مقاله آرتوروز ستون فقرات

Paper arthritis of the spine

دانلود مقاله آرتوروز ستون فقرات

آرتوروز ستون  فقرات چیست ؟

با افزایش  سن  به مرور میزان آب و محتوای پروتئینی غضروف های بدن کاهش می یابد . این تغییرات موجب  ضعیف تر شدن و شکنندگی بیشتر مفاصل و سطوح غضروفی خواهد شد. (این تغییرات که اغلب با افزایش سن پدید می آیند در اصطلاح علمی دژنراسیون نامیده می شوند .)

همانطور یکه می دانید قسمت قابل توجه و مهمی از مهره های ستون فقرات و مفاصل بین مهره ای (فاست ) از غضروف درست شده است و به همین دلیل با گذشت زمان در معرض تغییرات دژنراتیو (تغییر محتوای آب و پروتئین و تغییرات حالت طبیعی می باشند. )این تغییرات همان حالتی ست که به اسم آرتروز (در اصطلاح عامیانه اش )نامیده می شود .

دژنراسیون دیسک را در اصطلاح علمی اسپوندیلوزیس می نامند .

رادیو گرافی ساده ، ام ، آر ، آی و سی تی اسکن می توانند اسپوندیلوز  مهره ای را به صورت کاهش فاصله بین مهره های مجاور ، و در موارد پیشرفته به شکل تغییر شکل مهرهای درگیر و دفورمه شدن آنها نشان دهند . مراحل زودرس و اولیه ی این تغییرات در ام ، آر ، آی بشکل تیره رنگ شدن دیسک مبتلا  در  مقایسه  با دیسک های سالم دیده می شوند .

وقتی  دیسک بین مهره ای  دچار این تغییرات شد استعداد بیشتری برای فتق و بیرون زدگی پیدا میکند .

 دژنراستون دیسک میتواند باعث درد  موضعی در محل مبتلا شود و این حالت  در هر  محلی از ستون فقرات محتمل است .

درگیری دیسک های گردن باعث درد گردن خواهند شد ، دژنراسیون دیسک های ناحیه پشت با دردهای جدار قفسه سینه ، ودرگیری دیسک های کمری  باعث گنر دردهای  آزار دهنده  خواهند شد . این حالات در همه ی گروه های سنی می توانند دیده شودند اما در سالمندان شایع ترند . فتق بیشتر دیسک و بیرون زدگی قابل توجه تر آن می تواند علائم و مشکلات پیچیده تری را ایجاد کرده و حتی با دردهای انتشاری به دست یا پا ها ( دردهای  سیاتیکی ) و یا علائم حسی حرکتی مثل ضعف در  قدرت عضلانی و گاه  ب ی اختیاری و عدم کنترل بر ادرار و مدفوع  و نیز ناتوانی در دراه رفتن  و لنگش پاها تظاهر کنند .

مقدمه  بر علم ورزش

آشنایی  با اختلالات شایع  اندامهای حرکتی تحتانی و ستون فقرات

امروزه  بطور نسبتاً  شایع و فزاینده ای در جریان انجام ورزش های معمول و فعالیت های فیزیکی روزمره درسطح بین المللی پدید آمد .

به عنوان مثال :

۱-  آماری که توسط پخش رومانولوژی نیروی  هوایی آمریکا در  سال ۱۹۹۳ منتشر شد . نشان داد که معافیت پزشکی عمدتاً بعلت دردهای کمر ، زانو و پاها با منشاء مکانیکی از  سال ۱۹۸ تأثیر ۱۹۹۱ از  ۲۰ درصد  به ۶۰ درصد رسیده است .

آیا این نوع آسیب ها ودر معلولیت ها در  اثر بکار گیری غیر  بهداشتی ، غیر فنی ، غیر ضروری و افراطی (overune) دستگاه استخوانی – مفصلی در جریان  انجام ورزش های رزمی و غیر رزمی ، رقص ها و برخی دیگر از فعالیت بدنی رایج در غرب که عمدتاً غیر  بهداشتی ئ غیر  فنی هستند ، پدید نیامد است ؟

 ۲-  شیوع درد  در پاها و ساق ها در  سربازان ارتش آفریقا جنوبی که کفی ها حمایت  کننده قوس های پاها استفاده کردند ، کمتر از  سایر ارتش های  مشابه  گزارش شده است .

آیا استفاده از  کفی های  مناسب با برقرار کردن  تعادل  در  تراز محورهای استخوانی –مفصلی  باعث نشده که مقاومت بافتهای  مربوطه نسبت به فشارهای  وارده  بیشتر گردد؟

۳-    با کاهش ارتفاع  موانع پذش در ارتش دانمارک ، یوع آسیب های فوق کاهش یافت

۴-  در سال ۱۹۹۴ گروهی از  محققان  انگلیسی طی  مطالعه ای  دریافتند کمر دردهای گذرا در زوجینی بود که فرزند نداشتند  و مشاهده شد شیوع این نوع کمر دردها ،  با تعداد فرزندان رابطه ممستقیم  دارد و علت  آن را به فعالیت های  بدنی که لازمه مراقبت  از  کودکان  است  نسبت دادند .

از آنجا که همه زوجین دارای  فرزند دچار این مشکل نمسدند  ، ایا وقوع  این نوع کمر دردها ناشی  از  تفاوت ها ی مربوطه به وضعیت پیو مکانیکی  افراد نیست ؟

مشاهدات  بالینی  نشان می دهد افرادی که دچار کمر دردهای مزمن با منشاء مکانیکی هستند . قبل از اینکه دردهای  شدیتری و دائمی می شدند . از سالها قبل  دچار کمر دردهای  گذرا  می شوند  به تدریج با افزایش سن ، شدت  و مدت دردها زیادتر شده و در  نهایت  ، معاولیت هایی را به دنبال دراد که ممکن است  جبران  ناپذیر باشد . بنابراین لازم است که این نوع درد ها گذرا ، جدی تلقی شده و سعی شود  از طریق  رعایت اصول بهداشت مربوط به بیو مکانیک و تمعدیل های لازم  در انجام  فعالیت های فیزیکی  روزمره  و …  بطر قاطع  از روند  مخرب آن جلوگیری  به دعمل  آید  .

 ۵-  شیوع آرتروز مفاصل  ران در جوامع  غربی  در افراد ۶۰ ساله و بالاتر  تأثیر  ۱۰ درصد گزارش  شده است . ول ی شیوع این  بیماری  ( آرتروز اولیه  مفاصل ران ) در اغلب جوامع شرقی به مراتب  کمتر از  جوامع غرب ی است . برای بررسی  علت این  تفاوت  ، در مقاله ای به عنوان نحوه  تغذیه غضروف های مفاصل ران و زانو ، منافع و مضار چمباتمه نشستن   موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده  ام . ( مجله صنعت کفش  اسفند  ۱۳۷۶)

پیشگیری از  عوارض

چون انجام  اعمال  ورزشی  مستقیماً با  بهداشت جسمانی  و روانی  فرد و جامعه  در ارتباط است  ،  باید جنبه های علمی  و فلسفی آن که  ابعاد  گوناگون  دارد  ،  قویاً مد نظر  قرار گرفته  شود .

در  صورتی  که روشها و چگونگی  انجام  اعمال ورزشی  ، مناسب  با  وضعیت جسمی و روانی افراد نباشد ، نه  تنها به اهداف مورد نظر  دست  نمی  یابیم  ،  بلکه  دچار  ضرر  و آسیب های  نیز  می شویم که در  برخی از  موارد جبران ناپذیر  است . بدین منظور  جهت  پیشگیری  از  عوارض  احتمالی  لازم است :

۱-  دستگاههای گوناگون  شخص از  نظر جسمی و روانی از  طریق مصاحبه های  بالینی ، معاینات فیزیکی  ، آزمایشگاهی  ،  پرتو نگاری و … مورد ارز یابی ،  بحث و تحقیق قرار گیرد  .

۲-  متخصصان مربوطه لازم است به طور  گروهی  و مشورتی  عمل  کنند تا  نتایج حاصله  بیشتر  با واقعیت ها منطبق باشند .

۳-    اطلاعات  جمع  آوری شده  و نتایج حاصله  باید در  اختیار  ورزش کنند گان  قرار داده  شود .

فهرست مطالب

آرتوروز ستون  فقرات چیست ؟. ۱

مقدمه  بر علم ورزش… ۲

آشنایی  با اختلالات شایع  اندامهای حرکتی تحتانی و ستون فقرات… ۲

پیشگیری از  عوارض…. ۴

آشنایی با کاهش فشار بر ستون فقرات.. ۹

برای کاهش فشار بر ستون فقرات  کمری.. ۱۱

مواد و روش…. ۱۶

یافته ها ۱۸

نتیجه گیری.. ۲۲

منابع و مآخذ. ۲۳


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 26

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط