سیل و روشهای مهار آن (با تاکید بر سیلبند)

دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران و نقشه کشی با عنوان دانلود مقاله سیل و روشهای مهار آن با تاکید بر سیلبند در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۷۴ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

سیل و روشهای مهار آن با تاکید بر سیلبند

فصل اول: سیلاب
مقدمه
هر ساله سیل جان بسیاری از انسانها را می گیرد و خسارات زیادی نیز به زمینهای کشاورزیو دام ها وارد می کند. از دیرباز انسان در فکر کاستن از خطرات سیل به روشهای مختلفی بوده است. اما از طرف دیگر این خود انسان است که با اقداماتی دیگر نظیر از بین بردن مراتع و جنگلها بعث به وجود آمدن سیل های ویرانگر می شود. هرچند به طور کامل نمی توان از وقوع یک سیل و خسارات ناشی از آن کاست و لی می توان با تدابیری از جمله ایجاد سازه مختلف و اقداماتی دیگر از خسارات آن کم کرد. در این کتاب ما قصد داریم این روش ها را با تاکید بیشتر بر سیلبند توضیح دهیم، امید است که بتوانیم گام موثری در این زمینه برداریم.

۱-۱- سیلاب
بالا آمدن سطح آب در یک رودخانه به میزانی که از حالت عادی به طور وضوح تجاوز نماید، سیل نامیده مـی شود . به عبارت دیگر، سیل یک جریان استثنای رودخانه است که از بارندگی های شدید، شکست سدها، ذوب شدن سریع یخ ها و برف ها و ….. بوجود می آید.

۱-۲- بررسی تاریخی سیلاب های کشور
کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و گستردگی زیاد که طبعا دارای توزیع ناهمگون مکانی و زمانی ریزشهای جوی و شرایط متنوع آب وهوای است، هر ساله در معرض خسارات ناشی از سیلاب بوده است.
طبق آمار سازمان های تخصصی در یک دهه، در ۱۳۰ مورد وقوع سیلاب های بزرگ بیش از ۶۴۰۳ مورد تلفات انسانی و۹٫۰۶ میلیارد دلار خسارات مالی محسوس به همراه داشته است.از سال ۱۳۳۰ تا۱۳۷۰ در طی یک دوره ۴۰ ساله ۱۸۹۰ بار سیل در کشور جاری شده است که ۵۵۳٫ درصد حوادث ناشی از آن که ۱۴۸ مورد بوده، مربوط به دهه ۶۱ تا ۷۰ میباشد. یکی از مشکلات موجود در ایران و در زمینه سیلاب، عدم ثبت و گزارش آمار خسارات ناشی از سیلاب بصورت سازمان یافته است و تنها مراکز ثبت آمار محصور به فرمانداریها و استانداریها می باشد. این در حالی است که آمار فوق به دلیل انگیزه دریافت اعتبار و تخصیص بودجه گاهی با اغراق و بزرگنمایی همراه است. این در حالی است که در برخی کشورهای جهان امکانات فراوانی برای بررسی و مطالعه سیلاب و خسارات آن اختصاص یافته است. به عنوان مثال بر مبنای گزارش وزارت مسکن و شهرسازی بررسی هایی به مدت ۹ سال با مشارکت ۴۰ تن از اساتید و خبرگان فن انجام گرفته و دو ایستگاه معتبر هیدرولیک و هیدرولوژی در این بررسی مشارکت داشته اند تا مناطق سیل خیز و احتمال خسارات آن شناسایی شود.

۱-۳- طبقه بندی سیلهای کشور
در یک طبقه بندی کلی می توان سیلابهای رخداده در کشور را در دسته های زیر تقسیم بندی نمود :
الف) سیل ناگهانی (FLASH FLOOD) :
ناشی از بارش شدید در حوزه های معمولاً کوچک مانند سیل گلابدره تهران (۱۳۶۶) ، ماسوله (۱۳۷۷) ، خیاوچای مشکین شهر (۱۳۸۰)، گلستان (۸۱ و۱۳۸۰) ، وقوع این نوع سیلابها معمولاً در فصل بهار و تابستان ناشی از عکس العمل سریع هیدرولیکی حوزه نسبت به بارش شدید می باشد .
ب)سیل رودخانه ای (RIVER FLOOD ) :
ناشی از بارش نسبتاً شدید و طولانی مدت در حوزه های با مساحت زیاد و یا بارشهای متوالی بیش از ظرفیت نفوذپذیری حوزه مانند آنچه که در سال ۱۳۷۱ در جنوب کشور اتفاق افتاد و سیل استانهای سیستان و بلوچستان ، کرمان ، هرمزگان ، بوشهر ، فارس و خوزستان را درنظر گرفت .
ج) سیل دریایی( SEA FLOOD ) :
به خاطر بالا آمدن سطح آب دریا و یا دریاچه مانند بالا آمدن سطح دریاچه خزر در سالهای ۱۳۷۱تا ۱۳۷۵٫
د) سیل ناشی از ذوب برفها (SNOW FLOOD ) :
ناشی از ذوب برفهای بالادست به دلیل افزایش ناگهانی دما که می توان توأم با بارندگی نیز باشد ، نظیر سیل رودخانه کارون در فروردین سال ۱۳۷۷٫

۱-۴- برآورد میزان خسارات وارده در سیلاب
خسارت سیلاب به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم می باشد.
خسارات مستقیم سیلاب نتیجه برخورد فیزیکی آب می باشد. از قبیل، زیر آب رفتن زمین ها و ماشین آلات کشاورزی، تخریب منازل مسکونی و تجاری، تجمع رسوبات، تاسیسات زیر بنایی از قبیل پل ها و …….. خسارات فوق با واحد پولی قابل ارزیابی هستند.
خسارات غیر مستقیم، حاصل برخورد فیزیکی آب نیست، بلکه ایجاد اختلال در وضع طبیعی جامعه بدلیل قطع راه ها، از بین رفتن موقعیت های شغلی و هزینه های تحمیل شده در نتیجه کمک های اولیه به سیل زدگان و ساماندهی آنها می باشد. اگر چه خسارات فوق دارای اهمیت زیادی هستند، لیکن ارزیابی آن با واحد پولی بسیار مشکل است و به نسبت استفاده از اراضی به عنوان درصدی از خسارات مستقیم در نظر گرفته می شوند.
بدیهی است که خسارات وارد شده، تابعی از جریان خارج شده از مقطع اصلی می باشد. بنابراین عمق جریان لبریز شده، مدت تداوم و زمانی از روز که سیل اتفاق افتاده است، در تحمیل میزان خسارات سیل مهم می باشند. همچنین در مناطق صنعتی غالبا فرکانس و بزرگی سیلاب ها مدنظر قرار می گیرند.
برآورد ارزش خسارات به دلیل تغییر در ارزش های جاری مقایسه را ناممکن می سازد، برای آنکه مقایسه طرح ها در زمان های احداث مقاله و بهره بردای از آن ممکن باشد، موارد تخریب در ارزش قیمت های پایه که مربوط به یک سال واحد اسث براورد می شود.
ارزش خسارات وارده به شرح ذیل محاسبه می شود:
۱- ارزش پایه هر باب خانه با طبقه بندی ساختما نها از لحاظ طبقه
۲- ارزش میزان اجناس و لوازم داخل منزل
۳- ارزش پایه برای هر راس دام
۴- ارزش پایه برای هر هکتار مزرعه
۵- ارزش تلف شدن اهالی و زخمی شدن آنها
۶- قنات
۷- راه
۸- پل
۹- زمین های کشاورزی

براورد ارزش پایه برای هر باب خانه، هر راس دام ، هر هکتار مزرعه از واحد اقتصادی بانک مرکزی که محاسبات اقتصادی و شاخص قیمت ها را بررسی و اعلام می کند اخذ می شود همچنین موارد فوق استفاده از تحقیقات عملی نیز قابل براورد می باشد.
تعیین قیمت برای تلف شدن مردم و اهالی در عرصه های آسیب پذیر بسیار مشکل می باشد. چون ارزش فرد انسانی و نفس بشری والاتر از این مجاسبات است.
لازم به تذکر است که دیه نفس را فردی که باعث تلف شدن فرد دیگری شده است تعیین می کند. و مطابق قوانین و اصول فقه شیعه می تواند معادل ۱۰۰ شتر یا ۲۰۰ گاوه و یا۱۰۰۰ گوسفند مشخص سازد. ولی غالبا ارزش شتر مبنای محاسبه خواهد بود.

خسارات ناشی از سیل به زمین های کشاورزی به دو دسته تقسیم بندی می شود:
۱- خسارات مستقیم به وسیله رسوب و فرسایش
۲- کاهش محصولات کشاورزی در یک سال و یا سال های متمادی
ممکن است که خسارات نقطه ای در نقاط ناهموار مانند محل تجمع درختان جنگلی افزایش یابد. فرسایش خاک رویی و هزینه تحمیل شده به منظور جبران آن از تاثیرات سوء سیلاب است. همچنین تجمع رسوبات درشت دانه در پایین دست، عامل اصلی کاهش محصولات مربوطه می باشد.
میزان خسارت وارده، به زمین های کشاورزی و مزارع با برسی انواع محصولات موجود در محدوده طرح و هزینه تحمیل شده جهت رسوب برداری و اصلاح زمین های مزروعی، قابل انجام است. بدیهی است ارزش هر کدام از محصولات از قیمت روز آن ها و با اعمال تمهیدات خاص صورت می گیرد.
خسارات روحی به بازماندگان از سیل نیز از موارد با اهمیت بالا می باشد که در توجیه اجتماعی و اقتصادی مقاله بکار می رود.
در بررسی خسارات وارده به هر کدام از موارد فوق، خسارات تاریخی سیلاب های گذشته نیز می تواند مد نظر قرار گیرد.
همچنین لازم است که آینده نگری خسارات سیل نیز مد نظر قرار گیرد که تابعی از رشد سالانه جمعیت و رشد اقتصادی و تغییرسالانه قیمتهای نرخ تورم می باشد.

فهرست مطالب
فصل اول: سیلاب
۱-۱- سیلاب
۱-۲- بررسی تاریخی سیلاب های کشور
۱-۳- طبقه بندی سیلهای کشور
۱-۴- برآورد میزان خسارات وارده در سیلاب
۱-۵- مطالعات اجتماعی و اقتصادی سیستم های کنترل سیلاب
۱-۵-۱- مطالعات اجتماعی
۱-۵-۲- مطالعات اقتصادی
۱-۶- روشهای مقابله با سیلاب
۱-۶-۱- روشهای غیر سازه ای مهار سیلاب
۱-۶-۲- روش های سازه ای مهار سیلاب
۱-۶-۳- روش های تلفیقی مهار سیلاب
فصل دوم: روشهای سازه ای کنترل سیلاب ( با تاکید بر سیلبند)
-۱-۲ احداث خاکریز یا گوره در امتداد رودخانه
۲-۲- احداث مخازن تسکین سیلاب در مسیر رودخانه
۲-۳- انحراف سیلاب
۲-۴- اصلاح مسیر
۲-۵- تغذیه مصنوعی منابع آب زیرزمینی
۲-۶- مهار آب با آب
۲-۷- احداث دیوارهای سیل بند در امتداد رودخانه
۲-۷-۱- روش های تعیین ارتفاع دیوارهای سیلبند
۲-۷-۲- سطوح احتمالاتی طراحی
۲-۷-۳- عدم قطعیت
۲-۷-۴- قابلیت اعتماد
۲-۷-۵- ریسک در مفهوم کلی
۲-۷-۶- بیان ریاضی ریسک و قابلیت اعتماد در سیستم های مهندسی هیدرولیک
۲-۷-۷- ریسک سیلاب
۲-۷-۸- ریسک در تعیین ارتفاع دیوارهای سیلبند:
۲-۷-۹- عدم قطعیت های موجود در تعیین ارتفاع دیوارهای سیلبند
۲-۷-۱۰- بررسی آثار اجرای سیل بند بر اوضاع اجتماعی منطقه
۲-۷-۱۱- برآورد میزان هزینه به سود طرح در اجرای دیوار سیلبند
۲-۷-۱۲- تصمیم گیری تحت شرایط عدم اطمینان
۲-۷-۱۳- تعیین حدود پروفیل سطح آب و ظرفیت مقطع متناظر با قابلیت های اعتماد مورد نظر
۲-۷-۱۴- بررسی تاثیر در نظر نگرفتن عدم قطعیت های هیدرولیکی
۲-۷-۱۵- بررسی عدم قطعیت هر کدام از پارامترهای دخیل در عدم قطعیت کلی رابطه مانینگ
۲-۸- طبقه بندی روش های مهار سیلاب در حیطه زمان
۲-۹- تغییرات شاخص در اثر به کارگیری روش های ساز های مهار سیلاب
مراجع و منابع


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 74

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط