صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » عمران  »  معرفی ۱۰ مورد از مصالح ساختمانی

معرفی ۱۰ مورد از مصالح ساختمانی

دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران با عنوان معرفی ۱۰ مورد از مصالح ساختمانی در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۹ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

معرفی 10 مورد از مصالح ساختمانی

شن و ماسه :
به تدریج که بشر احتیاج به مصرف سنگ با ابعاد مختلف آن پیدا کرد.سعی نمود برای تمیز دادن آنها از یکدیگر برای اندازه‌های مختلف آن اسم های جداگانه‌ای را انتخاب کند.مثلاً برای دانه‌های بسیار ریز ماسه بادی و برای دانه درشت تر ماسه و همین طور برای دانه‌های درشت تر شن و قلوه سنگ،پاره سنگ،تخته سنگ،صخره وغیره را انتخاب نمود.بطورکلی ویژگی دانه بندی برای ماسه، (سنگ دانه ی ریز)و ویژگی دانه بندی برای شن،(سنگ دانه ی درشت)در استاندارد ملی ایران به شماره ی۳۰۲بیان شده است.

ماسه ها :
دانه هایی که قطرآنهابین ۰٫۰۲ تا ۲ میلی متر و شامل تقسیمات زیراست.
۱- ذرات بین ۱ تا ۲ میلی متر را ماسه درشت می‌نامند.
۲- ذرات بین ۵/۰ تا ۱ میلی متر را ماسه متوسط می‌نامند.
۳- ذرات بین ۲/۰ تا ۵/۰ میلی متر را ماسه ریز می‌نامند.
۴- ذرات بین ۰٫۰۲ تا ۲/۰ میلی متر را ماسه خیلی ریز می‌نامند.
ماسه برای تهیه ی انواع ملات ها،بتون وآجرهای ماسه-آهکی به کار می رود.

شن ها:
دانه هایی که قطرشان بزرگتر از۲ میلی متر باشد،را شن می نامندوشامل انواع زیراست.

۱- شن های ریز که شبیه به خرده سنگ است.
۲- شن های گرد و دارای سطوح صاف(شن نخودی وبادامی).
۳- شن های سوزنی که طولشان بیش سه برابر عرضشان است.
۴- شن های پولکی که عرضشان بیش سه برابر ضخامتشان است.

مروری بر نحوه تشکیل منابع شن و ماسه:
رسوبات آبرفتی جوان،مهم ترین منابع تأمین شن و ماسه ساختمانی‌اند. این رسوبات از یک طرف به دلیل رخنمون وسیعشان در سطح و از طرفی به دلیل ناچیز بودن پیوند ذراتشان به یکدیگر به سادگی قابل بهره برداری‌اند. حدود نیمی از سطح کشور ما را رسوبات جوان متعلق به کواترنر با سنی کمتر از ۲ میلیون سال پوشانده است. منشأ این رسوبات متفاوت است و تنها گروه های بخصوصی از آنها می‌توانند منبع تأمین شن و ماسه ساختمانی باشند.

آبرفتهای رودخانه‌ای:
پس ازآن که ذرات سنگی بر اثر هوازدگی از سنگ مادر جدا شدند.توسط عوامل مختلفی که مهم ترین آن آب است به پایین دست حمل می‌شوند. مقدار و اندازه ذرات حمل شده به انرژی محیط بستگی دارد.جا به جایی مواد در رودخانه به یکی از سه صورت محلول،معلق ( لای و رس) یا غلتیدن و جهیدن در بستر جریان ( ماسه و شن و ذرات درشتر تر)است.
برخورد دانه‌ها به یکدیگر و به بستر رود باعث سائیدگی «گرد شدگی» هر چه بیشتر آنها می‌شود. مقدار گرد شدگی عمدتاً به جنس ذره و فاصله حمل آن بستگی دارد.افزایش مقدار آب وسرعت جریان دو عامل موثر در بالا بردن ظرفیت حمل رودخانه‌است.از این رو در هرنقطه انرژی رود کاهش پیدا کند آنچه را که دیگر قادر به حملش نیست در بستر خود بر جای خواهد گذارد. واضح است که در چنین شرایطی ابتدا ذرات درشت تر و بعد به تدریج ذرات ریزتر ته نشین می‌شوند. در نتیجه ممکن است ذراتی که در یک نقطه ته نشین می‌شوند،یک اندازه( جور شده) بوده و یا از دامنه اندازه‌های متفاوتی برخوردار باشند. بخشی از بار رودخانه که در خشکی ته نشین می‌شود «آبرفت» نام دارد.
در نواحی کوهستانی حجم مواد راسب شده توسط رودخانه کم و ذرات،درشت و گوشه دارند .این رسوبات ممکن است از هر نوع سنگ وبا هر درجه مقاومت مکانیکی و خواص ژئوتکنیکی باشند. آبرفت های قسمت های پایانی رود، به علت انرژی کمی که آب در این نواحی دارد، عمدتاً از لای و رس درست شده است. با توجه به نکات فوق بهترین مصالح خرده سنگی را می‌توان در محدوده میانی یک رودخانه پرآب و پر انرژی جستجو کرد در این نواحی آبرفت های بستر رودخانه معمولاً از شن و ماسه و ذرات درشت تر از آن درست شده و به دلیل مقاومت مکانیکی بالا،دانه بندی معمولاً مناسب،عاری بودن از دانه‌های سست،ذرات ریز و زیان آور مناسب ترین منبع تأمین شن و ماسه‌اند. قسمت اعظم شن و ماسه مصرفی کشور ما از منابع آبرفتی بستر رودها تأمین می‌شود. ویژگی دیگر این آبرفت ها قابل ترمیم بودن آنها است به این نحو که بخشهای استخراج شده در فصل سیلاب،توسط رود جایگزین می‌شود.
هر جا که از انرژی جنبشی آب به سرعت کاسته گردد،رودخانه بار خود را بر جای میگذارد. از این پدیده به منظور رسوب و تجمع مصنوعی شن و ماسه استفاده می‌شود. به این نحو که در مسیر جریان رود و در جاهای مناسب گودال هایی ایجاد می‌کنند تا ضمن کاهش سرعت جریان، رسوبات شن و ماسه شسته شده،در آن انباشته گردد.آبرفت های بستر رود را علاوه بر کف رودهای فعلی می‌توان در شعب قدیمی رود که امروزه کاملاً خشک شده‌اند نیز یافت.

فهرست مطالب
شن و ماسه
خاک
سنگ
آهک
خواص گچ سیمان
ویژگی های خاک رس
مقاوم کردن گچ در برابر آب
ملات
چسباننده ها
سیمان


تعداد صفحات : 19 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود