نقص در مغز ، تجربه ناکافی و یا چشمی معیوب به وجود می آید . فرایند ادراک بینایی بدین صورت است که ، نور پس از وارد شدن به چشم تجزیه شده و بر سلولهای شبکیه متمرکز می شود در آنجا انرژی عصبی تولید شده و از طریق تارهای عصبی موجود در عصب بینایی به مناطق دریافت در مغز منتقل می گردد و سپس اطلاعات بصری در مغز تعبیر و تفصیر می شود . دو فرد که از حس بینایی خوبی برخوردارند بسته به نوع آموزش و تجاربشان می توانند از یک تجربه بصری ، ادراکی متفاوت داشته باشند .

چشم انسان

چشم انسان سیستم پیچیده ای است که در آن قسمتهای مرتبطی وجود دارد . به علت معایب ارثی ، بیماری ، تصادف و یا علل دیگر ، هر قسمت از چشم می تواند دچار نقص شده ، و غیر قابل استفاده شود . از چشم به عنوان دوربین مغز یاد شده است . همانند دوربین ، چشم دارای دیافراگمی است که به آن عنبیه می گویند . عنبیه دیوار عضلانی رنگی است که برای منظم ساختن مقدار نوری که از طریق دریچه ای مرکزی به نام مردمک وارد چشم می شود ، منبسط و منقبض می شود . در پشت عنبیه ، عدسی قرار دارد ، که جنبه ی ارتعاشی داشته و دارای تحدّب دوگانه است .

کار عدسی متمرکز ساختن نور منعکس شده از اشیاء روی شبکیه است . شبکیه لایه ای از بافتها است که در برابر نور حساسیت دارد ، و در پشت کره ی چشم قرار دارد ، در شبکیه گیرنده های عصبی وجود دارند ، که کارشان در عمل دیدن تبدیل انرژی فیزیکی نور به انرژی عصبی می باشد .

عناصر حمایتی و ساختاری دیگری در چشم وجود دارد که همگی آنها می توانند بر کار بینایی تاثیر داشته باشند . قرنیه قسمت شفاف بخش جلوی چشم است و پوشش سخت و خارجی کره  چشم را تشکیل می دهد . عضلات مویرگی برای این که چشم بتواند روی اشیاء در فواصل متفاوت متمرکز شود ، شکل عدسی ما را تغیر می دهند .

در چشم طبیعی و بی نقص برای دیدن اشیایی که در فاصله ۲۰ پایی و یا بیشتر قرار دارند ، تأثیرات عضلاتی ضروری نمی باشد . موقعی که چشم به شیء ، که نزدیکتر از ۲۰ پایی است نگاه می کند ، برای این که این شیء ، روی شبکیه متمرکز شود ، عضلات مویرگی تحدب انحنای عدسی را افزایش می دهند . تغییرات انجام شده در شکل عدسی را انطباق می نامند .

علاوه بر این عظلات بیرونی کار کنترل حرکات چشم را در حدقه به عهده دارند . تغییرات به عمل آمده در این عظلات را همگرایی یا تقارب گویند .

فهرست مطالب

۱- تعاریف                                                                   ۱

۲- چشم انسان                                                             ۲

۳- علل نقایص چشمی                                                    ۳

۴- میزان شیوع                                                             ۴

۵- نیمرخهای رشد                                                         ۴

  * ویژگی ها

  * رشد عقلی

  * جبران حسی حرکتی

  * رشد زبان

۶- سازگاری شخصی و اجتماعی                                        ۱۱

۷- شناسایی و تشخیص                                                  ۱۳

۸- ملاحضات آموزشی                                                    ۱۶

  * دوران نوزادی و اوایل کودکی

  * محیط آموزشی کودکان نابینا

  * استفاده از الفبای بریل برای نابینایان

  * مسلط شدن بر محیط

  * جهت یابی و راه رفتن

  * اهمیت گوش دادن برای نابینایان

  * محتوای درسی کودکان نابینا

۹- استفاده از تکنولوژی برای نابینایان                                ۲۹

۱۰- ارتباط در نابینایان                                                 ۲۹

۱۱- راه رفتن                                                             ۳۲

۱۲- آموزش پیش شغلی برای مبتلایان به نقص بینایی           ۳۳

۱۳- مشکلات دوران زندگی                                            ۳۴

۱۴- منابع و مأخذ


تعداد صفحات : 40 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود